Hej! Hur tycker ni att vi ska placera vår kamin i förhållande till planlösningen? Har markerat ut två olika alternativ med pilarna. Har även skrivit ut hur vi tänkt ha soffa/tv placerade. Att byta plats på tv/soffa är inget vi önskar då vi har sjöutsikt från soffan så som det är placerat nu.

Mvh
 
  • Planritning med två pilmarkeringar som visar alternativa placeringar för en kamin i ett vardagsrum med soffa och tv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster så att ni ser den från matbordet också, sen skulle jag byta plats på tv och soffa för att se kaminen från soffan
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
E Enys89 skrev:
Till vänster så att ni ser den från matbordet också, sen skulle jag byta plats på tv och soffa för att se kaminen från soffan
Att byta plats på tv/soffa är inget vi önskar då vi har sjöutsikt från soffan så som det är placerat nu. :) vi vill se sjön från soffan.
 
Helt klart så man ser från soffan!! :) bland det trevligaste som finns att titta på.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Man vill inte ha värmen från sidan, framifrån så man tex kan värma kalla fötter från soffan...
Eller... bara se den ;)
 
L larka742 skrev:
Man vill inte ha värmen från sidan, framifrån så man tex kan värma kalla fötter från soffan...
Eller... bara se den ;)
Det är sant och det blir kanske lite väl varmt att sitta på platsen i soffan som är närmast kaminen då avståndet inte blir så långt. :)
 
Till höger. Så att ni ser den från soffan. Vid matbordet har man fullt upp med att äta då behöver man ju inte titta på kaminen. Med både kamin och sjöutsikt kan ni skippa tv. :love:
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Instämmer i kören som säger att ni ska se den från soffan! Ser bara fördelar med det! Så har jag det här hemma.:)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Tveklöst till höger, då syns brasan både från köket och soffan. Samt att man inte springer på den när man går från soffan till köket för att hämta något.

Men med det sagt så föreslår jag en vedspis i köket också. Mysigt i prepperanda ;)

Arkitektritning av ett hus med markerade vägar från soffan till köket och placering av en brasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Det blir bra mycket dyrare med två skorstenar. Vedspisens skorsten bör dessutom gå över taknock - när det gäller kaminen beror det ju på om det är för ved eller pellets. Den senares skorsten kan placeras vid takfoten. Vid ved är det mer praktiskt och bra mycket mer ekonomiskt att kunna använda samma skorsten för bägge eldstäderna.

Men jag håller med om att en enkel vedspis i köket ger trygghet vid ev elavbrott. Jag kunde tyvärr inte lösa detta just pga skorstensplacering. Ett alternativ är att se till att den enda kaminen har möjlighet till platta/uppvärmning av mat. Men då blir den förmodligen inte lika estetiskt tilltalande.

Ytterligare en sak att ta hänsyn till när man bygger nytt är att samtidigt bygga in någon form av mindre vedlagring i närheten av kaminen. Jag har tex utrymme under trappan i köket för 15 säckar pellets - endast någon meter från kaminen och väl dolt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.