Hej ,

Har läst här länge, men inte haft behov av att själv starta någon tråd (sökfunktionen i kombination med alla befintliga trådar har räckt i många år :)).

Nu har jag dock behov av lite hjälp. Jag har gått och blivit med hus och har i samband med renovering öppnat upp blindbotten i ett av rummen. Huset är byggt med torpargrund och under del av rummet har mellanrummet mellan undersidan av blindbotten och jorden i torpargrunden varit väldigt låg, mellan 5-15 cm, och blindbotten kunde snabbt konstateras hårt angripen (läs uppäten). Angreppet har varit omfattande, men tycks inte vara pågående, i vart fall har vi inte upptäckt en enda levande (eller död) figur under en hel dags arbete med att riva ned och bära bort det angripna virket (ca 9 kvm).

Viss spridning till närliggande bjälkar tycks skett, men dessa är så grovt dimensionerade att det knappast torde vara någon risk för bärigheten, givet att angreppet upphör.

Den stora frågan nu är vad vi har att göra med, eftersom det påverkar hur vi går vidare...

Närbild av skadat trä med spår av angrepp, inklusive hål och sönderfallen ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trävirke med spår av omfattande angrepp, eventuellt från skadedjur eller röta, med synliga fördjupningar och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trä som är skadat av röta med synlig förfall och texturändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på skadat trävirke med synliga skadeangrepp och hål från skadeinsekt i torpargrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bit av trä med tydliga tecken på skadedjursangrepp, hål och gångar synliga, på handflata i skyddshandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar på ett antal trägnagare.
 
Kan nog vara angrepp av flera olika insekter. Strimmig trägnagare och där det är lite större gångar och mer skador kan även hästmyror varit i farten. Klassiskt ställe för angrepp av dessa insekter och inget ovanligt. Strimmig trägnagare kan pulverisera brädor i blindbotten, men grövre bjälkar brukar mest vara angripna nån centimeter in och brukar kunna lämnas om inte bärigheten är påverkad. Ni kan dock behandla med Boracol.
Eftersom dessa insekter trivs i fuktigt trä är angreppen ett tecken på alldeles för hög fuktnivå i torpargrunden som ni måste åtgärda.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ö öringen skrev:
Eftersom dessa insekter trivs i fuktigt trä är angreppen ett tecken på alldeles för hög fuktnivå i torpargrunden som ni måste åtgärda.
Ja, de delar där angreppen har skett har varit nära grundmuren och med kraftiga toppar i jorden i krypgrunden, avståndet mellan jord och blindbotten har varit nästan obefintligt. Tanken är att schakta ur till ordentligt avstånd mellan jord och blindbotten för att skapa bättre förutsättningar för lite större luftutbyte samt installera krypgrundsavfuktare för att hålla nere fukthalten i luften...
 
  • Gilla
Henrik.ekstrom och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som att det är husbock. Större hål 5-6 mm i diam.
Tvärstrimmig trägnagare lämnar ca 2-3 mm hål.

Det enda virke som är för torrt för dem är det som finns i permanentuppvärmt inomhusklimat. Allt virke i kontakt med uteluft är tillräckligt fuktigt. Däremot brukar de föredra att angripa fuktskadat trä, men väl igång så ryker med tiden även friskt trä.

Om avfuktare installeras så behöver grunden ändå göras tät. Om det görs ordentligt så kommer kanske inte skalbaggarna in, och då bör det vara lugnt.

Annars finns det väl inte så mkt man kan göra åt saken. Bästa är att fortsätta som de gjorde förr, de visste mkt väl hur detta med träskadeinsekter fungerar, och använda samma grova dimensioner och hårt kvalitetsvirke med maximalt med kärnved.

Jag har div angrepp på min gamla loge, men det finns ju inte något direkt att göra. Skulle bärigheten någonstans äventyras så blir det en skada som får åtgärdas när den sker. Logen uppfördes i början på 1800-talet så den har några år på nacken. Den har säkert renoverats och/eller byggts om en eller annan gång, men det mesta virket ser ordentligt gammalt ut.

Vad jag vill säga är att det finns ingen anledning till panik. Här i Skåne har vi levt med husbocken länge, kanske ända sedan hedenhös, så det går. Ekvirke är det mest motståndskraftiga mot både fukt och trägnagare.
 
Jag är tveksam till att det är husbock, dels baserat på att huset är beläget i Västergötland, i höjd med Göteborg men en bit in i landet, där förekomsten av husbock är begränsad, dels baserat på att det inte finns några tecken på angrepp på omkringliggande torrt och friskt virke, d.v.s. syllar och reglar - utan angreppen verkar vara isolerade till blindbotten och sedan någon centimeter upp i syllar och reglar där det funnits kontakt med blindbotten och där fukten verkar kommit att vandra vidare upp, men en eller ett par centimeter upp är det torrt och friskt trä.

Alternativet som jag kan se är att det är ett pågående angrepp och att övergången mellan angripet och friskt virke inte alls har med fukt att göra, utan med hur långt angreppet har kommit i nuläget. Tycker dock att vi borde sett något djur, levande eller dött, i samband med att vi bröt sönder och tog bort hela blindbotten, men vi har inte sett skymten av en enda insekt. Samma sak när vi grävt ur i krypgrunden; på vissa ställen har det varit många eller till och med väldigt många kokonger från källarspindlar på taket (d.v.s. blindbotten), men vi har inte sett en enda spindel, inte ens död...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.