Hej,

Har två runda kakelugnar och ett nylagt golv som gjort att den gamla stenen framför kakelugnarna ligger 14-15mm lägre än golvet. Har försökt skära till med klinkerplattor framför men det blir inte tillräckligt snyggt. Fick av en snickare nu förslaget att flytspackla ytan och sedan slipa för att få den mer levande. Vad tror ni om det? Vill att det ska passa in i husets sekelskiftesstil.



Tack på förhand!
 
  • Äldre stenplatta framför rund kakelugn med nivåskillnad till nylagt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att sätta en L-formad list i tex mässing mellan stenen och golvet? Var man nu ska få tag på det iof. Men efter som det inte verkar som att man kommer att gå på den här delen av golvet gör det kanske inget att det är nivåskillnad?

På bilden ser stena väldigt fin ut tycker jag.
 
Stenen är jättefin och jag skulle gärna få till motsvarande finish även om färgen blir annorlunda. Men det stör ögat för mycket med nuvarande höjdskillnader så nåt måste göras.
 
Ja det kanske syns mer i verkligheten. Det går säkert att göra som du säger. Det kan ju vara så att det spricker men det gör kanske inget?
Annars kan ett skydd av metall kanske läggas på?
 
Kan man få till en annan mer levande finish på spacklet genom att slipa eller göra något annat, tror du?
 
Tror att det är svårt att få själva spacklet att bli så levande i sig. Men det är möjligt att det går att använda någon form av pigment. Eller kanske en lasyr ovanpå? Jag vet inte hur microcement funkar ihop med ev gnistor men det kan ju vara något. Eller lerklining men det kanske känns lite väl byggnadsvårds-aktigt.

Men det går ju inte att återställa till original sen. Därav mitt förslag med ett metall skydd istället.
 
vad var det som inte blev "tillräckligt snyggt" med klinker?
 
Är ganska säker på att mosaiken framför vår kakelugn är längre ner än golvet runtomkring, men med mässingslisten tycker jag inte det märks. Har ni verkligen jättestor höjdskillnad? Mosaikgolv framför en kakelugn med mässingslist som övergång till det omgivande trägolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart och vit mosaik framför kakelugn med mässingslist intill trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Är ganska säker på att mosaiken framför vår kakelugn är längre ner än golvet runtomkring, men med mässingslisten tycker jag inte det märks. Har ni verkligen jättestor höjdskillnad?[bild] [bild]
När jag byggde mitt hus beställde jag en granitskiva att ha under kaminen. Skivan är 20 mm men med en fas ner till 16 (golvtjocklek). Finns alla möjliga varianter av stenskivor som normalt används i kök och badrum.

Lite knepigt när kakelugnen redan står där men det går säkert att få till.

Granitskiva under kamin integrerad med trägolv med fasade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enys89
  • Laddar…
Tack för alla förslag. Höjdskillnaden är 14-15 millimeter och är tillräckligt påtagligt för att man ska vilja fixa det iaf. Riktiga stenskivor har jag fått offerter på men det är löjligt dyrt.

Klinker ser okej ut men de flesta klinkerplattor är max 60x60 och då blir det rätt många kapningar. Vore snyggt med så få fogar som möjligt.
 
Ot, men har du en diagonal spricka både i stenen och i kakelplattan längst ner? Vad hände där?
 
hade det varit hos mig hade jag lagt viktorianskt klinker, tycker det är snyggt. men visst, vill du ha så få fogar som möjligt, då förstår jag att det antingen inte blir så snyggt eller lite väl dyrt...

går ju att lägga en plåt också, antagligen billigare att få tillverkar i exakt rätt mått än vad det är med massiv sten

eller ja, lägg flytspackel eller liknande, och dekormåla/marmorera. men i så fall hade jag nog lagt något mellan stenen och spacklet så att du inte fördärvar stenen. jag har svurit många långa ramsor över de som flytspacklade direkt på granitklinker i mitt gamla hus.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Sprickan har jag ingen aning om, tyvärr. Den har funnits där sen vi flyttade in.

Ok, dekormåla/marmorera låter bra. Förslag på att lägga mellan stenen och spacklet?
 
Jag är öppen för alla förslag som gör kakelugnen och åldern på huset rättvisa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.