optimum optimum skrev:
Hur ska du måla planket på andra sidan? Eller ska du köra med tryckimpregnerat?
optimum optimum skrev:
Hur ska du måla planket på andra sidan? Eller ska du köra med tryckimpregnerat?
Hade inte tänkt måla det på andra sida.
 
Fast det gäller ju bara om det är Max 3,6 meter från ditt hus, är det längre bort än så behövs bygglov för så högt plank (iallafall hos mig och enligt texten du hänvisar till)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L
S Spidertotz skrev:
Fast det står ju på Boverket: "Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter.
Detta gäller absolut! Men enligt de bilder du visat och beskriver hur du vill bygga kan du aldrig åberopa att du följer detta. Det fanns en del rättsfall på Boverkets hemsida som är avdömda i domstol så det går att få ett hyfsat hum om hur man kan bygga utan bygglov. Det är därför jag rekommenderar att du jobbar med parametern genomsläpplighet för att ge ett visuellt intryck av "ej så beständigt" vilket är det som ev. domstol skulle bedöma. Du behöver alltså antingen söka bygglov för plank eller satsa på spaljé (dvs. undvika termen plank), för att vara säker på att konstruktionen får stå kvar.
 
V Villa1949 skrev:
Fast det gäller ju bara om det är Max 3,6 meter från ditt hus, är det längre bort än så behövs bygglov för så högt plank (iallafall hos mig och enligt texten du hänvisar till)
Nej, det står ju att om det är närmare än 4.5 till tomtgränsen ska man ha godkännande från grannen.
 
L Lenza skrev:
Detta gäller absolut! Men enligt de bilder du visat och beskriver hur du vill bygga kan du aldrig åberopa att du följer detta. Det fanns en del rättsfall på Boverkets hemsida som är avdömda i domstol så det går att få ett hyfsat hum om hur man kan bygga utan bygglov. Det är därför jag rekommenderar att du jobbar med parametern genomsläpplighet för att ge ett visuellt intryck av "ej så beständigt" vilket är det som ev. domstol skulle bedöma. Du behöver alltså antingen söka bygglov för plank eller satsa på spaljé (dvs. undvika termen plank), för att vara säker på att konstruktionen får stå kvar.
I informationen från min kommun: https://www.kristianstad.se/globalassets/dokument/bygga-bo-och-miljo/murplank_190925.pdf

Står det: "Om grannar som berörs medger en placering närmare tomt-gräns än 4,5 meter krävs inte heller bygglov".

Men ja absolut, jag ska ringa till kommunen och dubbelkolla.
 
JanneJanne123
Ja, fast då har du bortsett från den första meningen och bara tagit hänsyn till den andra. Du behöver lov från grannen om den skyddade uteplatsen är inom 3,6 m från huset och hamnar närmre tomtgräns än 4,5 m. Ett plank som ditt kräver bygglov.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Är max 3,6 från bostadshus och om dom 3,6 hamnar närmre tomtgräns än 4,5 måste grannen ge medgivande annars är det bygglov som gäller
 
Jag skulle aldrig satt ett plank/staket mot grannens häck. Väldigt onödigt jobb & bortkastade pengar....
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, fast då har du bortsett från den första meningen och bara tagit hänsyn till den andra. Du behöver lov från grannen om den skyddade uteplatsen är inom 3,6 m från huset och hamnar närmre tomtgräns än 4,5 m. Ett plank som ditt kräver bygglov.
Precis
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, fast då har du bortsett från den första meningen och bara tagit hänsyn till den andra. Du behöver lov från grannen om den skyddade uteplatsen är inom 3,6 m från huset och hamnar närmre tomtgräns än 4,5 m. Ett plank som ditt kräver bygglov.
Ser också det. Fanns längre ner på Boverkets sida är där undantagsregler för det. "Åtgärden får dock vidtas närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Undantaget gäller inte om kommunen har bestämt att åtgärden kräver bygglov i detaljplan eller områdesbestämmelser.“ och enligt min kommun räcker det med medgivande från granne och det är max 180cm. Jag ska I alla fall ringa och dubbelkolla.
 
T Taxture skrev:
Är max 3,6 från bostadshus och om dom 3,6 hamnar närmre tomtgräns än 4,5 måste grannen ge medgivande annars är det bygglov som gäller
Så tolkar jag också jag det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle aldrig satt ett plank/staket mot grannens häck. Väldigt onödigt jobb & bortkastade pengar....
Förstår det. Jag tror dock det kommer se dumt ut att planket bara avslutas på min sida och inte fortsätter vidare.
 
L
S Spidertotz skrev:
Jag ska I alla fall ringa och dubbelkolla.
Enligt sida 7 i materialet du länkade till, från just din kommun står det "Bygglov krävs för plank om det är över 1,1 meter högt och har mer material än luft. (Undantag råder för bygglovsbefriade plank vid uteplatser se sida 9)".
 
L Lenza skrev:
Enligt sida 7 i materialet du länkade till, från just din kommun står det "Bygglov krävs för plank om det är över 1,1 meter högt och har mer material än luft. (Undantag råder för bygglovsbefriade plank vid uteplatser se sida 9)".
Såg också det, men längre ner i dokumentet är där en sektionen som heter: "Bygglovbefriade plank och murar" Där det nämns att det inte behöver. Fanns det kanske bara är om det är runt en uteplats som är närmare än 4,5. Svårttolkat tycker jag.
 
L
S Spidertotz skrev:
Svårttolkat tycker jag.
Bilden på sidan 9, visar ett tydligt exempel på var det bygglovsbefriande planket kan stå och hur långt det kan vara för att omfattas av just bygglovsbefrielsen. Om huset hade legat i tomtgräns hade man fortfarande kunna bygga men bara 3,6 m långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.