En äldre anhörig köpte en lägenhet för mindre än 1 år sen.

Badrummet i hörnet där duschen ligger får lätt mögel i silikonfogarna. Men vad som kanske är mer oroande är att det finns sprickor i kaklet längst ner, som det också bildas mögel i, se bilder. Möglet går att rensa bort men kommer snabbt tillbaka.

En bidragande orsak är att duschhuvudet droppar konstant så det är väldigt fuktigt i området konstant, vilket vi tänkt åtgärda snarast.

Tror ni vi kan avvakta efter att vi fixat droppande och plockat bort möglet? Eller bör vi även ta in en besiktningsman för att bedöma eventuell vattenskada (det gjordes inte i samband med köpet)?
 
  • Sprickor i badrumskakel nära golv med mögelformation i fogarna, indikerande fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mögel på silikonfogar och sprickor i det nedersta kaklet i en duschkant, i en lägenhetens badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Fråga 1. Ja
Fråga 2. Nej

Staffan
 
Staffans2000
G Goliater skrev:
Hej! Tack för svar. Jag hittade dock detta svar där man haft sprickor på liknande sätt i nedre delen av duschen, där man spekulerar kring en otät fuktspärr? Vad tror du om det?

[länk]
Börja med att knacka på de spruckna plattorna lite försiktigt, samt de brevid, för att höra ifall de låter olika. Har skadan funnits hela tiden och dessutom vattenbegjutits hela tiden, utan att någon skada upptäckts, skulle iallafall inte jag lagt ner något jobb på detta.

Staffan
 
  • Gilla
Goliater
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Börja med att knacka på de spruckna plattorna lite försiktigt, samt de brevid, för att höra ifall de låter olika. Har skadan funnits hela tiden och dessutom vattenbegjutits hela tiden, utan att någon skada upptäckts, skulle iallafall inte jag lagt ner något jobb på detta.

Staffan
Tack för din input! Jag tycker de låter likadant när man knackar. Då lugnar vi kanske oss ett tag, men ska ändå fixa duschhuvudet.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Finns det en fungerade fläkt/utsug i badrummet? Dålig ventilation kan vara boven...
 
  • Gilla
Goliater
  • Laddar…
BirgitS
Det skadar ju inte att försöka få bort vattnet från de ställen där möglet verkar trivas genom att skrapa eller torka av ytan efter en dusch.
 
G Goliater skrev:
Då lugnar vi kanske oss ett tag, men ska ändå fixa duschhuvudet.
Det är inte duschhuvudet du ska byta, det är ventilen inne i blandaren, bara ett tips(y)
 
  • Gilla
Goliater
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det skadar ju inte att försöka få bort vattnet från de ställen där möglet verkar trivas genom att skrapa eller torka av ytan efter en dusch.
Vattnet som syns på bild är resterna efter att det droppat konstant ifrån duschhuvudet. Nu är det lagt i en hink.
 
BirgitS
G Goliater skrev:
Vattnet som syns på bild är resterna efter att det droppat konstant ifrån duschhuvudet. Nu är det lagt i en hink.
Jag tänkte om det inte räcker med det utan det fortsätter att bli mögel för då gäller det ju att få bort minst en av de saker som är nödvändiga för att mögel ska kunna växa, alltså fukt eller näring i form av hudceller, tvålrester etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.