ptmw skrev:
Jag tror att det är El-golvvärme även på övervåningen där det är klinkers. //PT
Enligt vår säljare kostar detta 5000kr extra, ett givet val i mitt tycke.

Vi kommer nog att bygga ett Basic #4 i Skrea, Falkenberg. Men en del av mig vill gärna bygga 3:an med ryggåstaket i kök och vardagsrum. Men så tänker man på alla fördelar med en övervåning när man har barn + kostnaden för ryggåstak, grund och en extra toalett för Basic #3 och då framstår 4:an som bästa valet. Jag tycker dessutom att 4:an är lite så där avskalat snygg med sin rena stil medans 3:an ser lite platt sommarstugeaktig ut.

Vi kommer att välja Centraldamsugare men köpa braskamin själva. Eventuellt målar vi med inne och ute. Garage AVRÅDDE vår säljare oss från att köpa från A-hus så vi ska bara köpa plattan och sedan bygga garage efter vad vi har råd med när allt annat är klart.

Hur ska ni utrusta era hus och hur resonerar ni kring Basic#3 vs. Basic #4?
 
padde96 skrev:
Enligt vår säljare kostar detta 5000kr extra, ett givet val i mitt tycke.

Vi kommer nog att bygga ett Basic #4 i Skrea, Falkenberg. Men en del av mig vill gärna bygga 3:an med ryggåstaket i kök och vardagsrum. Men så tänker man på alla fördelar med en övervåning när man har barn + kostnaden för ryggåstak, grund och en extra toalett för Basic #3 och då framstår 4:an som bästa valet. Jag tycker dessutom att 4:an är lite så där avskalat snygg med sin rena stil medans 3:an ser lite platt sommarstugeaktig ut.

Vi kommer att välja Centraldamsugare men köpa braskamin själva. Eventuellt målar vi med inne och ute. Garage AVRÅDDE vår säljare oss från att köpa från A-hus så vi ska bara köpa plattan och sedan bygga garage efter vad vi har råd med när allt annat är klart.

Hur ska ni utrusta era hus och hur resonerar ni kring Basic#3 vs. Basic #4?
Vi tänker som er, 4:an känns bättre när man har barn och blir prismässigt ett bättre val då man får mer för pengarna, även värmekostanden har vi vägt in i vårt val. Vi har valt ett basic 4 som vi väntar på bygglov för just nu.
Vi har valt extra dörr i klädvård, garage från a-hus för vi vill ha ett likadant som huset, dessutom orkar vi inte ta tag i det själva för att tjäna några tusen. Det är inte värt det känner vi. Vi har också valt centraldammsugare. Köket ska vi välja bort och köpa eget från ikea eftersom vi inte gillar att man själv får välja kökslösning och vi vill gärna ha vitrin, vilket är hutlöst dyrt på marbodal.
Braskamin ska vi köpa från a-hus, vi trodde att vi skulle tjäna på att ta det själva vid sidan om, men det gör vi inte.. alla installationer skjuter ändå i höjden. Dessutom fick vi lite rabatt på den... :)

men vi har inte skrivit TOLO än så det blir väl lite mer, bubbelbad och annat smått och gott :)

Hoppas dessutom att deras "armaturer" är takspottar istället för fula lysrör som dem sa först, men första huset är inte byggt än så det huset sätter väl ribban för vårt :)
 
sassa75 skrev:
Kommer husen att stå med gaveln eller entre sidan ut mot gatan i Stävie?

Varför har man inte klinkers som standard i köket (barn som spiller på ekparkett), och vad kostar det extra?

Kan man bygga någon av 1-plans basic i Stävie?
Nackdelen vid klinkers är att varje gång när barnen tappar en tallrik så går den i kras, mot om du har ett laminat/parkettgolv..
 
padde96 skrev:
Enligt vår säljare kostar detta 5000kr extra, ett givet val i mitt tycke.

Vi kommer nog att bygga ett Basic #4 i Skrea, Falkenberg. Men en del av mig vill gärna bygga 3:an med ryggåstaket i kök och vardagsrum. Men så tänker man på alla fördelar med en övervåning när man har barn + kostnaden för ryggåstak, grund och en extra toalett för Basic #3 och då framstår 4:an som bästa valet. Jag tycker dessutom att 4:an är lite så där avskalat snygg med sin rena stil medans 3:an ser lite platt sommarstugeaktig ut.

Vi kommer att välja Centraldamsugare men köpa braskamin själva. Eventuellt målar vi med inne och ute. Garage AVRÅDDE vår säljare oss från att köpa från A-hus så vi ska bara köpa plattan och sedan bygga garage efter vad vi har råd med när allt annat är klart.

