Behöver dränera bort vatten ifrån huset, sluttande berg, och har tänkt dra det med ifarten, ca 200m nedför från huset sett. Då tänkte jag slå två flugor på en smäll, dra med belysning samtidigt när jag ändå skall gräva. Nu undrar jag vilken/vilka kablar kan jag använda och vart iförhållande till dräneringen skall det läggas med tanke på tillräckligt djup och skydd från vattnet i dräneringsröret????

Mycket tacksam för alla svar / Tanja
 
Nu saknar jag ju behörighet men ekkj förefaller lämpligt. Helst en bit ovanför vattenledningen
 
Och självklart läggs det ner i rör...
 
Att lägga kablar och annat i samma dike är inte alltid så smart, får man fel på tex. dreneringen och måste gräva upp den kommer man utan tvekan att även gräva upp el-kabeln. Men om man ändå gör det, lägg dom så långt som möjligt ifrån varandra det ökar ju odsen på att man inte skadar det andra om man gräver efter det ena.
 
Kabelskyddsrör är ett måste. Gärna förlagt i sand (inte så kompatibelt med dräneringen kanske) med märkband överst.
 
Då jag måste lägga dräneringssand el. makadam på dräneringen får det nog bli kabelrör, belysningen hade jag tänkt många små längs hela vägen, det är MÖRKT på landet, hittar inte än utan belyning. Tack för tipsen, det blir långt ifrån varandra i diket i olika nivåer.. och kabelskydet kan tillräckligt för andra framtida behov, ingen lust att gräva upp det för hand....

Tja annars kan man vältränad, redan på god väg, total renovering av allt...
*ej lyckligt ovetande, om hur mycket jobb som krävs*

Tack för alla snabba och mycket bra svar / Tanja
 
Jag kan inte låta bli, lägg kabeln och röret tätt ihop, gärna kabeln lite under röret. Gräver man senare och hittar röret så ligger kabeln lite i skydd av röret. Naturligtvis ska det vara kabelmärkband där också. Behöver man gräva om dräneringen så går det enkelt att lyfta undan kabeln till sammans med det gamla röret. En kabel som ringlar sig fram på lite olika avstånd är inte mera grävsäkert. (min telekabel gjorde en knorr och där grävdes den av)

EKKJ kräver inte kabelskyddsrör med lägg inte vassa stenar mot kabeln.
Har man kabelskyddsrör räcker det med EKLK som är mera lättarbetad (och kanske billigare) titta dock på utlösningsvillkoret om det är 200 meter.

Sedan kan jag tycka att man delar upp denna 200 meters infart på flera tändningar så kan man ha några lampor tända på natten och alla på kvällen. (naturligtvis skulle jag trefaskoppla detta och bryta två faser på natten.

Prototypen
 
Snygglösning, med faserna... (mycket snygg)

(Skall man gräva om så blir det ju för hand)

Tack /Tanja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.