Handritad skiss av plan för dragning av avgränsningskabel för robotgräsklippare med markerad grön linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ska (så småningom) installera min robotgräsklippare och passar på nu att planera dragningen av avgränsningskabeln. Jag hade tänkt att laddningsstationen ska stå vid husväggen där eluttaget finns. Se bild.
Sedan dras kabeln över 2,5 m plattor till gräsmattan och sedan en sväng förbi några buskar och ut över gräsmattan. Se grön Linje. På tillbakavägen läggs kabeln längs kantstenen och över plattorna till baksidan av laddstationen. Plattstenarna är lagda "omlott" så att det finns ingen rak linje mellan plattorna åt det hållet. Vill inte gärna lägga om dessa. Placeringen bestäms av att det är enda möjliga stället som roboten kan ta sig in på gräsmattan. Andra placeringar skulle innebära grävning och nedläggning av elkabel plus att allt skulle vara synligt för förbipasserande som kan lockas att stjäla. (Jag har fått en Lyfco 1750) Mina frågor är:
1. Kan det kan fungera?
2. Hur långt mellanrum bör det vara mellan in och ut-kabeln på vägen över stenplattorna?
 
Jag skulle definitivt anstränga mig och ta upp stenarna och lägga kabeln under. Det är ju bara några tiotal stenar vi pratar om antar jag.

Känner tyvärr inte till Lyfco närmare, så vet inte säkert med kablarna, men för de flesta andra märken klarar de att hålla reda på rätt kabel om det är 60–80 cm emellan. Så säg en meter om du inte behöver utmana ödet.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle definitivt anstränga mig och ta upp stenarna och lägga kabeln under. Det är ju bara några tiotal stenar vi pratar om antar jag.

Känner tyvärr inte till Lyfco närmare, så vet inte säkert med kablarna, men för de flesta andra märken klarar de att hålla reda på rätt kabel om det är 60–80 cm emellan. Så säg en meter om du inte behöver utmana ödet.

Tack för svaret. Plattorna är 50x50 så det blir ganska precis 1 meter mellan trådarna. Jag kommer att lägga avgränsningskabeln över plattorna till att börja med (inget område som jag går på särskilt ofta). Jag vill testa att klipparen fungerar som den ska först innan jag gör några större arbetsinsatser.
 
Jag skulle säga att det beror på vilken gräsklippare du har. Det borde stå i manualen vad korridorbredden måste vara för att den ska klara av att hitta till och från laddstationen. Nu vet inte jag vad ni använder ytan med Sten till men det kommer ju inte gå att använda till så mycket efter du installerat på sättet du beskriver ovan, klipparen måste ju kunna köra in och ut där varje dag. Läs också på vad maxdjup på begränsningskabeln får vara så det inte blir för djupt och klipparen inte känner av slingsignalen. Tror inte det ska vara något problem men det är tråkigt om man upptäcker det i efterhand.
 
Tyvärr så är manualen bristfällig i flera avseenden - därav frågan här.
 
Ta då i ordentligt med korridoren så det inte kör ihop sig. Du kan ju prova att lägga kabeln ovan plattorna först.
 
  • Gilla
Hogebo
  • Laddar…
M
Som tidigare skrivit så beror allt på klipparens hantering av korridorer.

Tittar man på Husqvarna som kanske är några av de absolut mest avancerade robotarna för hemmabruk så klarar de ner till en viss bredd (typ 70cm?) på korridor sedan måste de ha en guidekabel i mitten av korridoren.

de har även en funktion som skulle vara väldigt användbar här, där man kan tvinga klipparen att följa guidekabeln ett visst antal meter innan klippningen börjar.

det innebär att du skulle kunna skicka ut sin maskin på gräsmattan innan klipprogrammet börjar.

men som sagt - allt hänger på klipparens funktioner.
 
Det bästa kanske ändå är att skarva på el på ditt uttag och dra det under plattorna instället för begränsningskabeln. Men det är absolut inget stort projekt att dra om begränsningskabeln så du kan ju experimentera dig fram.

risken finns ju att din stenläggning blir oanvändbar eftersom klipparen måste ha fri lejd till och från laddstationen
 
Tack, precis så har jag tänkt mig det - prova mig fram helt enkelt. Ser fram emot tjällossning för att "leka lite".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.