Hej,

Jag märkte att fasen till ett eluttag var kopplad till en strömbrytare när jag skulle byta ut strömbrytaren till en dimmer. Tändkabeln var kopplad till uttaget med gul cirkel i bilden och fasen till eluttaget längre ner på väggen var kopplad till det högra uttaget i den blåa ellipsen och en till fassladd var kopplad till det andra uttaget i den blåa ellipsen för taklampan.

Eluttag och dimmer installationsproblem med markerade ledningar och anslutningsklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag kopplade fassladdarna till fasingångarna på dimmern så fungerade bara taklampan, men inte eluttaget. Om jag kopplade fassladdarna till en anslutningsklämma som i den högra bilden så fungerade eluttaget igen. Jag undrar om jag kan koppla en till sladd från anslutningsklämman till ena fasingången på dimmern?

Stort tack på förhand.
 
Du måste koppla de båda "fassladdarna" till samma ingång på dimmern. De är två olika ingångar och är till för trapptändning. (så brukar det vara, vetifan med malmbergsprylar, skulle aldrig röra det) Är du säker på att det är fas, ny vit tråd brukar sällan vara fas i en brytare.
 
Tack för snabbt svar.

De vita sladdarna var kopplade som att de var fas i strömbrytaren (huset är från slutet av 70-talet, läste att det vit användes för fas då). Det är en ingång kvar på anslutningsklämman, om jag använder den för att koppla en sladd till ena fasingången på dimmern, med båda vita sladdarna så blir de väl kopplade till samma ingång?
 
S supernoob skrev:
Tack för snabbt svar.

De vita sladdarna var kopplade som att de var fas i strömbrytaren (huset är från slutet av 70-talet, läste att det vit användes för fas då). Det är en ingång kvar på anslutningsklämman, om jag använder den för att koppla en sladd till ena fasingången på dimmern, med båda vita sladdarna så blir de väl kopplade till samma ingång?
Ja det funkar utmärkt. Jag tyckte att trådarna såg nya ut, men det är säkert rätt att de är fas. Det stämmer att man ibland körde vit fas förr.
 
  • Gilla
supernoob
  • Laddar…
Vit användes för nollan förr i världen.
Jag sitter just nu och tittar på en svart fas, vit nolla och röd jord i ett kök från 1963. Jag har mätt kontinuitet mellan röd och vit och vet det bergsäkert.
 
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Vit användes för nollan förr i världen.
Jag sitter just nu och tittar på en svart fas, vit nolla och röd jord i ett kök från 1963. Jag har mätt kontinuitet mellan röd och vit och vet det bergsäkert.
Frågan är om detta är en geografisk grej, i skåne så tycker jag att det i princip alltid är svart fas, vit nolla. Men jag har hört rykten om att det var vanligt med vit fas och svart nolla. För några veckor sen satt jag med 5 trådar i ett perilexuttag, alla röda ;-)
 
H
Strömmen ser ingen färg eller hur de där talspråket gick...

Vill man veta säkert så är väl det enklaste att dra fram en skarvsladd från ett uttag man vet är jordat korrekt och mäta de kablar man är fundersam på mot skarvsladdens jord.
 
M
H halj skrev:
Strömmen ser ingen färg eller hur de där talspråket gick...

Vill man veta säkert så är väl det enklaste att dra fram en skarvsladd från ett uttag man vet är jordat korrekt och mäta de kablar man är fundersam på mot skarvsladdens jord.
hur vet du att det verkligen är neutral eller jord du har mätt mot? :)

du vill ju inte gärna koppla skyddsjord som nolla.
 
H
M Marcussjogren skrev:
hur vet du att det verkligen är neutral eller jord du har mätt mot? :)

du vill ju inte gärna koppla skyddsjord som nolla.
Därav
H halj skrev:
...från ett uttag man vet är jordat korrekt....
Man får kontrollera i elcentralen
 
M
H halj skrev:
Därav

Man får kontrollera i elcentralen
H halj skrev:
Därav

Man får kontrollera i elcentralen
du sa att du mätte mot en skarvsladd.
eftersom jord och nolla är ihopkopplade, så går det inte att skilja dem åt utan att lägga av den byglingen i centralen.
 
S supernoob skrev:
De vita sladdarna var kopplade som att de var fas i strömbrytaren (huset är från slutet av 70-talet, läste att det vit användes för fas då).
Vad innebär att de var kopplade som att de var fas? Satt båda dessa vita ledare på strömbrytarens plint som du ringat in i blått? Men du pratar om två fassladdar i ditt första inlägg där en går till lampan? Det kan inte vara tvärtom att gul är fast fas och de vita tändtrådar till vägguttag och lampa? Det är mycket udda att en fasledare är vit eller gul så du kan inte få något bekräftat härifrån utan att du själv tar reda på exakt hur det ligger till hos dig. Det är svårt att följa din beskrivning, speciellt om man ska ta hänsyn till att du kanske har tolkat färgerna fel, och bilderna är för små och suddiga.

Vill du ändra på nånting här? Om du fortfarande vill att dimmern ska styra både lampa och uttag kan du helt enkelt flytta över trådarna utan att behöva tänka på hur det är kopplat. Detta förutsatt att det tidigare var rätt kopplat.

