Hej!
Jag behöver ta bort en W-stötta från en takstol för att göra plats för ett nytt fläktaggregat på vinden ovanför garagedelen på huset. Vilken är den enklaste metoden för att förstärka aktuell takstols överarm? Överarmarna är 45x170.
PS.Borde kommit på detta innan jag isolerade och satte 45x45... ;)
 
  • Takstolar på en vind med isolering, synliga W-stöttor och träreglar, samt ett fläktrör och elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara mer än överarmen som behöver förstärkas, om du tar bort fackverksdelen. Jag tror att den delen även skall styva upp så att inte väggen trycks utåt.
 
H hempularen skrev:
Det kan vara mer än överarmen som behöver förstärkas, om du tar bort fackverksdelen. Jag tror att den delen även skall styva upp så att inte väggen trycks utåt.
Kanske skulle förtydligat att det bara är de två sneda stöttorna som ska bort. Blir en V-stötta som ska bort således... ;)
Var nog ute och cyklade när jag tänkte att överarmen behöver förstärkas. Limträbalk och vägg på undervåningen räcker nog gott och väl för att att ta upp krafterna från taket... Då är det ju som du är inne på att ta upp sidokrafter som skulle kunna påverka yttervägg osv vilket ju kan vara rimligt. MEN borde det inte vara safe i detta fall då det bara är en (halv) takstol av 6 st som påverkas? Råsponten borde ju fördela ut krafterna till de andra 11 V-stöttorna? Typ.
Hittade aktuell ritning också. Ritning av takstolskonstruktion med dimensioner, vinklar och detaljnoteringar för en byggnads takstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.