Hej Byggnadsvårdare,

Jag har en fråga som jag hoppas att ni kunniga inom byggnadsvård kan ge mig era synpunkter kring.

Vi ska byta golvlister och fönster/dörrfoder i ett hus byggt 1921. Huset har byggts ut under 70-talet och då byttes flera originaldetaljer ut. Vår tanke är nu att återställa 20-tals-detaljerna i huset. Vid ett fönster finns originalfoder kvar. Dessa är släta 69mm med kvartsstavs-avrundning på bägge sidor. Jag har hittat samma form på 90mm som vi har tänkt använda för resterande delar. Till detta, och för att hålllla den enklare stilen för 20-tal, är planen att sätta in en slät golvsockel 120mm med kvartsstavsrundning. Se länk nedan.

Vi skulle gärna att vardagsrum och matsal får bröstpanel, ca 70cm hög. Min fråga är hur bröstpanelen utformades på 20-talet. Givet att huset redan 1921 verkar ha anammat den "enklare" stilen på foder och socklar, hur gör man då bäst bröstpanelen? "Nedsänkta" speglar med kvartsstavslist som rundning, eller slät panel med utanpåliggande speglar av dekorlist, eller annat.

Tacksam för tips, tankar och idéer.

Länk Foder: Liksidigt foder (veckebosag.se)
Länk Sockel: Rokokosockel (veckebosag.se)

//Ida
 
Tack för svar och för länk.

Hittar inga entydiga svar när jag läser på. Jag tar det, precis som du säger, som att det öppnar upp för flera stilar/byggsätt under samma period.

//Ida
 
Det är alltid bra att utgå från huset. Är det ett enkelt hus eller är det ett högreståndshus? En villa i stan eller ett hus på landet?

Att tänka "skulle de som byggde huset gjort så här?" är en bra fråga.
 
Vi har i hallen en mycket enkel bröstpanel gjord med enkla lister och spännpapp. Den är marmorerad enligt principen kolmårdsmarmor. Därefter fernissad. Den är original. Ovanför är det målat på spännpapp i en mörk, vaniljgul färg. Det är möjligt att färgen gulnat en del och troligen varit lite ljusare. Även dörrarna är marmorerade på samma sätt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med detta. En stor del av mig vill göra det ljusare samtidigt som det är original. Jag velar fram och tillbaka... Nu finns det inte någon fungerande el i rummet, vilket gör det ännu mörkare. Det kan sluta med att vi bara fixar belysningen.
Jag hade egentligen velat ha en elegantare bröstpanel men det är ett hus på landet som byggts av den första ägaren. Inte en swedish grace-byggnad i en stad.
 
Jag tror att lyhördhet till husets karaktär i övrigt alltid ger bästa resultat, även om man själv ofta lätt kan drömma om något lite lyxigare.

Bilder, om möjligt, gör det alltid lättare för alla hjälpsamma att komma med input i de här sammanhangen gör det. :)

PS. Sockellister i den stilen som är 69 mm höga finns faktiskt hos Hornbach av alla ställen, som ett litet tips.

https://www.hornbach.se/shop/Sockel-Funkis-obehandlad-15x69-mm/8543424/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tack! Ja, vi har verkligen försökt hitta ursprungsstilen i huset och finner att det måste originalen är just foder med plan yta och kvartsstavsrundning. Även trappen är har detaljer med kvartsstav. Så vi tror vi är rätt ute där och försöker hålla oss till det i valet av sockel och foder. Huset ligger i stadsnära område och byggdes en gång för att vara ”elegant”. Det är detta jag tar med mig när vi planerar för bröstpanel och jag tror vid närmare efterforskning att själva panelen inte är helt otidsenlig. Frågan kring själva utformandet av panelen verkar även den vara öppen, så det får mest troligt bli en utanpåliggande dekorlist av enklare slag. Visst borde själva dekorlisten kunna vara en halv rundstav eller blir det ”för” enkelt?
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Bild på hur det ser ut i planeringsfas. Tar gärna input på höjd av panel samt höjd på sockel. Planen är att sätta in en sockel som länk ovan i 120mm höjd. Tycker ni det är för högt för 20-tal?
 
