K
Skulle vilja sätta upp en liten-liten holk för blåmes i ett av våra äppelträd.

Eftersom trädet fortfarande är relativt litet kan jag inte göra en holk i rekommenderade mått och undrar om någon här har erfarenhet av hur liten holk de skulle kunna trivas i?

Rekommenderade mått är ca 12x10x25 cm
 
Åsa Lund
Häng upp holken med en gammal bit bilbälte så funkar det nog oavsett storlek på trädet. Du kan skruva fast bältet på holken med flera skruv så du får exakt/stabil vinkel på holken
 
Redigerat:
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Blåmes funkar med nedåt 8x8 bottenyta, sen ca 15 cm upp till nedre delen av hålet. Vill du minska holken så gör hålet precis under taket så spar du både höjd på holken och längd på taket. Blåmes vill ha ca 26-28 mm hål eller snarare de flesta andra fåglarna gillar inte så små hål, jag har haft blåmes i en knipholk...

Jag skulle tveka att sätta en holk i ett mindre yngre träd utan snarare sätta ner en stör eller stolpe någonstans alt bara kika runt på andra ställen typ staket, stuprör etc.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
De angivna måtten på holkar finns av en anledning - eller flera. I en för trång holk kommer de snabbast växande ungarna att trampa ner de mindre, risken är också att de största ungarna är de som står först i kön när föräldrarna matar och det begränsade utrymmet gör att de svagare ungarna hela tiden hamnar sist i kön.

Om trädet är så litet att det inte orkar bära en mesholk så finns det skäl att leta alternativ. Det går bra att sätta en holk på en vägg t.ex. men undvik södervägg som lätt blir för varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.