S
Vi har sålt en lägenhet där jag har platsbyggt en våningssäng i ungarnas rum. Jag tycker det känns sniket att ta med madrasserna i flytten, men frugan tycker det är en självklarhet att madrasserna inte ingår i lägenheten.
Vem har ”rätt”? Kan man kräva att de nya ägarna ska behöva åka och köpa nya madrasser för att kunna använda en säng som är en fast installation?
Mvh
 
Jag hade nog köpt nya även om dom gamla ingick
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Du har nog hittat den ultimata gråzonen med detta exempel. Vad säger köparna, vill de ens ha madrasserna?
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Håller med Claes. Kan ju vara så att de gärna köper madrasserna. Eller så anser de att ni lämnar efter er "skräp" som de då måste lägga tid på att få väck. Är det udda mått på madrasserna? Det ökar ju chansen/risken att de vill ha dem.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har nog hittat den ultimata gråzonen med detta exempel. Vad säger köparna, vill de ens ha madrasserna?
Vi har inte tagit upp frågan med dem, men blir det så att vi kommer fram till att madrasserna ska ingå, så kommer jag såklart ställa frågan om de ens vill ha dem, då vi gärna tar dem med oss.
Men jag undrar mer om vi kan ta dem med oss utan att det ska kunna ifrågasättas...
 
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Håller med Claes. Kan ju vara så att de gärna köper madrasserna. Eller så anser de att ni lämnar efter er "skräp" som de då måste lägga tid på att få väck. Är det udda mått på madrasserna? Det ökar ju chansen/risken att de vill ha dem.
Nä, 80x200, så inga udda mått...
 
Claes Sörmland
S Snickesnickarn skrev:
Vi har inte tagit upp frågan med dem, men blir det så att vi kommer fram till att madrasserna ska ingå, så kommer jag såklart ställa frågan om de ens vill ha dem, då vi gärna tar dem med oss.
Men jag undrar mer om vi kan ta dem med oss utan att det ska kunna ifrågasättas...
Om köparna lever med föreställningen att de är en del av köpet så kan de naturligtvis ifrågasätta att de har försvunnit. Men om de når någon framgång med det beror ju på er.
 
S Snickesnickarn skrev:
Vi har sålt en lägenhet där jag har platsbyggt en våningssäng i ungarnas rum. Jag tycker det känns sniket att ta med madrasserna i flytten, men frugan tycker det är en självklarhet att madrasserna inte ingår i lägenheten.
Vem har ”rätt”? Kan man kräva att de nya ägarna ska behöva åka och köpa nya madrasser för att kunna använda en säng som är en fast installation?
Mvh
Som köpare hade jag helt klart köpt nya.

Men som ovanstående säger, ställ frågan. Man kan även få en sur köpare som inte anser att ni städat om ni lämnar dem kvar.

Alternativt om det är riktigt fina madrasser som ni gärna VILL ha med så hade jag köpt något och ersatt dem med innan flytten så får köparen åtminstone något nytt och fräscht, om än billigt. Är man riktigt generös köper man ett par nya och lämnar dem ouppackade så köparen ser att de är oanvända och får en glad överraskning.

Kan inte nog trycka på att det är viktigt med en bra relation mellan köpare och säljare av hus. Ärlighet och vänlighet kan hålla bort mååånga dispyter.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Nä, 80x200, så inga udda mått...
Då kan ni ju ta med dem och undrar köparna kan ni dra en vit lögn att madrasserna var så sunkiga att ni inte ville lämna de kvar. Nog ingen som börjar bråka om det när man köpt en lgh för x antal hundratusen/miljoner.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
S
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då kan ni ju ta med dem och undrar köparna kan ni dra en vit lögn att madrasserna var så sunkiga att ni inte ville lämna de kvar. Nog ingen som börjar bråka om det när man köpt en lgh för x antal hundratusen/miljoner.
Bra idé! Men detta argument så slipper jag både en arg köpare som tycker att vi borde tagit bort madrasserna, samt en som ville haft dem kan man säga att de va så nerkissade att de var oanvändbara
 
Madrasser är ju lösa föremål och iaf jag hade inte blivit förvånad om dom tagits med. Samnt att du säger att det är standard mått så det skapar inga konstiga problem för köparen att införskaffa egna.
 
  • Gilla
Sassie och 2 till
  • Laddar…
S
Tack för alla svar! Madrasserna åker med till nya huset!

En annan grej... Jag har platsbyggt väggskåp i samma sovrum. De sitter uppskruvade på väggen mellan tak och vägg och ser ju såklart platsgjorda ut, men är inte fästa med nåt snnat än skruv in i väggen. De åker ju såklart med också va?
 
S Snickesnickarn skrev:
Tack för alla svar! Madrasserna åker med till nya huset!

En annan grej... Jag har platsbyggt väggskåp i samma sovrum. De sitter uppskruvade på väggen mellan tak och vägg och ser ju såklart platsgjorda ut, men är inte fästa med nåt snnat än skruv in i väggen. De åker ju såklart med också va?
Finns det tapet, golv och tak bakom?
 
S
Jag är ju lite orolig att de var här och kollade på en ganska uppfixad inredd lägenhet, sen när de får nycklarna och allt som är kvar är typ massa hål i väggarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.