S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Finns det tapet, golv och tak bakom?
Yes, det finns det!
 
S Snickesnickarn skrev:
Jag är ju lite orolig att de var här och kollade på en ganska uppfixad inredd lägenhet, sen när de får nycklarna och allt som är kvar är typ massa hål i väggarna...
Det är alltid massa hål i väggarna, tavlor hyllor osv, du oroar dig mer än vad du behöver
 
  • Gilla
Margareta_lindqvist och 2 till
  • Laddar…
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Finns det tapet, golv och tak bakom?
Är det så man kan räkna ut vad man kan ta med sig? För vi har en stor platsbyggt garderob i stora sovrummet med. Det finns både golv och tapet (väggfärg) bakom. Kan vi då ta med den också?
 
Karlia
Prata med köparen. Låter som att det blir stor skillnad på hur det ser ut nu och hur det blir efter. På de visningar jag varit på brukar det specifikt stå "ingår inte i köpet" vid tveksamma objekt.

Garderob låter som något man förväntar sig finns kvar.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Lite jämförelse:
Parabolen med mikrohuven tillhör fastigheten, men själva mottagaren tillhör säljaren.
Robotgräsklipparens ladd-/basstation med tillhörande begränsningstråd tillhör fastigheten, själva roboten tillhör säljaren.

Sedan går det alltid att vara tydlig i prospektet att tex parabolen inte ingår och att säljaren tar den med sig.


Så i ert fall går det att skriva tex följande:
”Platsbyggd våningssäng exklusive 80*200 madrass”.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Garderober ska normalt lämnas. Är dessa med i planskissen eller objektbeskrivningen så är det ju solklart. Men ni bör ändå ha skrivit att dessa inte ingår om ni önskat ta med dom.
 
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
K@tten och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Är det så man kan räkna ut vad man kan ta med sig? För vi har en stor platsbyggt garderob i stora sovrummet med. Det finns både golv och tapet (väggfärg) bakom. Kan vi då ta med den också?
Ja jag tänker att du kan ta med det som inte är självklart att det ska ingå. Men det kan ju bli problematiskt om köparna sett lgh och fått intrycket att garderoberna ska ingå. Jag som köpare hade nog trott det. Sen är ju inte det samma sak som att det "måste" ingå, som toastol, spis och... hatthylla... Ta diskussionen med dem, det är nog säkrast.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Garderoben hade jag räknat med att dom hade ingått. Däremot inte gamla madrasser.
 
  • Gilla
Sassie och 3 till
  • Laddar…
Håller med övriga. Madrasser tar man med, även hyllor/skåp om de inte är integrerade i byggnaden. Ett skåp du byggt själv och hängt på en vägg tas med. Men är det byggt med t.ex. passbit mot vägg/tak blir det lite knivigare. Garderober lämnas. Så tolkar jag det.
 
  • Gilla
Snickesnickarn
  • Laddar…
Ingick sängen och garderoben i beskrivningen?
Om inte så kan du vara skyldig att ta med sängen.
 
S
A Andy78 skrev:
Ingick sängen och garderoben i beskrivningen?
Om inte så kan du vara skyldig att ta med sängen.
Det fanns ingen beskrivning. Vi sålde innan det var fotat och det fanns nån beskrivning av lägenheten...
 
S Snickesnickarn skrev:
Det fanns ingen beskrivning. Vi sålde innan det var fotat och det fanns nån beskrivning av lägenheten...
Då skulle jag säga att garderoben ingår om du inte specifikt sa det.
 
Klart att garderober ska ingå i bostaden. Bra garderober kanske bidrog eller avgjorde att man ville köpa lägenheten.
 
Vi hade fristående extra garderober (IKEA pax) som vi tänkte ta med oss, både vi och mäklaren var osäkra så det skrevs in i prospektet att just dessa inte ingick.

Men det är en gråzon, skulle någon tycka att en stor furupjäs som står ensam ingår?
En stor fristående furugarderob mot en grå bakgrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.