Håller på att tapetsera om hallen, och har en hel del såna där cirkulära kabelutrymmen i gipsskivorna, med vita plastkåpor. Ett av utrymmena är helt tomt och ett av utrymmena (det högra i bilden) har bara några 230V-kablar som passerar. Är det okej att täcka, spackla och tapetsera över dem? (obs, det vänstra i bilden ska vara kvar med plastkåpa)
 
  • Två cirkulära kabelutrymmen i en vägg, ett med kablar och kabelklämmor, det andra tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
T Tonebender skrev:
Håller på att tapetsera om hallen, och har en hel del såna där cirkulära kabelutrymmen i gipsskivorna, med vita plastkåpor. Ett av utrymmena är helt tomt och ett av utrymmena (det högra i bilden) har bara några 230V-kablar som passerar. Är det okej att täcka, spackla och tapetsera över dem? (obs, det vänstra i bilden ska vara kvar med plastkåpa)
Det blir ju svårt att fixa något i framtiden om du spacklar igen dem! Om du istället tapetserar "plast locken" så brukar det gå att få dem rätt "osynliga"...
 
Rent tekniskt så är det väl tillåtet att bygga in den högra dosan då där inte finns några anslutningar, men det är direkt olämpligt. I så fall är det bättre att låta den vara som den är och tapetsera rakt över den.
 
Ett sätt att göra det, är att sätta en bit flex i den högra dosan. Mellan de två stosar som används
Se till att den sitter fast ordentligt
Dra igenom ledarna
Då går det att dra om ledarna även om ddosan är övertäckt
 
M Mnor skrev:
Rent tekniskt så är det väl tillåtet att bygga in den högra dosan då där inte finns några anslutningar, men det är direkt olämpligt. I så fall är det bättre att låta den vara som den är och tapetsera rakt över den.
Kan du motivera varför det är direkt olämpligt?
 
Jag tänker att jag sätter dit ett papplock, spacklar och tapetserar över och sätter en liten skylt i den vänstra dosan med info om att det finns en dosa till precis till höger. Kan tycka att det borde vara okej, då kan man lätt hitta utrymmet och skära upp det vid behov? Men det är klart, ska man kunna dra kablarna hit och dit från den vänstra utan att öppna upp den högra så är det väl bäst med flex runt.
 
T Tonebender skrev:
Kan du motivera varför det är direkt olämpligt?
För att det gör det mycket svårt att dra om trådarna. Vid problem kan man behöva såga upp väggen. Som du ser här i tråden så finns det lösningar.
 
  • Gilla
wikander1
  • Laddar…
Jag har gjort liknande i ett rum, iofs med renoveringstapet men ändå..

Min elektriker tyckte det var bättre att inte sätta lock under tapeten, då var det lättare att hitta dosorna...
 
M Mnor skrev:
För att det gör det mycket svårt att dra om trådarna. Vid problem kan man behöva såga upp väggen. Som du ser här i tråden så finns det lösningar.
Jo, jag fattar, men om man gör det på ett sätt så att det är lätt att hitta dosan och lätt att skära upp ett cirkulärt hål som återställer till nuvarande så är det nog lugnt. Jag tror jag kanske skippar spacklet och har en tunn pappskiva istället plastkåpan under tapeten, liknande det som senaste tipsaren här skriver om.
 
T Tonebender skrev:
Jo, jag fattar, men om man gör det på ett sätt så att det är lätt att hitta dosan och lätt att skära upp ett cirkulärt hål som återställer till nuvarande så är det nog lugnt. Jag tror jag kanske skippar spacklet och har en tunn pappskiva istället plastkåpan under tapeten, liknande det som senaste tipsaren här skriver om.
Ja, det var ju vad jag skrev med.
 
Egentligen finns väl inga problem att tapetsera över dem, men i framtiden kan du behöva öppna dem. Då får du givetvis sätta dit ett lock. Har du inte varit och grävt i dem nyligen eller har något eljobb på gång så kör på.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har gjort liknande i ett rum, iofs med renoveringstapet men ändå..

Min elektriker tyckte det var bättre att inte sätta lock under tapeten, då var det lättare att hitta dosorna...
Problemet är bara att det ska vara två lager "isolering" och en tapet är inte ett lager isolering. Men att sätta ett plastlock och tapetsera över är inga problem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Problemet är bara att det ska vara två lager "isolering" och en tapet är inte ett lager isolering. Men att sätta ett plastlock och tapetsera över är inga problem.
Helt ärligt, vem fan bryr sig ;-) Men vill man så kan man skära till locket så det får plats inne i dosan.
 
M Mnor skrev:
Ja, det var ju vad jag skrev med.
Ah, sant, sorry.
 
M Mnor skrev:
Helt ärligt, vem fan bryr sig ;-) Men vill man så kan man skära till locket så det får plats inne i dosan.
I det här fallet känns det väldigt lugnt att de där kablarna får vara "nakna" bakom tapet. Hela grejen sitter högt upp och rättså skyddat också.

Dock tror jag att jag skippar det och låter kåpan vara kvar. Har ju ändå kåpa på den vänstra, så det blir naturligt med ett par. Däremot har jag som sagt en helt tom sån dosa på ett annat ställe som jag ska gömma lite mer. (Det är ett 60-talshus med alla möjliga rester av olika saker så det är inte så att jag pajar nåt helt nybyggt.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.