Jahopp.. det säljs inte många såna skivor antar jag.

Tänkte sätta dem mot ytterväggen där det sitter ångspärr. Nu blir det till att vänta på bättre gummi med rätt ångmotstånd, eller att sätta upp en såndär Makita-matta.
 
Consensus, du kan ju köra med masterboarden istället. Det blir fortfarande dyrare än gips, men mycket billigare än mineriten.

I de kommande nya branschreglerna kommer det ju ställas högre krav på tätskikten, och det finns ju tillverkare som hävdar att deras produkter uppfyller kraven redan nu. I övrigt kommer det inte längre vara godkänt med skivmaterial med organiska komponenter (till exempel gips), just när man har dusch mot yttervägg.
 
Jag är fortfarande orolig för ytterväggen eftersom jag kommer få:

Ångspärr --> Väggspån --> Gips eller mineralisk skiva --> Tätskikt.

Det jag oroar mig mest för är spånet. Har ingen lust att byta det eftersom det är så rackarns bra att skruva i.

Det bästa vore ett tillräckligt "tätt" tätskikt. Kan man inte köra Makitas matta runt duschutrymmet och vanligt tätskikt i resten av badrummet? Eller är det tabu att blanda tätskiktstyper i ett och samma badrum?

Vad ska de hitta på efter den 1/7? Det låter ju som att de strykbara tätskikten äntligen ska bli tillräckligt täta, eller är det en utopi?
 
Det går i teorin att blanda tätskikt så, men frågan är vem som tar på sig ansvaret för att anslutningen blir tät. Antagligen blir det du. Annars har vi ju maxit (deitermann) som säger att de ligger över gränsen. Men som sagt, du har ju ändå det organiska skivmaterialet. Kanske Mataki rubbox i hela utrymmet då?

Det verkar som att de vätrskebaserade tätskikten kommer bli tillräckligt täta (för att uppfylla de nya kraven, inte säkert tillräckligt för att undvika förhöjd fukthalt i skivorna), och de flesta tillverkare tror sig ha löst det med en extra rollning av en primer innan tätskiktsappliceringen. Men inga har blivit godkända officiellt ännu.
 
Nån som vet hur många tusen per kvadratmeter rubbox kostar då?

Fasiken, jag tror jag ska börja i gummibranschen istället, den verkar vara väldigt lukrativ.

Dum fråga: rubbox på väggarna, innebär det även rubbox på golvet?
 
Samma grej där, du kan i teorin skarva, men det är du som får konstruktionsansvar för övergången.

Vet inte vad det kostar, men skriv gärna här om du tar reda på det.
 
Återupplivar den här förbaskade tråden... Alltså, jag har följande framför mig:

Yttervägg --> Ångspärr --> 10mm väggspån --> Gips eller mineralisk skiva --> Tätskikt --> Kakel

Vad säger dagens regler om denna lösning? Det verkar som det är fritt fram att pensla på vilket tätskikt som helst med risk för förhöjd fukthalt i väggen.

Vad säger reglerna efter den 1/7?
 
Consensus skrev:
Återupplivar den här förbaskade tråden... Alltså, jag har följande framför mig:

Yttervägg --> Ångspärr --> 10mm väggspån --> Gips eller mineralisk skiva --> Tätskikt --> Kakel

Vad säger dagens regler om denna lösning? Det verkar som det är fritt fram att pensla på vilket tätskikt som helst med risk för förhöjd fukthalt i väggen.

Vad säger reglerna efter den 1/7?
Hej,

har tyvärr inget svar på din fråga om reglerna nu eller framöver, men jag fick höra häromdagen att man kan vid denna "problematik" punktera ångspärren genom att borra lite hål genom spånet med en dosborr. Vet dock inte hur tätt med hål man ska göra, men det beror väl säkerligen på hur tätt fastnitad och spänd ångspärren är.
 
Consensus skrev:
Återupplivar den här förbaskade tråden... Alltså, jag har följande framför mig:

Yttervägg --> Ångspärr --> 10mm väggspån --> Gips eller mineralisk skiva --> Tätskikt --> Kakel

Vad säger dagens regler om denna lösning? Det verkar som det är fritt fram att pensla på vilket tätskikt som helst med risk för förhöjd fukthalt i väggen.

Vad säger reglerna efter den 1/7?
Dagens regler säger att det är grönt att köra på vilket täskikt som helst. Efter 1/7 får du, på väldigt förekommen anledning, inte ha spånskivan eller annat organiskt material emellan tätskikt och ångspärr, och dessutom måste tätskiktet ha minst en miljon s/m i ånggenomgångsmotstånd. Och detta gäller alltså om du har dusch mot yttervägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.