Hur ska ni utrusta era hus och hur resonerar ni kring Basic#3 vs. Basic #4?

Eftersom vi bara får bygga 1-plans hade vi först siktat in oss på Basic #3 men efter första träffen med A-hus bestämde vi oss att istället ta Basic #2. Skillanden är bara 15kvm där man ska ha in ett rum till samt en klädkammare. Rummen blir mindre och ytan för allrum större. Vi tyckte inte att det var värt 110 000:-.

Vi kommer att putsa huset. Välja ryggåstak, kamin, ytterdörr till klädvård, massiva innerdörrar, tjockare trägolv, extra toalett samt carport med förråd. Vi kommer att köpa rostfria vitvaror och tvätt själv.

Vi har funderat lite om vi ska bygga carporten själva, men har svårt att motivera det. Var kan man hitta billigare carportar/garage av samma kvalitet?
 
MMMGGG skrev:
Vi har funderat lite om vi ska bygga carporten själva, men har svårt att motivera det. Var kan man hitta billigare carportar/garage av samma kvalitet?

Vi har inte helt avfärdat deras garage, men faktum är att två av deras säljare sagt att det går att lösa mycket billigare själv om man inte kräver exakt matcning med huset. Vi ska titta lite på priserna hos mindre leverantörer och jämföra innan jag uttalar mig om kvalitet/pris.

Lustigt nog har vår säljare inte ordnat vår offert än trots att han skulle haft den klar igår då vi var på bank. Han hävdade att deras server krånglade men då kan man väl ordna det med annan mail tycker jag. Vi hade deadline på att avgöra om vi ksulle ha tomten idag så han borde ju anstränga sig lite. Men vi tackade ja till den så nu bär det väl iväg.

De där armaturerna / spotsen som nämns, hur benämns de i tillvalslistan? Jag har för mig att vi gått igenom precis allt utan att hitta dem.
 
padde96 skrev:
Vi har inte helt avfärdat deras garage, men faktum är att två av deras säljare sagt att det går att lösa mycket billigare själv om man inte kräver exakt matcning med huset. Vi ska titta lite på priserna hos mindre leverantörer och jämföra innan jag uttalar mig om kvalitet/pris.

Lustigt nog har vår säljare inte ordnat vår offert än trots att han skulle haft den klar igår då vi var på bank. Han hävdade att deras server krånglade men då kan man väl ordna det med annan mail tycker jag. Vi hade deadline på att avgöra om vi ksulle ha tomten idag så han borde ju anstränga sig lite. Men vi tackade ja till den så nu bär det väl iväg.

De där armaturerna / spotsen som nämns, hur benämns de i tillvalslistan? Jag har för mig att vi gått igenom precis allt utan att hitta dem.
Det står i papprena som du får när du skriver på.. rumsbeskrivningar mm.
 
padde96 skrev:
Enligt vår säljare kostar detta 5000kr extra, ett givet val i mitt tycke.
Hmm det låter inte korrekt, i rumsdeklarationen från 20061005 står det att det ingår "klinker inkl. golvvärme" som standard vid 1½-plans. Dåligt av säljaren att inte veta bättre om nu så är fallet så man inte har ändrat specifikationen sedan dess.

För övrigt "har jag hört" att A-hus räknat alldeles för lågt på just Basic #4 och när nya katalogen kommer ut i slutet av mars så kommer priserna att stiga ett antal tiotusenlappar. Kanske kan vara bra att veta om man nu tänkt skriva kontrakt innan de nya priserna börjar gälla.
 
lakritstrollet skrev:
Hmm det låter inte korrekt, i rumsdeklarationen från 20061005 står det att det ingår "klinker inkl. golvvärme" som standard vid 1½-plans. Dåligt av säljaren att inte veta bättre om nu så är fallet så man inte har ändrat specifikationen sedan dess.

För övrigt "har jag hört" att A-hus räknat alldeles för lågt på just Basic #4 och när nya katalogen kommer ut i slutet av mars så kommer priserna att stiga ett antal tiotusenlappar. Kanske kan vara bra att veta om man nu tänkt skriva kontrakt innan de nya priserna börjar gälla.

Oj, det var värst (nya priser). Är det därför vår säljare är så loj kanske som jag nämnt ovan? Känns inte professionellt, och han verkar faktiskt inte ha speciellt bra koll på detaljer, nästan sämre än mig som bara läst på nätet.

Du råkar inte ha rumsdeklarationen elektroniskt så att du kan maila den?

