Hej
Jag har ett hus från 20-talet. Delar av källaren är jordgolv. Mitt i jordgolvet finns ett hål med en pump, en pumpgrop helt enkelt. Denna grop fylls nu med vatten hela tiden och pumpen får jobba flera gånger per dygn. Gropen är rätt så stor så det är säker flera hundra liter per dygn det handlar om.

När vi köpte huset sa förre ägaren att pumpen var där eftersom det vid ett enda tillfälle kommit in vatten i källaren när kommunen utförde ett gatuarbete. För övrigt skulle källaren och gropen alltid ha varit torr. Antingen en direkt lögn eller var vattnet i källaren något som förra ägaren inte kände till, vilket är lite svårt att tro.

Kan jag på något sätt kräva ersättning för den dränering som jag kommer att behöva installera? Som jag ser det har jag blivit missledd att tro att källaren var i bättre skick än den i själva verket var.
 
Tyvärr. Du har köpt ett hus från 20-talet och din undersökningsplikt är strikt. Du kunde ju se gropen och pumpen när du besíktigade huset. Om du inte fått säljaren att specifikt skriva under på att källaren varit torr ... Bara det att pumpen satts dit innebär ju ett problem.

Har inte huset dränerats sedan 20-talet är nog dags i vilket fall som helst.

Sorry ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.