Jag vill tipsa er som ska köpa möbler på EM att noga jämföra det ni får med utställningsexemplaret. Vi har precis köpt bord + stolar och det visade sig att vi fick två olika sorters stolar men märkningen var exakt densamma. Utseendet var nästan lika men den ena kändes betydligt exklusivare än den andra (tjockare material, skönare sits, skönare lutning på ryggen). Hade vi inte sett dom sida vid sida så hade vi aldrig lagt märke till att dom inte var lika som i affären. Jag tycker det är rent bedrägeri att ha visningsex. som skiljer sig från det man levererar, ändrar dom på en existerande produkt så tycker jag kunden har rätt att veta det.

(Jag vet inte vilken stoltyp det var på visningsexemplaret, jag ska ta och kika på det när jag reklamerar stolarna. Får vi hålla tillgodo med sämre stolar än vad vi tittat på så ska det minsann gnällas och prutas massor.)
 
Det känns ganska långsökt och konspirationssökande att tro att de skulle ha en "bluff-möbel" med bättre kvalitet till skyltning.
 
Det har jag inte sagt heller. Jag konstaterar bara att dom gjort ändringar i en produkt och att kunden kan få något annat än det man beställt utan att bli informerad om det.
 
förmodligen är de fabriksfel det är frågan om.
 
Det där gäller Ikea oxå :mad:
Skulle köpa till en 2a till soffgruppen hemma. Men som vanligt när det gäller Ikea hade den utgått MEN det fanns 2 kvar i Linköping, ca 15 mil hemifrån. Så vi drog iväg med släpkärra och allt. När vi sen kommer fram och frågar efter den visar dom oss en helt annan soffa :mad: fast med samma namn :eek: Blev vi glada? NEJ! Det va bara att köra dom 15 milen hem igen med tom kärra!
 
Fy så trist för er!! Det är säkert ett misstag (får man verkligen hoppas) men det blir ju ändå en massa besvär för er! Se till att få en vettig kompensation!
 
Det är ingen medveten ändring men det kan skilja mellan produktionerna.Du verkar haft otur att få från två olika.Detta är något som kan sker i produktionen o därför vet inte butiken om det när dom leverera den till dig.Vad sa berörd butik när du kontakta de dom? Detta är inget kontigt, jag kan inte tala för just den butiken. Men det är nog inga problem om du bara kontakat dom. EM jobbar inte på det sättet du antyder.
 
Snailman
jessica skrev:
Det är ingen medveten ändring men det kan skilja mellan produktionerna.Du verkar haft otur att få från två olika.Detta är något som kan sker i produktionen o därför vet inte butiken om det när dom leverera den till dig.Vad sa berörd butik när du kontakta de dom? Detta är inget kontigt, jag kan inte tala för just den butiken. Men det är nog inga problem om du bara kontakat dom. EM jobbar inte på det sättet du antyder.
Då får väl butikerna se till att dessa ändringar kommuniceras från fabriken till butiken, det kan ju inte vara enda gången det sker, det är väl därför som man ibland säljer ut visningsex när de inte längre ser ut som produkten.

Så jag tycker nog att det är butikens fel. Senast jag tittade på fåtöljer så fanns det fotpallar med olika konstruktioner, det visade sig vara två olika 'årsmodeller' och de var inte märkta på något sätt, när jag frågade så kunde de redogöra för skillnaden men om en kund inte frågat själv så vet jag inte om de informerat. (var inte EM)
 
Om en produkt utgår eller ändras så säljes den gamla ut på rea. Sen om den butiken han varit i missat detta får stå för just den butiken.vid leverans så ska man inte få två olika modeller. Men sen kan fel inträffa i alla fall,även hos den bästa.Det är alltså ingen speciellt som tillverkaren kan kolla då dom inte vet hur många du ligger i lager på redan. Därför ska man alltid kontakta butiken så fixar dom det direkt.Det behöver inte bli onödigt skitsnack menar jag.
 
Ikea har en sängstomme "Hemnes" som införskaffades en tid efter att jag införskaffat sängborden i samma serie. Döm om min förvåning när sängen visade sig vara hälften så mörk som sängborden, såg knappt färgad ut alls! Så dj*drans tråkigt!!!! Ikea vart visst medvetna om problemet men hade ingen bra lösning till hands. Och har mans att ihop en av deras möbler så är man inte så glad till att plocka ner dem igen för att åka dit, hämta ny och kanske ev upptäcka att färgskillnaden även denna gång är för stor.
Jobbigt! I-landsproblem för visso men ändock...
 
