Hej, skall måla grunden (plattan) i sommar är det tänkt. Men funderar då på en sak.

Har ett hus byggt -72 som står på platta på mark. Det står på en väldränerad plats i form av jorden. Men däremot när tjälen kommer och vattnet hindras att rinna undan, så rör huset på sig lite (har en dörr inne som tjärvar vintertid, men sommartid inga problem att stänga).

Så min fråga är då om jag skulle lägga dränering i samband med att jag ändå skall gräva fram plattan, skulle det göra att huset håller sig mer still vintertid?

Om det är så, hur djupt behöver man gräva för platta på mark? dvs räcker det att lägga röret strax under klacken, eller måste det ner ännu djupare?

Tack på förhand
 
Tjälen kryper kanske in under plattan och det får du inte bort med dränering, vet du djup plattan är och hur långt ner i mark är den
 
J jonaserik skrev:
Tjälen kryper kanske in under plattan och det får du inte bort med dränering, vet du djup plattan är och hur långt ner i mark är den
Fast tanken är väl att dräneringen skall få bort vattnet som ev vill in under plattan, eller åtminstone det mesta av det och finns det mindre vatten i jorden borde det väl blir svårare att skjuta eller?

vet inte riktigt hur djup plattan är men tror ej den är jättedjup. Från marknivå och neråt så kommer jag på klacken vid ca 20 cm, så skulle tippa att plattan kanske är 300mm(?). Ingen aning
 
Har själv platta i källaren och märkte att golven utmed yttervägg var nästan iskalla, i samband med plattläggning utanför så grävde jag ner ca 30 cm och la isolering ( inte ren frigolit nu, den drar vatten ) ECoprime 50 mm på längden ( skivorna är 120X60 cm ) och en snutt på plattkanten. Det ska då vara ett jämt underlag, gärna ett par cm sand att lägga den på. Då kryper inte kyla och tjäle in underplattan eller kyler av den via kanten. 1 dm av den isoleringen är detsamma som 1 meter jord. Dräneringen kommer även då att hamna i ett frostfritt förhållande under isoleringen
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har själv platta i källaren och märkte att golven utmed yttervägg var nästan iskalla, i samband med plattläggning utanför så grävde jag ner ca 30 cm och la isolering ( inte ren frigolit nu, den drar vatten ) ECoprime 50 mm på längden ( skivorna är 120X60 cm ) och en snutt på plattkanten. Det ska då vara ett jämt underlag, gärna ett par cm sand att lägga den på. Då kryper inte kyla och tjäle in underplattan eller kyler av den via kanten. 1 dm av den isoleringen är detsamma som 1 meter jord. Dräneringen kommer även då att hamna i ett frostfritt förhållande under isoleringen

Okej, men jag har ej källare. Men skall kolla upp det
 
Källare eller inte källare har ingen betydelse, dräneringen ska ligga min 15 cm under plattans botten för att fungera.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
…i samband med plattläggning utanför så grävde jag ner ca 30 cm och la isolering ECoprime 50 mm på längden och en snutt på plattkanten.
Låter intressant! Tyvärr är jag lite trög ibland. Du har inte möjlighet att göra en enkel skiss och lägga upp här?
 
T Trrttsch skrev:
Låter intressant! Tyvärr är jag lite trög ibland. Du har inte möjlighet att göra en enkel skiss och lägga upp här
Går bra återkommer senare, ska förbereda köksträdgården.
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Lite enkel skiss hur jag gjorde och gjort hos andra, fungerar bra
 
  • Färgglad skiss med anvisningar för att bygga med isolering, sandlager och dräneringsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Lysande! Tack för det.
 
J jonaserik skrev:
Har själv platta i källaren och märkte att golven utmed yttervägg var nästan iskalla, i samband med plattläggning utanför så grävde jag ner ca 30 cm och la isolering ( inte ren frigolit nu, den drar vatten ) ECoprime 50 mm på längden ( skivorna är 120X60 cm ) och en snutt på plattkanten. Det ska då vara ett jämt underlag, gärna ett par cm sand att lägga den på. Då kryper inte kyla och tjäle in underplattan eller kyler av den via kanten. 1 dm av den isoleringen är detsamma som 1 meter jord. Dräneringen kommer även då att hamna i ett frostfritt förhållande under isoleringen
Blev det varmare golv utmed yttervägg då när du lagt på detta vis?
 
Ja att det blev varmare är lite så där, men inte iskallt, det är alltid kallare utmed yttervägg i alla hus. Förr i tiden så skulle det läggas en värmekabel 10 cm in från ytterkant platta för att skydda plattan mot frost/tjäle , dom slutade med det, när dom upptäckte att driften i Kw blev hiskligt hög, det var ingen termostat inkopplad, så den gick 24/365 eftersom ingen stängde av den på sommaren eller glömt bort den helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.