  • Hörn av ett rum med väggar i planeringsfasen, markerade för panel och sockel, intill ett fönster och en radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår panel är mycket högre, typ två tredje delar. Som jag förstår var det vanligt.

Jag har tyvärr ingen bild. Men det är stående rektanglar, avdelade med enkla lister.
 
Jag skulle säga att bröstpanel i ett vardagsrum från 1921 nog började bli rätt ovanligt. Man använde det i rum med extra slitage, som hallar och kök. Om ni ändå väljer att ha panel i "finare rum" skulle jag säga att antingen har ni hög panel, typ 150-180 cm, som man kan se i finare rum lite tidigare på 1900-talet, eller i höjd med underkanten av fönster. Och som @Jiji skriver, enkla paneler omgärdade med lister.
 
1 16386 skrev:
Jag skulle säga att bröstpanel i ett vardagsrum från 1921 nog började bli rätt ovanligt. Man använde det i rum med extra slitage, som hallar och kök. Om ni ändå väljer att ha panel i "finare rum" skulle jag säga att antingen har ni hög panel, typ 150-180 cm, som man kan se i finare rum lite tidigare på 1900-talet, eller i höjd med underkanten av fönster. Och som @Jiji skriver, enkla paneler omgärdade med lister.
Vår panel, som är original är ju i hallen och säkert för att det skulle vara lättare att städa.
Men å andra sidan är ju en panel lätt att ta bort. Mina vänner som är byggnadsantikvarier trycker alltid på att det ska gå att återställa.

Om ni drömmer om en panel tycker jag att ni ska göra en. Men det är ju bra att ha koll på det antikvariska ändå.
 
Bröstpanel med speglar hör snarare ihop med påkostat 1800-tal än enkelt 1920-tal.

På 20-talet var det stående pärlspont ofta i litet bredare bredder än vad som är vanligt numera och så en enkel list ovanpå endträet-
 
H heimlaga skrev:
Bröstpanel med speglar hör snarare ihop med påkostat 1800-tal än enkelt 1920-tal.

På 20-talet var det stående pärlspont ofta i litet bredare bredder än vad som är vanligt numera och så en enkel list ovanpå endträet-
Det har varit lite olika. Jag har som sagt en bröstpanel i original i hallen. Spännpapp och enkla lister. Det finns faktiskt inte någon pärlspont alls i mitt hus. Det finns däremot en smal fasspont i det gamla köket. Han som byggde huset hade en svärfar som hade en såg. Virket kommer därifrån.

Däremot håller jag med om att bröstpanel i vanliga rum nog ansågs lite omodernt. Men även omoderna människor byggde ju hus på 20-talet. :D
 
Jiji Jiji skrev:
(....)

Däremot håller jag med om att bröstpanel i vanliga rum nog ansågs lite omodernt. Men även omoderna människor byggde ju hus på 20-talet. :D
Jag har sett fönster med spårade bågar (ingen kittfals) i hus från 1920-talet. Jag har också sett golv av breda kilsågade plankor och jag har sett kök med öppen spis och bakugn. Jag har också sett väggfasta bänkar och inbyggdasängar från 1910-talet. Förr verkar det inte ha varit lika viktigt för alla att följa senaste modet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Det stämmer säkert. Man gjorde kanske mer som man brukade. Enligt beprövade metoder.

Helt ot men en sedelärande historia kanske, eller bara en sorglig historia.
I byn i Östjämtland som jag kommer ifrån, står ett fantastiskt hus, öde. Det byggdes av släktingar till mig, med plankstomme när det blev på modet. Men man tog sig inte tid att fundera på isolering eller vindskydd. Så tyvärr blev det svårt att hålla varmt, jämfört med de äldre timrade husen. När dessutom den unga modern dog i barnsäng flyttade resten av familjen tillbaka till det gamla huset istället...

Sedan dess har det bara stått där. Jag önskar att någon ville rädda det. Men det kommer nog inte att hända. Östjämtland är inte så hippt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.