Om man bygger nytt 1/1½ Planshus, hur mycket måste vara "klart" innan bes kan ske ?!
Kan exempelvis, kök, badrum, tvättstuga, sovrum o vardagsrum vara klart på 1a våningen medans man tar övervåningen lite på sikt ?!
 
Vet inte riktigt hur du menar. Besiktningen sker ju när uppdraget är färdigt och vad uppdraget är beror ju på det avtal du tecknat med hustillverkaren. De flesta hustillverkare ger möjlighet att välja följande utförande:
- Stomrest
- Oinredd övervåning
- Nästan nyckelfärdigt
- Nyckelfärdigt

Vad begreppen innebär skiljer sig från hustillverkare till hustillverkare. Det låter på ditt inlägg som det skulle vara önskvärt från din sida med oinredd övervåning. Vår tanke är att välja färdigisolerad oinredd övervåning då vi vid inflyttning inte har behovet av den ytan samt spara en hel del pengar på att göra det själva.
 
impossible skrev:
Vet inte riktigt hur du menar. Besiktningen sker ju när uppdraget är färdigt och vad uppdraget är beror ju på det avtal du tecknat med hustillverkaren. De flesta hustillverkare ger möjlighet att välja följande utförande:
- Stomrest
- Oinredd övervåning
- Nästan nyckelfärdigt
- Nyckelfärdigt

Vad begreppen innebär skiljer sig från hustillverkare till hustillverkare. Det låter på ditt inlägg som det skulle vara önskvärt från din sida med oinredd övervåning. Vår tanke är att välja färdigisolerad oinredd övervåning då vi vid inflyttning inte har behovet av den ytan samt spara en hel del pengar på att göra det själva.
Ja, jag var kanske lite otydlig!
Vi köper hus + stomresning + att dom reser väggarna invändigt. Resten skall vi göra själva. Min undran med besiktning var mest för sen kan man ju binda lån osv och då hur mycket som var tvungen att vara helt klart!
 
Som jag förstått det hela så kontrolleras inte eget arbete alls vid slutbesiktningen. Endast arbete utfört av de entreprenörer som du har skrivna kontrakt med!
 
Det här med besiktningar är förvirrande, tycker åtminstone jag. Det jag lärt mig under vårt bygges gång är att det gäller att ha klart för sig vad en besiktningsman ålagts att göra och för vem. Vanligtvis gör KA en slutbesiktning. Vid denna kontrollerar han att man följt bygglovet och övriga myndighetskrav på t.ex. tillgänglighet och säkerhet. Detta förutsätter att huset är inflyttningsklart. Det de flesta menar med slutbesiktning tror jag är den besiktning där man fastställer att entreprenaderna är avslutade. Den kan man förstås göra så snart alla entreprenader är färdiga. Denna besiktning brukar byggfelsförsäkringsbolagen kräva. Sen kan man ju besikta för att bedöma arbetets utförande med avseende på t.ex. estetiska värden. Det är inte självklart att det ingår i slutbesiktningen, och detta är inget som försäkringsbolag bryr sig om (åtminstone inte vårt). Vår bank krävde inte någon besiktning för att placera lånen. De frågade bara om huset var inflyttningsklart.
 
Tycker också att det är ganska förvirrande med besiktning, särskilt för vår del som har byggt ett lösvirkeshus på egen hand, dvs i princip utan entreprenörer. Vår KA har gjort en "slutbesiktning" på så sätt att kontrollplanen är signerad på alla punkter och inskickad till kommun med protokoll från ventilation, kamin mm. När slutbesiktningen gjordes var vi inte färdiga med gästtoaletten men eftersom vi gör jobbet själva så spelade det ingen roll för själva slutbesiktningen - om jag har förstått allt rätt dvs...

För att få lägga om lånen i banken behöver vi dock en slutvärdering (tidigare har vi bara fått en förhandsvärdering som ligger till grund för vårt byggkreditiv). Denna värdering görs av en oberoende mäklare. Som vi har resonerat är att vi vill vara färdiga med så mycket som möjligt när denna värdering görs eftersom det är avgörande för om vi slipper topplånen eller ej.

Så för vår del har alltså slutbesiktning och slutvärdering varit två helt skilda saker.

/Mary
 
Tack för svar !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.