M MetteKson skrev:
Jag tycker fasaden känns ”spretig” och ger inget bra helhetsintryck. Det är dock svårt att ge råd om fönstersättning om man inte har tillgång till planlösningen.
Vilket alternativ är bäst av dessa då?
 
  • Tre arkitektoniska ritningar av enplanshus med varierande fönsterarrangemang och entrédesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 16386 skrev:
Helt min personliga åsikt, men jag tycker fuskspröjs är fult. Om ni ska ha spröjsade fönster, riktiga eller ej, blir det viktigt att alla enskilda förnsterrutor har samma mått. Olika fönsterstorlekar som ritningen visar passar bättre utan spröjs.
Vilket alternativ är bäst av dessa då? Oavsett spröjs eller ej.
 
  • Tre arkitektoniska ritningar av en enplansvilla med olika fönsterdesign, med och utan spröjs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det absolut viktigaste är att det ser bra ut inifrån och att fönstren passar för såväl solljus som möbler och utsikt. Det är min insikt. In ock ut. Inte ut och in.

Staffan
Vilket alternativ är bäst av dessa då?
 
  • Tre arkitektoniska ritningar av enplanshus med olika designalternativ för entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MetteKson skrev:
Jag tycker fasaden känns ”spretig” och ger inget bra helhetsintryck. Det är dock svårt att ge råd om fönstersättning om man inte har tillgång till planlösningen.
Vilket alternativ är bäst av dessa då?
 
  • Tre ritningar av ett enplanshus med olika design på entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte något är bra - men så är ju ingen variant ändrad så att den passar mina åsikter. Men de är ju just mina åsikter. Jag tycker dock att ni ska försöka ha ett litet fönster i badrummet. Det är ju fördelen med ett fristående hus; att man kan ha fönster i alla rum. Jag tror inte att placeringen av sovrumsfönstret gör så mycket för hur fasaden uppfattas, men om det funkar inifrån med möblering etc kanske man kan sätta fönstret med samma avstånd från hörnet som fönstret i tvättstugan.
 
1 16386 skrev:
Jag tycker inte något är bra - men så är ju ingen variant ändrad så att den passar mina åsikter. Men de är ju just mina åsikter. Jag tycker dock att ni ska försöka ha ett litet fönster i badrummet. Det är ju fördelen med ett fristående hus; att man kan ha fönster i alla rum. Jag tror inte att placeringen av sovrumsfönstret gör så mycket för hur fasaden uppfattas, men om det funkar inifrån med möblering etc kanske man kan sätta fönstret med samma avstånd från hörnet som fönstret i tvättstugan.
Ja, vi ska försöka få till med fönstret så det blir samma avstånd. Vad är det som stör dig? Hur skulle man kunna få det bättre utan större förändringar? :)
 
Se mitt inlägg #12 för mina förslag om ni vill ha spröjs.
 
Staffans2000
L Lovisa Widen skrev:
Vilket alternativ är bäst av dessa då?
Det understa!
Men det är enbart för att det lilla fönstret tillkommit, för det ger lite mer liv i fasaden. För övrigt tycker jag som tidigare att det är betydligt viktigare att fönstren anpassas för in, än utsidan. Själv byggde jag till mitt hus med en bred flygel. Pga läget försköts nästan alla fönster åt söder för ett bättre ljusinsläpp. Osymetriskt på utsidan men praktiskt, ljust och vackert på insidan. Så, fråga dig själv: -Tillbringar du mer tid ståendes ute, tittandes på din fasad, än inne? Låt svaret bestämma fönsterplaceringen.

