Ett annat problem är att grannen har för något år sen lagt nya plattor och en stenkant in till mig. Där han grannen använt rätt mycket fix eller vad det heter, som man ser i bilden, det har tryck ut stolpen och gjort så den blivit sne. Fråga här är om det går att räta upp stolen igen utan att minska på fastheten av plinten.

Svårt att få till lutningen på bilden, men den lutar.

Det här även hänt vid tujan där det verkar som tujans rötter har pressat stenen mot mitt staket som I sin tur har gjort så att stolen lutar. Så den stenen lutar på mitt staket nu.

Staketstolpe i förgrunden lutar mot nylagda betongplattor och en stenkant, med trädgårdsnät som avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grönt staketstolpe lutande mot en stenkant med synligt fixmedel och en suddig bakgrund med bil och släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lutande stolpe vid ett staket med trädgårdsplattor och en stenkant som pressar mot staketet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staketstolpe i förgrunden lutar mot nylagda betongplattor och en stenkant, med trädgårdsnät som avgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Det är ganska opraktiskt att ha ett staket/spaljé/plank där man parkerar så som du gör idag. Om du helt enkelt bara tar ner staketet så blir det lättare att öppna dörrarna på den sidan av bilen och stiga ur på grannens tomt om det skulle behövas. Det kan räcka att du snyggar till din sida med en lägre stenkant där du parkerar så gränsen är markerad. Där häcken står är behovet av plank ännu lägre, egentligen skulle staketet tagits ner innan häcken planterades.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Enligt mig tydligt att du INTE får bygga ett plank utan bygglov nånstans längre än 3,6 meter från ditt hus.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Det är ganska opraktiskt att ha ett staket/spaljé/plank där man parkerar så som du gör idag. Om du helt enkelt bara tar ner staketet så blir det lättare att öppna dörrarna på den sidan av bilen och stiga ur på grannens tomt om det skulle behövas. Det kan räcka att du snyggar till din sida med en lägre stenkant där du parkerar så gränsen är markerad. Där häcken står är behovet av plank ännu lägre, egentligen skulle staketet tagits ner innan häcken planterades.
Uppfarten ska breddas då det finns plats på andra sidan att ta av så det kommer inte vara ett problem. Jag vill ha en avskiljare mellan tomtgränsen vid uppfarten. Tycker det ser konstigt ut om där inte är något som separerar tomtgränsen
 
L Lenza skrev:
Det är ganska opraktiskt att ha ett staket/spaljé/plank där man parkerar så som du gör idag. Om du helt enkelt bara tar ner staketet så blir det lättare att öppna dörrarna på den sidan av bilen och stiga ur på grannens tomt om det skulle behövas. Det kan räcka att du snyggar till din sida med en lägre stenkant där du parkerar så gränsen är markerad. Där häcken står är behovet av plank ännu lägre, egentligen skulle staketet tagits ner innan häcken planterades.
Bodde ett äldre 80+ par i huset innan oss, så gissar på att de inte riktigt priroterade att ta bort ett staket bara för grannen planterade en häck...
 
L
Jo jag kan tänka mig det. Det brukar vara mycket svårt att föreslå sådana ingripande åtgärder för äldre, även om din granne hade erbjudit sig att ombesörja arbetet att ta ner staketet och kratta tomten hade detta säkerligen uppfattas som något negativt och lett till sura miner.
 
JanneJanne123
S Spidertotz skrev:
Svårttolkat tycker jag.
Med all respekt är det inte alls svårtolkat. Du kan bygga ett plank utan bygglov för att skydda en uteplats i närhet (3,6 m) av ditt hus, men ett plank i tomtgräns som du planerar kräver bygglov.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med all respekt är det inte alls svårtolkat. Du kan bygga ett plank utan bygglov för att skydda en uteplats i närhet (3,6 m) av ditt hus, men ett plank i tomtgräns som du planerar kräver bygglov.
Läste igenom allt 1 gång till och inser nu också att jag läst det fel. Som du säger är undantaget endast för uteplats som är nära grannen. Bygglov gäller för plank högre än 1.1 m samt som har mer material än luft.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.