Vi är en mycket liten BRF (<5 lägenheter / parkeringsplatser) som tänkte börja installera lite laddstationer för bil. Alla lägenheter har en egen parkeringsplats så det kommer inte vara fråga om några delade / allmänna installationer. Tänkte bara se om det finns några andra som gjort samma sak och som kanske har lite bra tips att komma med inför och efter installation, alla typer av tips och råd är välkomna.

Kostnadsneutralt för övriga medlemmar - Då inte alla medlemmar idag vill installera laddstationer kommer vi så långt det går försöka hålla installationen konstadsneutral för föreningen / övriga medlemmar. Antingen genom att medlemmen betalar installationen rakt av som engångsbelopp till föreningen eller genom en förhöjd avgift tills installationen är avbetalad.

Säkra upp huvudsäkring - Vi ska följa upp i detalj med vårt elbolag vad detta kostar och vad vi behöver för att säkerställa full effekt till hushållsel och laddning elbilar.

Försäkring - Installationen skall rapporteras till vårt försäkringsbolag

Rörliga kostnader - Förbrukning rörliga kostnader kommer räknas av på samma sätt som vi räknar av hushållselen (detta görs manuellt en gång om året då alla lägenheter har separat elmätare)
 
Först frågan är nog om parkeringsplatsen ingår i årsavgiften eller är det något man hyr separat? För det är olika lagar som styr de olika scenarion.
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Först frågan är nog om parkeringsplatsen ingår i årsavgiften eller är det något man hyr separat? För det är olika lagar som styr de olika scenarion.
Vi kan ärligt talat göra som vi vill här, alla lägenheterna har en "egen" parkering och i dagsläget görs ingen särskiljning av avgiften för parkeringsplatserna. Men det har varit på diskussion att separera ut en kostnad för parkering för att få ner själva medlemsavgiften och då göra lägenheterna mer jämförbara med andra objekt där parkeringsavgifter ligger separat och medlemmen kan välja att inte betala för parkeringen och BRFen då utan problem kan hyra ut den till grannar Du får gärna peka på vilka lagar som styr dessa två olika scenarion så kan vi planera kring detta.
 
Jag utgår ifrån att det är utomhusparkeringsplatser. Om den är upplåten med bostadsrätten så blir det Bostadsrättslagen. Hyrs den separat blir det Jordabalken 8 kap. Jag kan inte riktigt se möjligheten för er att med BrL ta ut säravgifter för laddplatserna, då tvingas ni istället börja laborera med andelstalen. Med arrende är det dock inget problem. Det går med stämmobeslut att ändra så parkeringsplatserna inte längre är upplåtna med bostadsrätten. Sedan skulle ni kunna ha regler för uthyrningen som säger att en lägenhet endast får hyra en plats (eller hur många ni har per lägenhet).
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
Jag bor i BR kedjehus med garage mellan varje hus. Vi var först ut med att installera laddbox och styrelsen fick snabbt formulera ett regelverk kring det.
I korthet lyder det att den medlem som önskar installera laddbox gör det på egen bekostnad och ansvarar själv för att ansöka om ladda-hemma-bidrag. Vidare ska installationen utföras av behörig fackman och vårdas och underhållas enligt föreskrifter. När bostadsrätten överlåts, och den nye bostadsrättsinnehavaren inte önskar ta över laddboxen, så ska man låta montera ned den och återställa väggen.
Eftersom vår fastighet är relativt nybyggd (2007) så är huvudsäkringen på 25A vilket gjorde installationen snabb och enkel. Det tog väl en kvart för elektrikern att montera det hela inkl separat jordfelsbrytare.

Jag vet inte hur det ser ut i din förening. Du skriver att varje hushåll har egen parkering, men jag gissar att den inte är i anslutning till bostaden så som vi har?
Att man som boende, oavsett boendeform, ska få möjlighet att ladda sin bil känns som något som borde vara en självklarhet med tanke på att fossila fordon kommer att minska i framtiden.
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag utgår ifrån att det är utomhusparkeringsplatser. Om den är upplåten med bostadsrätten så blir det Bostadsrättslagen. Hyrs den separat blir det Jordabalken 8 kap. Jag kan inte riktigt se möjligheten för er att med BrL ta ut säravgifter för laddplatserna, då tvingas ni istället börja laborera med andelstalen. Med arrende är det dock inget problem. Det går med stämmobeslut att ändra så parkeringsplatserna inte längre är upplåtna med bostadsrätten. Sedan skulle ni kunna ha regler för uthyrningen som säger att en lägenhet endast får hyra en plats (eller hur många ni har per lägenhet).
Stort tack för särskiljningen i lagstiftning och jag tror det viktigaste att ta med mig härifrån är att vi inte ska börja med att periodisera kostnaden för installationen över ett antal perioder som en månadsavgift med risk för att det kan bli kladdigt.
 