Ta det annars från början och rita upp hur strömbrytaren var kopplad, titta i andra dosor etc för att avgöra vad vit och gul har för funktion.
 
H
M Marcussjogren skrev:
du sa att du mätte mot en skarvsladd.
eftersom jord och nolla är ihopkopplade, så går det inte att skilja dem åt utan att lägga av den byglingen i centralen.
Ah, förstår vad du menar. Point taken.
Utgick väl framförallt från frågeställning "nolla eller fas" och antog då att det var ojordat i vanliga boutrymmen iochmed hus från 70talet med ursprungs-el.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad innebär att de var kopplade som att de var fas? Satt båda dessa vita ledare på strömbrytarens plint som du ringat in i blått? Men du pratar om två fassladdar i ditt första inlägg där en går till lampan? Det kan inte vara tvärtom att gul är fast fas och de vita tändtrådar till vägguttag och lampa? Det är mycket udda att en fasledare är vit eller gul så du kan inte få något bekräftat härifrån utan att du själv tar reda på exakt hur det ligger till hos dig. Det är svårt att följa din beskrivning, speciellt om man ska ta hänsyn till att du kanske har tolkat färgerna fel, och bilderna är för små och suddiga.

Vill du ändra på nånting här? Om du fortfarande vill att dimmern ska styra både lampa och uttag kan du helt enkelt flytta över trådarna utan att behöva tänka på hur det är kopplat. Detta förutsatt att det tidigare var rätt kopplat.

Ta det annars från början och rita upp hur strömbrytaren var kopplad, titta i andra dosor etc för att avgöra vad vit och gul har för funktion.
De vita sladdarna var kopplade till ingångarna i blått (som har beteckningen L på strömbrytaren), den som kom ner ifrån taket var ansluten till den som är mest till vänster och den mest till höger var kopplad till den vita sladden som löper ner till vägguttaget. Jag vill inte ändra någonting utan vill bara att dimmern ska styra taklampan. Taklampan kan styras med dimmern om jag kopplar vit från taket som fas till en L ingång på dimmern och gul som tändkabel. Eluttaget under fungerar inte om jag kopplar in vit sladd 2 (den som löper ner till eluttaget och är kopplad till L ingången på eluttaget) till den andra L ingången på dimmern (som jag tyckte det såg ut att vara kopplat på strömbrytaren), men det fungerar om jag kopplar båda vita sladdarna till en anslutningsklämma. Jag undrade då om jag kunde dra en till sladd från anslutningsklämman (med båda vita sladdarna kopplade dit) till ena fasingången på dimmern.
 
Det var inte lätt men jag tror jag förstår.

Du har alltså en strömbrytare, på vars L-terminal fasledaren (vit) skarvas vidare till ett uttag vid golvet.
Tändtråden till lampan är gul och satt ansluten på "pil ut".
Mer komplicerat än så var det inte.

Dimmern är en växlande brytare precis som strömbrytaren, men beteckningarna är omvända,
L på strömbrytaren motsvaras av sinusvågen på dimmern, och
utgångarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern.

Strömbrytaren har dubbla terminaler för varje strömbana medan dimmer bara har en.

Du ska alltså flytta över trådarna funktionellt, inte enligt terminalernas märkning. Det är lite olyckligt att de märker terminalerna på dimmern så som de gör.

Nu har du skarvat fasledaren i en toppklämma (av typ Wago 221) istället enligt bild, och då fungerar uttaget.

Låt den toppklämman vara kvar. Man bör inte använda dimmern (eller strömbrytaren) som kopplingsplint för att skarva ledare. Utan ta en kort stump vit ledare och anslut mellan toppklämman och L1-terminalen på dimmern, eller L2, det spelar ingen roll.

Fixa också anslutningen av den gula tändtråden, den ser inte bra ut på den suddiga bilden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var inte lätt men jag tror jag förstår.

Du har alltså en strömbrytare, på vars L-terminal fasledaren (vit) skarvas vidare till ett uttag vid golvet.
Tändtråden till lampan är gul och satt ansluten på "pil ut".
Mer komplicerat än så var det inte.

Dimmern är en växlande brytare precis som strömbrytaren, men beteckningarna är omvända,
L på strömbrytaren motsvaras av sinusvågen på dimmern, och
utgångarna på strömbrytaren motsvaras av L1 och L2 på dimmern.

Strömbrytaren har dubbla terminaler för varje strömbana medan dimmer bara har en.

Du ska alltså flytta över trådarna funktionellt, inte enligt terminalernas märkning. Det är lite olyckligt att de märker terminalerna på dimmern så som de gör.

Nu har du skarvat fasledaren i en toppklämma (av typ Wago 221) istället enligt bild, och då fungerar uttaget.

Låt den toppklämman vara kvar. Man bör inte använda dimmern (eller strömbrytaren) som kopplingsplint för att skarva ledare. Utan ta en kort stump vit ledare och anslut mellan toppklämman och L1-terminalen på dimmern, eller L2, det spelar ingen roll.

Fixa också anslutningen av den gula tändtråden, den ser inte bra ut på den suddiga bilden.
Ber om ursäkt för att det var svårtolkat, men tack för det detaljerade svaret. Har kopplat in dimmern nu och den+eluttag fungerar :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.