Mycket imponerande!
 
Ang förborrning: När jag lade golvet för 2-3 år sen så fingrade jag på några stavar ny Burseydparkett hos en golvläggare, och de var förborrade. Det är alltså ett fenomen som kanske fortfarande finns kvar, eller så har även Burseryd sparat in nån krona i tillverkningen och fimpat förborrade stavar.

Vi köpte inte Burseryds parkett pga priset. Det fick bli no-name-cheap-charlie-parkett, men vi är nöjda ändå. Jag har dock hört att Burseryd och inte minst Hörning parkett ska vara i en klass för sig.

 
  • Gilla
Rickard ljungholm
  • Laddar…
Nu finns även bilder på det senaste (=sista?) golvet jag lagt.

36 kvm vardagsrum är slipat och oljat samt använt i nån månad. Det är lite spartanskt möblerat efter några år utan vardagsrum. Spisen är inte heller klar, men snart...kanske, kanske...

Se följande länk: Byggdagbok
 
Hemmakatten
Kul att din tråd lever vidare, fasting. Det är alltid givande att titta på dina vackra golv. :) Och nu ännu ett. :) För övrigt ett mycket fint rum, ljust och trevligt med vacker inredning.
 
.........Det här hör ju inte till diskussionen, men jag var inne och tittade på hemsidan (och älskade golven, mkt fint!) men där står att ni köpt ett funkishus...och vad är egentligen definitionen på funkishus? För mig är Ert hur endast ett "vanligt", dock putsat, hus?!
 
Kul fråga. Fult sett, kan man säga att vi stulit både fasadritningar och planlösning från 2-3 hus som byggdes 1935-1937 i Södra Ängby, Bromma. Områdets 504 villor ritades av arkitekten Edvin Engström och området är känt som ett av de största med sammanhängande funkisarkitektur.

Vi hade en del gratis eftersom vårt hus också är byggt 1937 samt hade yttermåtten och grundläggande planlösning som stämde väl överens med Ängbyhusens.

Vi behövde "bara" lägga på en våning och riva lite innerväggar.
Visst, taklutningen är lite brantare och vi har inga gersimsrännor. Fönstren mot söder är inte riktigt lika stora. Vi har ej heller 2.70 i takhöjd, utan får nöja oss med 2.60...
 
Hemmakatten
Kan det inte vara så att för många är ett 'funkishus' liktydigt med de hus som byggs i dag och som i huskataloger benämns 'funkis' eller 'nyfunkis' och som har (ofta) branta pulpettak, öppet i nock 6m upp, och med en blandning av en massa stora, små och runda fönster.

30-talets funkishus har inte mycket gemensamt med dagens nyfunkishus varken i funktion eller utseende.
 
En liten anekdot: När vi ritat i flera veckor på vår ombyggnad och var toknöjda med resultatet så åkte jag in till Stadsbyggnadskontoret och önskade ett utlåtande på vårt jobb. Jag sade till handläggaren att vi försökt efterlikna husen i S.Ängby eftersom vi gillar arkitekturen. Vi hade satt ett runt fönster på huset - precis som vi trodde ingick i stilen från 30-talet. Handläggaren rynkade på näsan, tog fram rödpennan och drog ett stort streck över fönstret och sade kort "Runda fönster hade man inte på den tiden!". Vi tog bort det och ändrade en hel del annat efter det samtalet.
 
Hemmakatten
Ni har ett kanonfint hus, så det var kanske bra att ni råkade träffa på just den handläggaren. :)
 
Hemmakatten - Det vette sjutton. När det gäller upp till nock så visst, det kan jag kanske hålla med om - men funkisfunkis brukar många förknippa med ex. kubformade hus, med platt tak tex.

Mitt hus är lite likt Fasting 65:s hus, med tanken att det är ett putsat (om än reverterat) hus med vanlig 27graders taklutning och byggt 1938 - bor jag i ett funkis hus då - enligt er mening? (Tycker det verkar strålande eftersom huspriserna på funkishus stiger i skyarna just nu). ;)
 
Klassiska funkisvillor ser ju oftast rätt vanliga ut med dagens ögon. Man ser inte poängen så mycket om man inte tänker på vad som fanns innan och tänker bort vad som kommit sen. Oftast är vi ju också rätt konservativa när det gäller villabyggande, så villornas funkisstil var allmänt ganska nertonad jämfört med större byggen från perioden, en sorts folkfunkis om man säger så. Det var väl Fasting65:s kåk ett rätt bra exempel på förut...men det har blivit tydligare funkis genom påbyggnaden.
 
Hrrrm...jag gick in på sidan igen och kom denna gång till en förstasida med ett funkishus på! (gissningsvis som det ser ut idag) Bara så du inte missförstår mig så är det alltså som det såg ut från början som jag ifrågasatte...jag är inte född igår..;)
 
Får man dessutom fråga hur mkt putsningen gick på? Och vad ni valt för kulör på fasaden? Vi går nämligen i putsningstankar....det var väl 50-60 år sedan detta gjordes senast. Har siktat in oss på något som liknar den kulör du valt men vågar inte knacka på i området för att höra oss för...;)
 
Vi valde S0502-Y som fasadfärg. Den ser lite gräddigt gul ut när snön ligger ny och solen strålar. Alcro har en broschyr om vita hus. Där kan du nog finna en del inspiration. Prisspridningen på putsade hus är stor. Det beror givetvis på HUR man putsar - vilket system - samt vilket folk som utför jobbet. Jag föreslår att du söker på forumet under "fasad" för att få en uppfattning om putspriser.

Ring även Maxit, Sto, Finja och diskutera vilken lösning de rekommenderar för ditt hus. Sedan pratar du med några entreprenörer. Det är ett annat tips. Vi valde Maxit Serporoc med 5 cm mineralullskiva samt tjockputs (2 cm).
 
Mycket gammal tråd väl värd att väcka. Snyggaste golv jag sett. @Fasting65 har du lust att visa hur golven ser ut nuförtiden? Och hur ofta har ni oljat dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.