Hej, har lite problem med en inbyggd cistern till en vägghängd toalett. Cisternen fortsätter att spola. Om man leker med spolknappen slutar det till slut.

Toaletten är från Gustavsberg. Gissningsvis en Nautic 5530 från år 2010. Men jag har ingen aning om vad som befinner sig innanför väggen. Borde det inte vara nåt system från Gustavsberg? Är det någon som känner igen väggtrycket/spolknappen?

Min första tanke var att lossa väggtrycket för att sedan öppna vidare och komma åt cisternen. Men väggtrycket verkar vara limmad/fogad på plats (!). Är det bara att skära/bända loss? Eller går man in på något annat sätt?

Vit vägghängd toalett med grå spolknapp på kaklad vägg, eventuellt Gustavsberg Nautic 5530.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallisk spolknapp för Gustavsberg Nautic 5530 vägghängd toalett mot vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägghängd toalett från Gustavsberg med öppet toalettlock och spolknapp ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Gustavsbergs väggtryck för en inbyggd toalettcistern som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom brukar vara fjäderbelastade, prova skjuta den åt sidan så kan du lyfta av den. Kan eventuellt sitta en låsskruv undertill.
 
Spolknapparna är fjäderbelastade. Är det de jag ska ta bort först? Dra ut och åt sidan? Själva plattan är stum som berget. Typ fastlimmad/fogad.
 
Det sitter ingen låsskruv nånstans? Jag har en nyare gustavsberg där sitter låsskruven på vänster sida
 
Ingen skruv. Har kollat runt om. Det finns dessutom ingen Gustavsberg-logga. Jag misstänker att det är nåt annat. Men jag vet inte vad. Väggtrycken sitter typ fastfogad i väggen vad det verkar. Förhoppningsvis sitter nån bra välkänd cistern bakom. Jag är lite sugen på att skära loss lim/fog och bända loss väggtrycken. Frågan är sedan vad som händer.
 
Min platta tar man bort genom att skjuta uppåt och sedan vinkla ut nederkanten.
 
Jo, nyare välkända märken verkar funka så. Ibland med skruv, ibland utan. Men den jag har sitter som berget.
 
Min är från 2001 och heter Gustafsberg Triomont, fabrikat Wisa. Kanske din har blivit limmad pga att den har gått sönder.
 
Har du något tunnt verktyg, typ palettkniv, för att känna runt kanten?
 
Ser din väggtryck/spolknappar likadan ut?

Jo, kanske har nåt gått sönder, därav limningen. Det hade dock varit skönt att veta hur just min ska fungera. Så att jag inte bryter sönder nåt mer om jag tar i med våld.
 
Jag återkommer med ett foto.
 
Öppen installationsbox i väggen för VVS med synliga rör och anslutningar, omgiven av kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av en toalettstolens vattentank med synliga delar av flottör och flödesmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det nån logotyp för Gustavsberg på din väggtryck? Gustavsberg visar många gamla modeller på sin hemsida. De verkar alla ha logotyp väl synligt. Min saknar märke :( Men det kanske finns nån gammal modell som saknar logotyp.
 
Min monterades 2001 och har inte någon logga. Den finns inte heller i reservdelskatalogen jag länkade till, men jag har den i en gammal katalog i pdf-format.

Dina knappar finns inte i pdf-katalogen, så antigen är de ännu äldre eller så är fixturen av ett helt annat fabrikat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.