Hej där ute!

Jag har köpt ett blandarfäste (RSK 818 74 68) och inkommande vattenrör ska kunna vara antingen 15mm eller 12 mm enligt förpackningen men tyvärr är monteringsanvisningen bristfällig. Jag har 12 mm rör och undrar hur medföljande koppling ska monteras för kunna bli tät.

Mitt förlag är enligt bilden men det känns inte riktigt rätt, någon som kan bekräfta eller korrigera innan jag riskerar att drar sönder delarna?

Föutom delarna på bilden följer även en vanlig 15 mm klämring med men det verkar som att det inte går att kombinera eftersom muttern kommer för långt ifrån gängorna. Den är troligtvis om man har 15 mm rör.

Tack på förhand!
 
  • En hand som håller i ett delvis monterat blandarfäste med kopplingsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Gänga!

Staffan
 
  • Gilla
EnergiFilip
  • Laddar…

Bästa svaret

Är det 12-rör ska du använda enbart förminskningen på bilden. Är det 15 så använder du klämringen.
Du ska dra tills det "knäcker till" och lite till.
 
Staffans2000
L lordi skrev:
Du ska dra tills det "knäcker till" och lite till
Gäller 12mm.
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
Då kör jag som på bilden och stödhylsa i röret tills det knäcker till, tack för snabba svar!
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gäller 12mm.
Precis (y)
 
Staffans2000
Som sagts. När det knäcker till, drar du lite till.

Staffan
 
Blev det tätt?
Jag har samma problem men när adaptern användes drogs gängorna sönder. Nu har jag ny termostat och jag har 12mm rör fram. Men funderar nu att byta ut sista biten till 15mm och använda klämring istället för att inte råka ut för samma missöde.

Min fråga är om man kan jag gå upp från 12mm till 15mm rör hur som helst?
 
  • En hand håller en dubbel utloppsvattenfördelare med gängade metallanslutningar, grå färg, inomhus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.