E El-Löken66 skrev:
Troligen. Om det nu verkligen är en Cat III.
Men om detta vet ju mindre än noll och inget. Så tills vi vet bättre är det max i uttag som gäller och med extrem varsamhet.

Men köp en riktig, är mitt råd. Nu känns det för mig som att detta råd kanske inte riktigt är för TS men kanske kan någon kunnig inom bekantskapskretsen komma till hjälp?


Cat II: Uttag med långa anslutningar och många förgreningar.
För mätning i apparatmiljö vilket innebär att instrument av denna klass kan användas för mätningar
på nät i hem och kontorsmiljö så länge spänningsklassningen är tillräckligt hög.

Cat III: Mätning med många förgreningar, mätartavlor, samt större apparater, maskiner och
ljussystem i stora lokaler.
För mätning i distributionsnät. Dessa instrument är lämpliga för industrimiljö så länge spänningsklassningen är tillräckligt hög för mätuppgiften.
Denna är det:

Elma 1500B spännings- och genomgångstestare med funktionssymboler på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
E Emilius skrev:
Denna är det:

[bild]
Det är en Kat III som sagt så det fungerar.

Ser nu att du ändrat från Kat 2 till Kat 3, därav förvirringen..
 
Redigerat:
  • Gilla
Emilius
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Arbetet är behörighetskrävande så du får inte. Men den viktiga frågan är om du kan dvs har de kunskaper, färdigheter och verktyg som behövs. Perilexuttaget behöver kompletteras med ett uttag för ugnen vilket i praktiken brukar betyda att ledningen behöver fördelas i en dosa. Det finns färdiga enheter att köpa om det underlättar.

[bild]

Och då det innebär att man rotar i perilexdosan så kan man där visuellt inspektera att neutralledaren är en egen tråd ifrån centralen. Om den aldrig varit använd kan det vara bra att kontrollera att den sitter rätt även i centralen och eventuellt dra åt nån skruv där.

Principen för mätning har du uppfattat rätt. För att vara helt säker bör man mäta mot alla tre faser, och mellan alla tre faser, tre mätningar vardera. Ditt mätinstrument är godkänt. Du kan även använda det i elcentralen men inte i mätarskåpet enligt klassningen.
Tack för alla svar. Jag återkommer inom kort när detta ska utföras. Måste kolla vad jag har för säkringar på spisen. Inget är uppmärkt så måste prova mig fram. Det bör vara 3 st 16A tänker jag?
 
E Emilius skrev:
Tack för alla svar. Jag återkommer inom kort när detta ska utföras. Måste kolla vad jag har för säkringar på spisen. Inget är uppmärkt så måste prova mig fram. Det bör vara 3 st 16A tänker jag?
Inte garanterat, det händer att spisar är säkrade med 10A i gängsäkringscentraler.
 
M Mnor skrev:
Inte garanterat, det händer att spisar är säkrade med 10A i gängsäkringscentraler.
Och det kommer med andra ord inte vara tillräckligt för ugn och induktionshäll
 
E
E Emilius skrev:
Och det kommer med andra ord inte vara tillräckligt för ugn och induktionshäll
Varför inte bara kolla det direkt, borde gå snabbare än att skriva en massa inlägg om det?
 
E Emilius skrev:
Och det kommer med andra ord inte vara tillräckligt för ugn och induktionshäll
Ofta kan där vara draget 2,5mm2 ändå. Då kan det finnas möjlighet att säkra upp.
 
E El-Löken66 skrev:
Varför inte bara kolla det direkt, borde gå snabbare än att skriva en massa inlägg om det?
Du har helt rätt men har inte möjlighet än
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Sådär. Nu har jag sanningen.

Faser mot faser = 400V och då har jag testat mellan alla med alla olika kombinationer.
Faser mot nolla = 230V
Faser mot skyddsledare = 230V

Säkringar till spisen är

1 st 16A
2 st 10A.

Är detta tillräcklig kräm för min nya induktionshäll samt separat inbyggd ugn? I beskrivningen för hällen från IKEA står det "Ström: 2x16A eller 1x32A."

Samt. Kan jag vara säker på att nollan är "fastskruvad" som någon nämnde här tidigare när jag får denna mätning?
 
Mätning av spänning ger tyvärr inget svar på vad som händer när man belastar uttaget. Det kan även vara felkopplat, t.ex "fulnollad" eller dåligt fastskruvad. Men jag vet inte om man behöver måla fan på väggen här. Du vet bäst själv historien hos ditt hus och dess elanläggning.

Du behöver dock syna uttaget lite närmare då du skulle behöva säkra upp till 16 A på alla tre faser. Man behöver då kontrollera att arean på ledningen är 2.5 mm². Vi vet ju inte varför den bara är säkrad 10 A. Har någon säkrat ned eller har någon säkrat upp? Alla spisledningar brukar vara dimensionerade för 3 x 16 A...

Du behöver ju som sagt låta installera ett nytt uttag för ugnen, och då kan man kolla upp detta.
 
E Emilius skrev:
Sådär. Nu har jag sanningen.

Faser mot faser = 400V och då har jag testat mellan alla med alla olika kombinationer.
Faser mot nolla = 230V
Faser mot skyddsledare = 230V

Säkringar till spisen är

1 st 16A
2 st 10A.

Är detta tillräcklig kräm för min nya induktionshäll samt separat inbyggd ugn? I beskrivningen för hällen från IKEA står det "Ström: 2x16A eller 1x32A."

Samt. Kan jag vara säker på att nollan är "fastskruvad" som någon nämnde här tidigare när jag får denna mätning?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Mätning av spänning ger tyvärr inget svar på vad som händer när man belastar uttaget. Det kan även vara felkopplat, t.ex "fulnollad" eller dåligt fastskruvad. Men jag vet inte om man behöver måla fan på väggen här. Du vet bäst själv historien hos ditt hus och dess elanläggning.

Du behöver dock syna uttaget lite närmare då du skulle behöva säkra upp till 16 A på alla tre faser. Man behöver då kontrollera att arean på ledningen är 2.5 mm². Vi vet ju inte varför den bara är säkrad 10 A. Har någon säkrat ned eller har någon säkrat upp? Alla spisledningar brukar vara dimensionerade för 3 x 16 A...

Du behöver ju som sagt låta installera ett nytt uttag för ugnen, och då kan man kolla upp detta.

Kablarna är lika tjocka till alla tre säkringar så det ska nog inte vara någon fara att säkra upp. Har ringt ut elektriker nu och känns riktigt skönt att själv ha koll på vad som krävs och så vidare. Tackar ödmjukast för all hjälp!
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.