Hej,

Takfläkts motorn till köket har slutat fungera. Vet ej vad problemet är. Den snurrar lite men verkar att kärva och stoppar trots att den inte tar i någonting. Funderar på byta själva motor delen men hittar inte någon liknande, oftast säljes de som hel ihop med huven. Jag vill alltså bara köpa motordelen. Tyvärr så har tillverkarens skyllt suddats bort så jag vet inte vilket märke det är. Huset är från 2004 och antar den har suttit sedan dess. Kanske är det Östberg takfläkt TKS 300?

Någon som har någon idé vad man kan göra?
 
  • Kökstakfläktsmotor som är smutsig och visar slitage, tydligt utan fabrikantens etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfläkt monterad på tak, sliten och dammig med otydlig tillverkarskylt, närbild i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget svar på frågan men varför har man så där och ingen vanlig köksfläkt?
 
Det är en sådan fläkt på tak model. Då låter inte det inte i köket när man startar fläkten (det låter på taket)
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Troligtvis sitter det kondensator i kopplingsdosan,( startar den om du hjälper till med snurr ) , kolla den läs värdena, skaffa en ny och prova, kostar inte många kronor och värt ett försök.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligtvis sitter det kondensator i kopplingsdosan,( startar den om du hjälper till med snurr ) , kolla den läs värdena, skaffa en ny och prova, kostar inte många kronor och värt ett försök.
Tackar för tipset. Skall prova byta kondensatorn först. Vad är syftet med kondensatorn egentligen?
 
Att hjälpa motorn att snurra igång åt ett håll, utan kondensator är den helt vilse åt vilket håll den ska snurra och står bara och brummar.
Tekniskt så ger kondensatorn en fasvridning på nästan 90 grader och kopplad till en lindning på motorn som också ligger 90 grader från huvudlindningen som matas direkt med nätström.

I min takfläkt sitter det en trepolig brytare som bryter strömmen när man viker upp fläkten, en av polerna gick sönder och då stannade fläkten (men det finns ju kopplingstråd att bygla med.)

Protte
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Här kommer en bild på den kondensator jag har. Det är en uF 4 men hur påverkas det om man stoppar in en med högre eller lägre uF?

Det finns också med eller utan bult? Vad spelar bulten för roll? Bara nyfiken:)
 
  • Kondensator märkt uF 4 i elskåp, kablar och elektrisk utrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skaffa en lika och spänning 400V , den mutter/bult är för att fästa den i ett fäste som du inte har, det är bara det fysiska måtten som ska stämma, annars får den inte plats i dosan, det med en ny konding är första steget som är billigast.
 
Nu har jag testat med att byta kondensator och det hjälpte inte. Motorn dog helt efter detta försök och strömbrytaren löste ut.

Jag tänker nu byta fläkten. Hur kan jag veta om den fläkten jag har är en med EC-motor? Från köket kan jag styra 3 hastigheter på fläkten. Betyder det att jag har en EC-motor? Eller går de AC-modellerna att också styra sin hastighet?
 
Det är en av dessa tre jag borde köpa, men vilken? Vad menas med ErP i den sista?
 
  • Översikt av takfläktmodeller TKC 300 och TKC 400 med ErP 2018-märkning, markerad fråga kring modell TKC 400 C ErP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du skruvat bort fläkten så du har den i handen om inte så kan det stå något under fästblecket som den hänger i. 3 lägen i köket , då är det med säkerhet en transformator som sitter i i fläktkåpan , möjligt 230V 180V 140 V till fläktmotorn som varvtalsreglering, ( kan du mäta i en dosa vad får för spänning ) sen det märkningen vet jag inte, bara ringa och fråga, finns flera som säljer den typen. Sök på TKC 400A1. Det går att köpa enbart fläkten och bara 3 tampar att koppla in.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
Mycket sent för att svara men felet är säkert lagerfel. Byt två std-lager så är allt ok sedan!
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Mycket sent för att svara men felet är säkert lagerfel. Byt två std-lager så är allt ok sedan!
Tjena

Vilken lagerdel. Min drar igång med lite manuell kraft men slutar efter en stund. Det gnisslar rejält.
 
A aolsson71 skrev:
Tjena

Vilken lagerdel. Min drar igång med lite manuell kraft men slutar efter en stund. Det gnisslar rejält.
Måste vara lagren fläkthjulen
en sitter i! Bör vara ngt av lagren som dkurit ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.