Hej

Ska bygga ett attafallshus med betongplatta. Inkommande fiber till oss och 3 grannar går diagonalt över vår tomt och en del av sträckningen där vi nu ska gjuta betonggrund till huset.
Kan man lägga fiberkabelpaketet i ett delbart rör och bara gjuta in det, så att det fortfarande går att dra ut kabelpaketet om det skulle behövas?
Att flytta det med ny sträckning skulle bli kostsamt då leverantören av fiber har sjuka priser på all form av kabelservice.
Rörändarna måste man väl sän "stänga" på något vis så inga skadedjur tar sig in i röret, hur gör man det bäst?

Vi kommer ha entreprenör som gjuter åt oss och de vet säkert, men jag är mest nyfiken.
 
Finns det servitut på kablarna? De ligger ju i rör som man kan blåsa in ny fiber.
 
  • Gilla
N_Malmö
  • Laddar…
Det går. Men enklast är nog att bara sänka ner befintligt paket i markbädden du gör för den nya plattan så slipper betongarna jobba runt den.
 
  • Gilla
N_Malmö
  • Laddar…
Har dom lagt grannarnas fiber tvärs över din tomt "olovandes" isåfall kanske dom kan flytta på det utan kostnad
 
  • Gilla
N_Malmö
  • Laddar…
Detta lades ner precis när vi köpt huset, så kommer ej ihåg om de hade "lov" att korsa tomten.
Men ja de ligger redan i ett orange rör (är väl det man blåser dem genom), men tänkte om det behövdes ytterligare ett så man inte klämmer fast det vid gjutning.
Det kommer ev att vara svårt att få ner det i markbädden då det inte finns så mycket spelrum (eftersom paketet delas upp och 3 trådar går vidare till grannen) Men vi kan försöka få ner det när vi börjar nästa vecka.
 
Delas röret att upp i flera ”orange rör” till grannarna just i markbädden?
 
  • Gilla
N_Malmö
  • Laddar…
Nä det delas upp från ett orange rör och 3 olikfärgade hårdare plast kablar försvinner vidare till grannarna (allt detta i markbädden/gräsmattan. Möjligen ligger de i oranga rör längre bort från delningen, men så långt behöver jag inte gräva, varför jag låter det vara oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.