Jag har en liten fundering gällande uteköket. Precis som rubriken lyder så skulle jag behöva leda ut skorsten från en pizzaugn ut genom taket på mitt utekök. Jag har försökt leta efter något enkelt o lämpligt sätt att göra detta på men hittar inga bra och billiga sätt att lösa det på. Hittar mest dyra lösningar som mest verkar vara anpassade för stora kaminer o så. Finns det någon som har ett bra förslag på lösning som ej kostar skjortan och är godkänd?
 
Har du någon bild på ditt utekök? Inte för att jag har ett bra svar. Utan för att jag vill få inspiration till mitt eget ;-)
 
SkitOxe SkitOxe skrev:
Har du någon bild på ditt utekök? Inte för att jag har ett bra svar. Utan för att jag vill få inspiration till mitt eget ;-)
Inte helt färdigt visserligen men jag ska försöka ta lite bilder imorgon när det är lite ljusare
 
  • Gilla
SkitOxe
  • Laddar…
Jag höll nästan på o glömma men här är en liten bild på projektet. Ugnen är tänkt att den skall stå inne i hörnet egentligen där stekhällen är just nu.
 
  • Utekök med träbänk, tak med röda tegelpannor, stekhäll och en stor stående ugn i ett hörn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fdahlgren och 4 till
  • Laddar…
Jädrar vad läckert! Det där har du gjort bra! Skicka upp mer bilder när det är helt klart sedan!
 
B Banne1234 skrev:
Jag höll nästan på o glömma men här är en liten bild på projektet. Ugnen är tänkt att den skall stå inne i hörnet egentligen där stekhällen är just nu.
Är det en vedeldad ugn så är det typ bastuskorsten som min krävs
 
Vad är diametern på rörkröret?

Det finns ju takpannor med genomföringshål i, men de är nog för små...

Annars är det nog bara att göra något i plåt, och att du får lagom avstånd till träreglarna i taket... Alternativt klä röret i något där uppe...
 
Ja jag har faktiskt också funderat på en plåt. Men de säljs ofta ihop med andra delar kpl för tex bastu eller kamin och är svindyra. Tänkte prata med en lokal firma som tillverkar bänkar o möbler i rostfritt stål om de kanske kan snickra ihop något bra. Taket har ju inget undertak o så utan det är nakna pannor med endast bärläkt under så brandrisken borde vara ganska minimal om man tillsätter isolering runt röret också
 
Fick du någon ordning på detta. Mitt tak till terrassen är med nakna betongpannor enbart läckt under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.