Hej,

Jag har ett hus med ett fristående kallgarage om ca: 4x8 m som står ca: 1.5 m parallellt med husets ena gavel. Garaget skall rivas och byggas upp på nytt och isoleras då det är slitet. Samtidigt tänkte jag passa på att bygga i hop garaget med huset så att jag får access utan att behöva gå ut för att komma till garaget.

Jag har tänkt anlita en arkitekt för att rita det som behövs för bygglovet. Jag och snickaren har gått igenom hur det skall se ut, dvs. i princip göra en korridor i utrymmet som är mellan huset och garaget i dag med en dörr in till garaget och en dörr i slutet på korridoren ut mot baksidan. Jag har ritat upp förslaget i ett ritprogram (3-D) samt gjort en planritning på hur rumsfördelningen skulle se ut, där garaget blir avdelat i två delar med ett mindre förråd i bakre delen. Jag har även tagit fram de gamla ritningarna (sektionsritning, fasadritning, situationsplan, planritning) samt beställt en nybyggnadskarta.

Det nya garaget blir således 5,5 x 8 m ståendes på gjuten platta på plan mark, inga konstigheter med anslutning mot befintligt hus, "platt" tak osv.

Så till frågan, vad behöver en erfaren arkitekt för tidsåtgång att rita det som behövs för att lämna in ett bygglov så att vi kan sätta i gång att bygga?

Jag har fått lite olika uppgifter på beräknad tidsåtgång (samt timpenning, men det är inte det viktiga då den inte skiljer sig speciellt) för detta och skulle vilja validera vad som är rimligt. Tacksam för hjälp, och återkom om det behövs mer input för att göra en bedömning.
 
Redigerat:
Det låter som att du redan gjort det mesta själv. Varför inte bara rita upp det själv också? Ta en titt på följande trådar:

https://www.byggahus.se/forum/threads/ritningar-foer-bygglov.410030/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglovsritning.410308/

En arkitekt är en problemlösare som kan hjälpa till att ta fram bra, effektiva och eleganta lösningar. Som jag förstår ditt inlägg har du redan tagit fram lösningar som du själv tycker är bra och vill nu ha en CAD-ritare som bara omvandlar ditt material till bygglovshandlingar, utan ingrepp. En erfaren arkitekt är knappast särskilt intresserad av ett sånt jobb. Nu har jag inte sett underlaget men 2-3 arbetsdagar (16-24 h) är en kvalificerad gissning.
 
Jag är själv arkitekt och skulle gissa att de krävs ca 1 dags arbete att rita upp allt inkl ritningshantering, fakturering, inläsning på projekthandlingarna osv FÖRUTSATT att du redan vet hur du vill att de ska se ut och (viktigt!) hur det FÅR se ut (enl gällande plan) och det bara är att följa tydliga instruktioner.

Om man ska fundera själv, komma med idéer, granska detaljplaner och se så att det överensstämmer osv så får man nog lägga på 1-2 dagar beroende på hur mycket tid man behöver lägga på varje moment.

Men de känns som sagt som att du gjort de mesta av arbetet och så länge de följer plan och gällande krav så ska de som sagt inte behöva ta mer än 1-2 dagar skulle jag säga.
 
Intressant att höra hur väl de rimmar med de ”offerter” du fått.

Dela gärna med dig om du har lust :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.