Den är inte underbar på nått vis!!
Har just fått ett svar från kundtjänst på mitt reklamationsärende KSC-17496260.

"Servicevrkstaden och Whirlpool har båda nu konstaterat och bekräftat att inget fel finnes i fläkten."

Så detta är vad ni har att vänta om ni köper ett helt nytt kök från IKEA, en fläkt som transporterar fettet till skåpsluckor och tak.

Hur fan kan IKEA säga att detta är normalt och funkar som det ska???
 
  • Fläktutblås med fettfläckar på vit skåpslucka som tecken på dålig funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktutblås täckt med fettfläckar på vit bakgrund, indikerar dålig funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläktutblås med fettkondens på tak och överskåpslucka, reklamationsärende KSC-17496260.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en kolfilterfläkt, antar jag?

Eller har du inte köpt till kolfiltren, de brukar inte ingå...
 
Skulle fettet på något magiskt sätt försvinna inne i fläkten? Klart det kommer ut nånstans, fettfiltret tar inte 100%.
 
Konsumenttidningen Råd & Rön har testat fläktar. Där kan du se hur stor andel fett olika fläktar samlar upp.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det en kolfilterfläkt, antar jag?

Eller har du inte köpt till kolfiltren, de brukar inte ingå...
Självklart har jag satt in kolfilter
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Skulle fettet på något magiskt sätt försvinna inne i fläkten? Klart det kommer ut nånstans, fettfiltret tar inte 100%.
Meningen med en kolfilterfläkt är just att kolfiltren ska samla upp fettet?
I detta fall är kolfiltren som nya.
Som det ser ut på bilden blir det efter nån vecka.
Ikea hade en tekniker ute som sa att han inte sett nått lika illa, men att kolfilter och fläkt är monterade korrekt.

Detta har IKEA fått till att fläkten fungerar som den ska, det var INTE vad teknikern sa.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Skulle fettet på något magiskt sätt försvinna inne i fläkten? Klart det kommer ut nånstans, fettfiltret tar inte 100%.
Antar att IKEAs Underverk hade 0%, synd man missade det testet..
 
Mjonse71 Mjonse71 skrev:
Antar att IKEAs Underverk hade 0%, synd man missade det testet..
Testet ligger kvar på deras hemsida radron.se
 
Jag sökte efter test av både Underbar och Underverk där, men hittade inget.

Jag satte in en Underverk i köket nyligen och den funkar kanon. Eftersom jag tidigare haft två olika kolfilterfläktar, valde jag en ”vanlig” istället. Min erfarenhet av kolfilterfläktar är att det aldrig blir lika bra. En del fett passerar och om man kör en stor pastakastrull på full fart blir det dimma i köket.
 
Hep Hep skrev:
Jag sökte efter test av både Underbar och Underverk där, men hittade inget.

Jag satte in en Underverk i köket nyligen och den funkar kanon. Eftersom jag tidigare haft två olika kolfilterfläktar, valde jag en ”vanlig” istället. Min erfarenhet av kolfilterfläktar är att det aldrig blir lika bra. En del fett passerar och om man kör en stor pastakastrull på full fart blir det dimma i köket.
Du har rätt, de testade 6 st andra modeller från Ikea. Det kanske ändå kan ge en indikation till TS på vad som är rimligt att förvänta sig när det gäller fettinsamling?
 
  • Gilla
BK69
  • Laddar…
BirgitS
Mjonse71 Mjonse71 skrev:
Meningen med en kolfilterfläkt är just att kolfiltren ska samla upp fettet?
Nej, kolfiltret är till för att samla på sig dofterna i matoset medan fettet ska fångas upp av ett fettfilter.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, kolfiltret är till för att samla på sig dofterna i matoset medan fettet ska fångas upp av ett fettfilter.
Du får gärna komma och visa det filtret, nu är allt fettet i taket, trist när man betalt 170.000:- för ett nytt kök
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Men ytan vi ser vid ventilen, den var alltså nymålad för några veckor sedan? Låter helt orimligt.

Men verkar fläkten suga i sig stekoset, eller går allt utanför?
 
H hempularen skrev:
Men ytan vi ser vid ventilen, den var alltså nymålad för några veckor sedan? Låter helt orimligt.

Men verkar fläkten suga i sig stekoset, eller går allt utanför?
Tyvärr är det sant, eller för några veckor sedan var det skinande vitt och rent, jag måste upp och rengöra med jämna mellanrum (typ varje vecka)

Den suger jättebra, där är inte problemet. men på nått sätt fungerar den inte som den ska utan transporterar mest fettet till taket.

Observera att IKEAS utsända tekniker säger att kolfiltren är monterade som de ska, något som IKEA nu fått till att teknikern sagt att fläkten FUNGERAR som den ska :mad:
 
BirgitS
Mjonse71 Mjonse71 skrev:
Du får gärna komma och visa det filtret, nu är allt fettet i taket, trist när man betalt 170.000:- för ett nytt kök
Om det gäller fläkten Underverk (inte Underbar) så är fettfiltret det som sitter underst och som syns här: underverk-inbyggd-koeksflaekt-rostfritt-stal__0867892_pe687386_s5.jpg
Men inga fettfilter får bort allt fett och så gäller det förstås att man väljer ett högt fläktläge så att fettet verkligen går uppåt och inte åt sidorna. Fettfiltret ska rengöras (i diskmaskin) minst varannan månad enligt bruksanvisningen (kolfiltret ska regenereras minst var fjärde månad).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.