Euphoria Euphoria skrev:
Jag bor i BR kedjehus med garage mellan varje hus. Vi var först ut med att installera laddbox och styrelsen fick snabbt formulera ett regelverk kring det.
I korthet lyder det att den medlem som önskar installera laddbox gör det på egen bekostnad och ansvarar själv för att ansöka om ladda-hemma-bidrag. Vidare ska installationen utföras av behörig fackman och vårdas och underhållas enligt föreskrifter. När bostadsrätten överlåts, och den nye bostadsrättsinnehavaren inte önskar ta över laddboxen, så ska man låta montera ned den och återställa väggen.
Eftersom vår fastighet är relativt nybyggd (2007) så är huvudsäkringen på 25A vilket gjorde installationen snabb och enkel. Det tog väl en kvart för elektrikern att montera det hela inkl separat jordfelsbrytare.

Jag vet inte hur det ser ut i din förening. Du skriver att varje hushåll har egen parkering, men jag gissar att den inte är i anslutning till bostaden så som vi har?
Att man som boende, oavsett boendeform, ska få möjlighet att ladda sin bil känns som något som borde vara en självklarhet med tanke på att fossila fordon kommer att minska i framtiden.
Våra parkeringsplatser är inte i direkt anknytning till bostaden men dom är distinkt avskilda och vi har alla en "egen" parkeringsplats som är knuten till lägenheten.

Ert sätt att hantera det på låter fördömligt enkelt och ett sätt jag hoppas kunna kopiera vår BRF. Hur gick det med ansökan för "ladda-hemma-bidrag"? Nu har regelverket precis ändrats vad jag förstår men vad jag förstår är det bara ägaren till en fastighet som kan ansöka om det (det vill säga BRFen i sig och inte du som medlem). Ansökte ni då flera gånger i rollen som BRF? Eller var det kanske annorlunda tidigare?

Huvudsäkringen på 25A, är det bara för din del av kedjehuset? Vi har 35A fördelat över 3 lägenheter så kanske blir lite snålt tilltaget...
 
Ert sätt att hantera det på låter fördömligt enkelt och ett sätt jag hoppas kunna kopiera vår BRF. Hur gick det med ansökan för "ladda-hemma-bidrag"? Nu har regelverket precis ändrats vad jag förstår men vad jag förstår är det bara ägaren till en fastighet som kan ansöka om det (det vill säga BRFen i sig och inte du som medlem). Ansökte ni då flera gånger i rollen som BRF? Eller var det kanske annorlunda tidigare?

Det räcker att man har nyttjanderätt för att ansöka om ladda-hemma-bidrag. Därför fick vår brf ta fram ett dokument som underlag till ansökan som klargör att varje bostadsrättsinnehavare får ombesörja sin egen laddbox eftersom parkeringen är i direkt anslutning till bostaden. På väggen till garaget sitter även husets elcentral vilket gjorde installationen enkel och varje enskilt hus har 25A huvudsäkring.
 
Euphoria Euphoria skrev:
Det räcker att man har nyttjanderätt för att ansöka om ladda-hemma-bidrag. Därför fick vår brf ta fram ett dokument som underlag till ansökan som klargör att varje bostadsrättsinnehavare får ombesörja sin egen laddbox eftersom parkeringen är i direkt anslutning till bostaden. På väggen till garaget sitter även husets elcentral vilket gjorde installationen enkel och varje enskilt hus har 25A huvudsäkring.
Ärligt talat vet jag inte varför jag tidigare var helt säker på att bidraget för boende i BRF bara gick att söka genom BRFen själv, jag ser ju nu att den gröna skatteväxlingen som infördes från 2021 är möjlig att söka för individuella medlemmar i BRF vilket ytterligare minskat den administrativa bördan för BRF. Tack för upplysningen!

Men blir nog att uppgradera den gemensamma elcentralen till åtminstone 50A :)
 
jag blir lite orolig över diskussionen om att lättvindigt bryta ut parkeringarna från bostadsrätten.

Antingen är bostadsrätterna upplåtna med tillhörande parkeringsplatser. De skall i så fall vara en del av avgiften, som är satt i förhållande till varje lägenhets andelstal.

Eller så är bostadsrätterna inte upplåtna med parkering, i så fall kan föreningen hyra ut platser till medlemmar, eller utomstående, beroende på hur man beslutar.

Men du kan inte växla fritt mellan att låta platserna vara en del av bostadsrätterna eller inte. En sådan förändring kan tom. medföra att alla innehavare måste betala reavinstskatt motsvarande värdet av bostadsrätten den dag en sådan förändring sker.
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag blir lite orolig över diskussionen om att lättvindigt bryta ut parkeringarna från bostadsrätten.