Halmstadkontoret är det förövrigt. Har dock svårt att tänka mig att de inte skärper sig, kan vara en tillfällighet.
 
lakritstrollet skrev:
Hmm det låter inte korrekt, i rumsdeklarationen från 20061005 står det att det ingår "klinker inkl. golvvärme" som standard vid 1½-plans. Dåligt av säljaren att inte veta bättre om nu så är fallet så man inte har ändrat specifikationen sedan dess.

För övrigt "har jag hört" att A-hus räknat alldeles för lågt på just Basic #4 och när nya katalogen kommer ut i slutet av mars så kommer priserna att stiga ett antal tiotusenlappar. Kanske kan vara bra att veta om man nu tänkt skriva kontrakt innan de nya priserna börjar gälla.
Tur att vi har skrivit på :)

I rumsdeklarationen står det inte specifikt att det är ovanvåningen dem menar.
 
Köket, ser så litet ut.

Någon som vet hur många köksskåp det är uppe respektiver nere i standard utförandeoch hur många det blir om man väljer till större fönster.

Annars så verkar ju huset perfekt.
 
Det är 7 skåp uppe, 4 skåp nere och 4 lådor, ugnen sitter under spishällen och micron i högskåpet. Om man väljer stora fönster försvinner 3 skåp.

Vi hade tänkt bygga enligt bilden, känns mer harmonisk, ev ha ugnen under spishällen istället för i högskåpet. Vad tycker ni?
 
  • köket.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt vår säljare så ingår värme på ovanvåningens klinkers, han ringde idag och rättade sig själv. Han gav också upplysningen om att det finns ett Basic #4 rest i Kungsbacka. De har inte satt upp innerväggar etc. men det är på gång.

Säljaren har mitt förtroende på nytt nu, vi får se vad det blir av det hela. Tomten är vikt åt oss nu i vart fall. Tillträder 1 april.

Är det någon som har siffror på vad de ska betala med totalentr.? Vi har endel träd på tomten, vi tänkte såga ned dem i egen "regi" men sedan låta A-hus ta rötterna när de schaktar. Vet någon hur mkt jobb man kan räkna med att de lägger ned utan att ta extra betalt vid iordningställande av tomt?
 
Flamingo skrev:
Det är 7 skåp uppe, 4 skåp nere och 4 lådor, ugnen sitter under spishällen och micron i högskåpet. Om man väljer stora fönster försvinner 3 skåp.

Vi hade tänkt bygga enligt bilden, känns mer harmonisk, ev ha ugnen under spishällen istället för i högskåpet. Vad tycker ni?

Hej,

Jag tycker det ser litet ut, är detta i orginal utförande eller vad har ni ändrat från orginal. Är inte köket under standard nivå?

Ennligt min mening har Basic 4 ett problem, Huset ser konstigt ut utifrån med de små fönsterna, och väljer man större fönster blir köket för litet. Det är ju redan litet från början. Synd att de inte kunde löst detta bättre.

Hur mycket mer kostar det första ordinare katalog husen från a-hus och vilket är det, någon som vet?

Då ingår kanske en del som man har på tillvals listan i Basic 4, så prisskillnaden blir kanske inte så stor?
 
sassa75 skrev:
Hej,

Jag tycker det ser litet ut, är detta i orginal utförande eller vad har ni ändrat från orginal. Är inte köket under standard nivå?

Ennligt min mening har Basic 4 ett problem, Huset ser konstigt ut utifrån med de små fönsterna, och väljer man större fönster blir köket för litet. Det är ju redan litet från början. Synd att de inte kunde löst detta bättre.

Hur mycket mer kostar det första ordinare katalog husen från a-hus och vilket är det, någon som vet?

Då ingår kanske en del som man har på tillvals listan i Basic 4, så prisskillnaden blir kanske inte så stor?
Good luck. Men ring en säljare istället och fråga dem.. ska ni ens bygga hus, har ni tomt?
 
Flamingo skrev:
Good luck. Men ring en säljare istället och fråga dem.. ska ni ens bygga hus, har ni tomt?
Där finns flera lediga tomter i ett område som vi är mycket intresserade av, har varit i kontakt med säljare, men vill gärna ventilera tankar och idér med andra här.

Tex, så ingår troligtvis centraldamsugare, badkar, extra garderober, skåp i klädvård, dörr i klädvård, massiva innerdörrar.

Kanske ingår takkupa eller så behövs det inte på deras andra hus.

Och framför allt som jag ser det, är köket är troligtvis större.

Ingen annan som funderat i dessa tankar? Att det blir så mycket tillval som är standard på deras vanlig hus, så man väljer ett sådant istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.