ClaJe skrev:
Ikea har en sängstomme "Hemnes" som införskaffades en tid efter att jag införskaffat sängborden i samma serie. Döm om min förvåning när sängen visade sig vara hälften så mörk som sängborden, såg knappt färgad ut alls! Så dj*drans tråkigt!!!! Ikea vart visst medvetna om problemet men hade ingen bra lösning till hands. Och har mans att ihop en av deras möbler så är man inte så glad till att plocka ner dem igen för att åka dit, hämta ny och kanske ev upptäcka att färgskillnaden även denna gång är för stor.
Jobbigt! I-landsproblem för visso men ändock...
Kan bara säga: Ikea i ett nötskal :mad:
 
Problemet är ju att marknaden kräver lägre och lägre priser vilket leder till massproduktion vilket i sin tur gör att det alltid kommer att finnas söndagsexemplar. Men samtidigt så får man ju vad man betalar för. Nu har jag ingen aning vad du betalade för matgruppen utan jag menar rent generellt.

Dessutom produceras allt större del i Kina. Problemet du beskriver kan förmodligen ha något att göra med att man bytt leverantör och därmed fabrik varvid du fått stolar från två olika fabriker som kanske skiljer p.g.a. olika maskiner etc. Därmed finns det en risk att kommunikationen kan brista ibland mellan butik och fabrik....Mycket spekulation vart det :)
 
Tyvärr så verkar många av möbelvaruhusen har lagt ner det där med kvalitet helt. Jag har inga specifika exempel men vi tittar runt efter möbler på t.ex. EM, Mio, Asko, IKEA och några andra ställen och nästan oavsett pris så är grejerna halvkassa känns det som.

"Man får vad man betalar för" brukar en del säga men jag tycker inte det stämmer. IKEA tycker jag oftast har billigast *och* bäst grejer, men kanske inte just den design man var ute efter. Men personligen blir jag inte så sugen på att betala 10000 för ett vitrinskåp i ek på t.ex. Mio eller Asko - när lådorna är halvskeva och inte ens har skenor och dörrarna inte går att stänga för att de är sneda...

Likadant med de mesta på de olika ställena. Antingen är det mdf/fanér eller så är det så skevt att de ser ut som grejer loppisar skulle rata.

Så vad gör man? Går till fina butiken och lassar upp 30000 kr för ett skåp som är 60 cm brett? Låter en snickare specialbygga? Eller köper man på IKEA för 995 kr, trots att betsen inte var exakt samma som på visningsexet?

Jag vet vad jag skulle *vilja*, och också vad det realistiskt blir :)

Men, kan någon tipsa om möbelställe som kostar kanske 2-3 ggr mer än IKEA och faktiskt är *värt* det också så är jag jätteintresserad.
 
OlaF skrev:
Tyvärr så verkar många av möbelvaruhusen har lagt ner det där med kvalitet helt. Jag har inga specifika exempel men vi tittar runt efter möbler på t.ex. EM, Mio, Asko, IKEA och några andra ställen och nästan oavsett pris så är grejerna halvkassa känns det som.

"Man får vad man betalar för" brukar en del säga men jag tycker inte det stämmer. IKEA tycker jag oftast har billigast *och* bäst grejer, men kanske inte just den design man var ute efter. Men personligen blir jag inte så sugen på att betala 10000 för ett vitrinskåp i ek på t.ex. Mio eller Asko - när lådorna är halvskeva och inte ens har skenor och dörrarna inte går att stänga för att de är sneda...

Likadant med de mesta på de olika ställena. Antingen är det mdf/fanér eller så är det så skevt att de ser ut som grejer loppisar skulle rata.

Så vad gör man? Går till fina och lassar upp 30000 kr för ett skåp som är 60 cm brett? Låter en snickare specialbygga? Eller köper man på IKEA för 995 kr, trots att betsen inte var exakt samma som på visningsexet?butiken

Jag vet vad jag skulle *vilja*, och också vad det realistiskt blir :)

Men, kan någon tipsa om möbelställe som kostar kanske 2-3 ggr mer än IKEA och faktiskt är *värt* det också så är jag jätteintresserad.
Ånej, dom har verkligen inte lagt ner det där med kvaliten, men snarare kompletterat sortimentet med billigare möbler vilket mycket riktigt håller lägre kvalitet. Vill man då ha möbler med högre kvalitet så får man också betala för det.
Mdf/fanér använder man sig av för att just undvika problemet med skeva och sneda dörrar etc. Massivt trä har en förmåga att slå sig!

Joo, man får vad man betalar för, det är då mina erfarenheter. Jag har köpt både möbler på Ikea, Em och Mio och måste ju säga att billigast mycket riktigt var sämst.
Men det är juh mina åsikter och erfarenheter.
 
Så 10000 för ett vitrinskåp på 60 cm är såpass snålt att man får leva med att det är skevt redan från butik?

Personligen tycker jag att för det priset kunde de ha valt bättre virke - typ kvartersågat och snickeritorrt så det inte slår sig så dant. IKEA lyckades ju välja massivt virke som inte slagit sig på fem år till alla våra köksluckor. Så varför kan inte Mio lyckas med samma bedrift till sina lyxigare serier av skåp?

Så, våra erfarenheter skiljer sig helt enkelt och jag får söka vidare efter någon affär som har något som är värt att läga mer pengar än "näst billigast" på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.