Hej, jag har ett utrymme under min betongtrappa som kan nås inifrån källaren genom en dörr. Troligen har tidigare ägare använt utrymmet som potatiskällare. Huset i sig är ifrån 1930. Min plan är att konvertera utrymmet till en vinkällare. Jag vill ha hög luftfuktighet där men under ca 70% och jag vill att utrymmet ska vara trögt för värmeväxlingar och så svalt som möjligt. Idag är golvet i utrymmer uppbyggt på tegelstenar som lagts på marken som delvis består av en (stor?) sten. Vid stenen är det väldigt fuktigt i väggen och förmodligen leds vatten in mot väggen längs med stenen. Huset i övrigt är dränerat med platonmatta men det verkar inte hjälpa just här.

Jag borde ju gräva upp på utsidan av utrymmet för att försöka hitta orsaken till vatteninträngningen men just nu jobbar jag men insidan. Min plan är att borra / bila bort så mycket av stenen så att jag kan lägga ett lager av makadam som jag sen gjuter EPS-cement ovanpå.

Golvet blir nedifrån och upp:

1. Jord/ stor sten
2. Fiberduk
3. makadam
4. Fiberduk
5. Ångtät plast
6 EPS cement
7. Avjämningsmassa
8 Klinker

Jag tänker att ett skikt om 5 cm makadam räcker och sedan 4 cm EPS och 1 cm avjämningsmassa.

Frågor till forumexptertisen:

1. Vad tycker ni generellt om min idé? Verkar det fungera som konstruktion?
2. Hur skulle ni hantera problemet med stenen i golvet / Vatteninträngningen?
3. Har ni förslag på andra upplägg eller lösningar?

Oerhört tacksam för svar! Betongtrappa med metallsteg framför röd träfasad och ytterdörr, potentiell ingång till vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtrappa med metallsteg framför röd träfasad och ytterdörr, potentiell ingång till vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vatteninträngning vid en husgrund med en synlig dörr, betongväggar och grus runt basen, indikerar fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallvinställ framför tegelvägg i källare med synliga vattenfläckar och skadade tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt källargolv med synlig sten och tegelstenar som används som underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt källargolv med sten och tegelsten, vattenskador vid väggen syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En borrhammare från MEEC på ett ojämnt golv med stora stenar, vilket indikerar förberedelser för renovering av en gammal källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig bild av ett jordigt och stenigt golv som delvis är fuktigt, tänkt att bli en vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt hörn av ett källarutrymme under betongtrappa med synliga stora stenar och tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghörn och golv under en betongtrappa med en stor, fuktig sten och tegelstenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongtrappa ovanför källarutrymme med fuktiga väggar och ojämnt tegelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktigt källarutrymme med synlig sten, tegelstenar och ojämn vägg yta som ska konverteras till vinkällare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Vi hade gjutet golv i jordkällaren i vårt förra hus och det var ingen höjdare. Det kanske finns olika skolor, men jag har hört att golvet har en viktig funktion för att reglera luftfuktigheten.
 
Hej!

Hur har det gått med detta projekt? Har ideer för nått liknande och är nyfiken på hur det gått för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.