Staffan
 
Osymmetri är inte fel i sig men det osammanhängande hopplock av 3-4 olika storlekar är inte snygg.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker ni fått många goda råd utan att ta till er.
-Spröjsade fönster gör sig bäst där man håller måtten på de ”små”-rutorna lika stora, så alla fönsterstorlekar blir en multipel på de ”små”-rutorna.
-Dörren och spröjsade fönster känns som de harmonierar dåligt, här får man ju fråga sig vilken stil man vill hålla sig till.
-Fönstren bör linjera i ovankant och gärna i underkant också.
-Försök hålla ner antalet fönsterstorlekar
-Den högra delen av huskroppen kanske skulle må bra av två lika stora fönster.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det understa!
Men det är enbart för att det lilla fönstret tillkommit, för det ger lite mer liv i fasaden. För övrigt tycker jag som tidigare att det är betydligt viktigare att fönstren anpassas för in, än utsidan. Själv byggde jag till mitt hus med en bred flygel. Pga läget försköts nästan alla fönster åt söder för ett bättre ljusinsläpp. Osymetriskt på utsidan men praktiskt, ljust och vackert på insidan. Så, fråga dig själv: -Tillbringar du mer tid ståendes ute, tittandes på din fasad, än inne? Låt svaret bestämma fönsterplaceringen.

Staffan
Har så oerhört svårt att förstå vitsen med dessa små fönster, man kan ju köra med fullstora och frostade glas för att inte sabba symmetrin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker ni fått många goda råd utan att ta till er.
-Spröjsade fönster gör sig bäst där man håller måtten på de ”små”-rutorna lika stora, så alla fönsterstorlekar blir en multipel på de ”små”-rutorna.
-Dörren och spröjsade fönster känns som de harmonierar dåligt, här får man ju fråga sig vilken stil man vill hålla sig till.
-Fönstren bör linjera i ovankant och gärna i underkant också.
-Försök hålla ner antalet fönsterstorlekar
-Den högra delen av huskroppen kanske skulle må bra av två lika stora fönster.



Har så oerhört svårt att förstå vitsen med dessa små fönster, man kan ju köra med fullstora och frostade glas för att inte sabba symmetrin.
Vi har absolut tagit till oss av de kommentarer bi fått och försöker förbättra det. Det är dock svårt då vi ändå vill få en bra insida. Tror det är det avlånga fönstret i köket som stör ögat för mig personligen.
 
Nu har vi klippt och klistrat lite. Hur ser detta ut? Kom gärna med synpunkter. Bättre/sämre? Förslag på hur det kan bli bättre?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett enfamiljshus med sadeltak och en ingång med överbyggd förstukvist.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det understa!
Men det är enbart för att det lilla fönstret tillkommit, för det ger lite mer liv i fasaden. För övrigt tycker jag som tidigare att det är betydligt viktigare att fönstren anpassas för in, än utsidan. Själv byggde jag till mitt hus med en bred flygel. Pga läget försköts nästan alla fönster åt söder för ett bättre ljusinsläpp. Osymetriskt på utsidan men praktiskt, ljust och vackert på insidan. Så, fråga dig själv: -Tillbringar du mer tid ståendes ute, tittandes på din fasad, än inne? Låt svaret bestämma fönsterplaceringen.

Staffan
Tycker du detta är bättre eller sämre än det andra alternativet?
 
  • Arkitektritning av en enplansvilla med sadeltak och entré med tak.
Staffans2000
L Lovisa Widen skrev:
Tycker du detta är bättre eller sämre än det andra alternativet?
Bättre. För nu har du fått in ett smalt fönster också. Allt som livar upp fasaden och hindrar den från att se ut som ett kommunalkontor, får mitt gillande.

Staffan
 
L Lovisa Widen skrev:
Hej! Hjälp oss gärna med att få ett snyggt exteriört utseende på vårt enplanshus. Ser det osymmetriskt ut med fönsterna med tanke på olika storlekar osv? Hur kan vi få till det ännu bättre? Centrera fönstret på vänstra sidan?
Jag skulle satsa på en typ av fönster, och tänk på avstånden mellan fönstren. Se https://www.qvesarum.se/wp-content/uploads/2017/03/arneryd02.jpg

Dörren: I bilden jag länkat till finns det en dubbeldörr. Prova att rita in en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.