Hej,
Jag har en nyinförskaffas CTC EcoEl som jag köpte begagnad. Eftersom jag eldar ibland inne hade det varit lämpligt med en rumsgivare. Dock så är dom ganska dyr i mitt tycke och jag råkar ha en utegivare till övers. Provade koppla in utegivaren på samma plats som rumsgivaren ska sitta men jag fick felkod direkt och pannan trodde rumstemperaturen var runt 60 grader. Jag har försökt Googla och det verkar, om jag förstått rätt, som att motstånden är olika vid olika temperatur vid utegivaren kontra rumsgivaren. Finns det någon fullösning alternativt något sätt att köpa en rumsgivare som inte är orginal, dvs kostar 1000kr, men som fortfarande visar rätt temp?
 
Fortsätt googla på rumsgivaren tills du hittar specifika värden på den, sen köper du den på elfa där den kostar 20 kr plus alla avgifter
 
  • Gilla
Handslägga
  • Laddar…
Enklast är ju att ha termostaterna rätt inställda. Då stryps ju elementen när du eldar i kaminen.
 
B BrokenArrow skrev:
Enklast är ju att ha termostaterna rätt inställda. Då stryps ju elementen när du eldar i kaminen.
Ja, det är enklast, men värmepumpens drift påverkas när flödet minskar, om för många ventiler stänger kommer värmepumpen att lösa ut, därför är det bättre att påverka kurvan via en innegivare.
 
prova med pt 1000 kostar inte många kronor
 
P Plutus skrev:
Fortsätt googla på rumsgivaren tills du hittar specifika värden på den, sen köper du den på elfa där den kostar 20 kr plus alla avgifter
Verkar vara stört omöjligt att hitta några motståndsvärden för orginalet. Kanske inte så konstigt egentligen, CTC vill väl sälja sina egna givare...

J jonaserik skrev:
prova med pt 1000 kostar inte många kronor
Tack för tipset, jag provar nog. Den var en sjundedel av CTC´s givare.
 
P Plutus skrev:
Ja, det är enklast, men värmepumpens drift påverkas när flödet minskar, om för många ventiler stänger kommer värmepumpen att lösa ut, därför är det bättre att påverka kurvan via en innegivare.
Ja, har du en värmepumpsdel kopplad till din elpanna så förstår jag att du vill anpassa framledningen till behovet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.