Antingen är bostadsrätterna upplåtna med tillhörande parkeringsplatser. De skall i så fall vara en del av avgiften, som är satt i förhållande till varje lägenhets andelstal.

Eller så är bostadsrätterna inte upplåtna med parkering, i så fall kan föreningen hyra ut platser till medlemmar, eller utomstående, beroende på hur man beslutar.

Men du kan inte växla fritt mellan att låta platserna vara en del av bostadsrätterna eller inte. En sådan förändring kan tom. medföra att alla innehavare måste betala reavinstskatt motsvarande värdet av bostadsrätten den dag en sådan förändring sker.
Uppskattar att du fångar upp det här även om det ligger utanför ramen för tråden, förstår att det kan ha rejäla implikationer från ett skatterättsligt perspektiv. Fick faktiskt gå tillbaka till upplåtelseavtalen och enligt dessa är lägenheterna ej upplåtna med parkeringsplatser. Nyttjandet av parkeringsplatserna har aldrig formaliserats utan bara delats upp mellan de tre lägenheterna och sen fortsatt av vana. Ska verkligen se till att nyttjandet / uthyrningen formaliseras i detalj nu.
 
H hempularen skrev:
Men du kan inte växla fritt mellan att låta platserna vara en del av bostadsrätterna eller inte. En sådan förändring kan tom. medföra att alla innehavare måste betala reavinstskatt motsvarande värdet av bostadsrätten den dag en sådan förändring sker.
Jag vet inte vad du menar med "växla fritt", men uppenbart är att det går att byta system åt båda hållen eftersom det är något som har skett. Skatteverket hade ett förslag om reavinstskatt på utökning av ytor tillhörande en bostadsrätt, när parkeringsplats skulle sammanföras med bostadsrätten. Detta tvingades dock Skatteverket backa på, kan inte se att det skulle gå att kräva reavinstskatt på det omvända förhållandet. Vad baserar du ditt påstående på?
 
Redigerat:
Gällande avsäkring så kan man till att börja med köra med den befintliga nivån (förutsatt att man inte har värmepumpar för uppvärmning). Nattetid mellan 11-08 så finns det oftast ledig kapacitet. 3 st platser med 16A styck lämnar 9A per fas i marginal.

En sak som man ska notera är att om man vidaresäljer el som förening så ska man lägga på moms på detta. För en liten förening är det inte riktigt motiverat att börja redovisa moms. Speciellt de som inte har elbil drabbas ju av denna ökade administrationskostnad.

Således förespråkar jag i detta fall att man sätter en schablonkostnad för uthyrning av platser för elbilar. Då kommer man runt momsredovisningskravet. Eller så drar man en separat kabel efter varje lägenhets mätare så hamnar allt rätt från början.
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Gällande avsäkring så kan man till att börja med köra med den befintliga nivån (förutsatt att man inte har värmepumpar för uppvärmning). Nattetid mellan 11-08 så finns det oftast ledig kapacitet. 3 st platser med 16A styck lämnar 9A per fas i marginal.

En sak som man ska notera är att om man vidaresäljer el som förening så ska man lägga på moms på detta. För en liten förening är det inte riktigt motiverat att börja redovisa moms. Speciellt de som inte har elbil drabbas ju av denna ökade administrationskostnad.

Således förespråkar jag i detta fall att man sätter en schablonkostnad för uthyrning av platser för elbilar. Då kommer man runt momsredovisningskravet. Eller så drar man en separat kabel efter varje lägenhets mätare så hamnar allt rätt från början.
Tack för inspel gällande elen, inga värmepumpar för uppvärmning så vi kör med befintlig nivå och ser sen om det är lite dåligt med kräm i systemet framåt.

Det där med vidareförsäljning el var något helt nytt och jag har nu försökt läsa på lite, visar sig att vi redan sitter i det här problemet i och med att vi faktiskt har individuell debitering av el för hushållselen till lägenheterna. Men jag förstår inte riktigt problemet i och med att föreningen aldrig gjort några momsavdrag för installationer eller konsumtion och kostnaderna för el och nätavgift är ju redan från början inklusive 25% moms vilka vidarefaktureras.

Som jag förstår det skulle inte kostnaden för varken medlemmarna eller BRF förändras men det skulle bli tvunget att för BRF sätta upp en momsregistrering och redovisa ingående / utgåenede moms som blir netto noll. Enbart ökad admin - har jag missuppfattat något?

(Debitering el för elbilar kommer om jag förstår inte ändra något till ovan utan bara ge oss mer av samma problem).

EDIT - Hittade nedan på ett annat forum där samma problem diskuteras - verkar vara dålig genomtänkt lagstiftning... En massa admin för +/- noll i effekt.

https://teslaclubsweden.se/forum/vi...sid=c3db83804156f55e60d3eb8c84e1f211&start=10
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.