Se pumpen som en svart låda och strunta i de interna energiomvandlingarna.

Om man stoppar in 4kW el och får ut 12kW värme så måste resten av effekten (8kW värme) stas från berget. Med så långt?

En bättre pump klarar sig med 2,5kW el för att ge 12kW värme. Är det inte uppenbart att ytterligare 1,5kW måste komma från berget då? Eller trollar du fram den effekten?

Det är fullt möjligt att TS klarat sig med befintligt hål. Vad jag försökte säga är att det finns fler möjliga lösningar än att borra om det skulle visa sig att det behövs mer.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte i sättet att räkna, du får nog förklara dig.
Sedan kan du ha en annan filosofi hur man ska göra.

Och andra alternativ som ts kan räkna på om man vill vara ekonomisk och inte bara se till bvp är att lägga större pump och extra borrhålspengar på solceller, pengarna kanske räcker till halva den investeringen. Det är vad jag ev. funderar på.
Mn om du har en pump som avger 12kW värme, som du dels tillför 2,5 kW el för kompressorn, dels X kW värme från berget. Var menar du att elenergin skulle ta vägen om den inte blir värme? Nej om du tar ut 12 kW värme ur pumpen och tillför 2,5 kW el till kompressorn, så tar blir det 9,5 kW från berget.

Sedan har man iofs. lite strövärme från cirkulationspumpen som "bara" värmer pannrummet, men det kan vi bortse från i beräkningen.
 
H hempularen skrev:
Mn om du har en pump som avger 12kW värme, som du dels tillför 2,5 kW el för kompressorn, dels X kW värme från berget. Var menar du att elenergin skulle ta vägen om den inte blir värme? Nej om du tar ut 12 kW värme ur pumpen och tillför 2,5 kW el till kompressorn, så tar blir det 9,5 kW från berget.
Sedan har man iofs. lite strövärme från cirkulationspumpen som "bara" värmer pannrummet, men det kan vi bortse från i beräkningen.
2,5 eller 4 kW är bl.a.för att driva och få kompressor att rotera, så då menar ni att den energin omvandlas till 100% värme?;)
 
A AndersS skrev:
2,5 eller 4 kW är bl.a.för att driva och få kompressor att rotera, så då menar ni att den energin omvandlas till 100% värme?;)
Ja.
 
  • Gilla
Olle61 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
2,5 eller 4 kW är bl.a.för att driva och få kompressor att rotera, så då menar ni att den energin omvandlas till 100% värme?;)
Precis så är det. Vad skulle det annars bli av den?
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
N Nattkungen skrev:
Min förbrukning ligger runt 14500.
Det är väl en OK förbrukning? Jag tror det blir svårt att räkna hem ett borrhål till. Hur varmt har du i källaren?
 
O Olle61 skrev:
Det är väl en OK förbrukning? Jag tror det blir svårt att räkna hem ett borrhål till. Hur varmt har du i källaren?
I källaren har jag runt 15 grader
 
O Olle61 skrev:
Det finns ingen display på den gamla C8:an. Det man kan göra i så fall är att skaffa termometrar och stoppa in givarna innanför isoleringen på rören till och från borrhålet.
Kanske denna:
[länk]
Ska göra det och se vad jag får
 
Har nu fått några offerter.

NIBE S1255-12 kW
Bara byte av pumpen och installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

112125 kr.


IVT HQ c10.

Borrning 80 meter.
installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

147400 kr



IVT GEO 512c

Borrning 80 meter.
installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

157300 kr
 
N Nattkungen skrev:
Har nu fått några offerter.

NIBE S1255-12 kW
Bara byte av pumpen och installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

112125 kr.


IVT HQ c10.

Borrning 80 meter.
installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

147400 kr



IVT GEO 512c

Borrning 80 meter.
installation av 2 vattenutkastarna och ett extra element i källaren.

157300 kr
Jag har en IVT Greenline C7 installerad april 2001. Läser om att förr så underdimensionerade man värmepumparna. Hmm. Huset är en enplans ( 113m2 på planet) med hel inredd källare. Borrhålet är runt 150 m. Elförbrukningen varierar såklart beroende på vintrarna. Men snittet för de senaste 5 åren ligger runt 14000 KWh. Nu är BVP drygt 20 år och jag börjar att kolla på en ersättare. Pumpen funkar men likväl!
I samband med byte av pump så har jag även kikat på frikyla. Jag har fått en offert med förutom BVP även förberedelser för installation av ett frikyleaggregat. Offerten lyder som följer:
IVT Greenline HE C7 komplett utrustning med installation mot befintlig VVS/El, igångkörning, bortforsling gammal utrustning.
Installation avstick för frikyla på vind med rördragningar, styrkablar, isolering, ventiler, kondensledningar med håltagningar. Allt för att sedan bara koppla in frikyleaggregat.
Pris 99920:- efter ROT
 
S singer skrev:
Jag har en IVT Greenline C7 installerad april 2001. Läser om att förr så underdimensionerade man värmepumparna. Hmm. Huset är en enplans ( 113m2 på planet) med hel inredd källare. Borrhålet är runt 150 m. Elförbrukningen varierar såklart beroende på vintrarna. Men snittet för de senaste 5 åren ligger runt 14000 KWh. Nu är BVP drygt 20 år och jag börjar att kolla på en ersättare. Pumpen funkar men likväl!
I samband med byte av pump så har jag även kikat på frikyla. Jag har fått en offert med förutom BVP även förberedelser för installation av ett frikyleaggregat. Offerten lyder som följer:
IVT Greenline HE C7 komplett utrustning med installation mot befintlig VVS/El, igångkörning, bortforsling gammal utrustning.
Installation avstick för frikyla på vind med rördragningar, styrkablar, isolering, ventiler, kondensledningar med håltagningar. Allt för att sedan bara koppla in frikyleaggregat.
Pris 99920:- efter ROT
Jag har samma situation och samma planer. Till och med samma värmepump.
Tror du att den nya pumpen ger bättre effekt? Den ser ungefär likadan ut som den gamla, men har IVT kanske gjort någon produktutveckling?
Jag tänker nog köra pumpen tills den går sönder. Hoppas bara att det inte sker på julafton med -30 grader ute.
 
En 1255-12 är så stark att den kommer inte att funka med det lilla hålet.
Du riskerar att hålet fryser.
Köpen 1255-6 och installera annat det blir billigare.
 
  • Gilla
Dalaromeo
  • Laddar…
För mig blev det en geo 512 plus borra ett hål till.
Så jag hoppas det kommer bli bra nu
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Jag har samma situation och samma planer. Till och med samma värmepump.
Tror du att den nya pumpen ger bättre effekt? Den ser ungefär likadan ut som den gamla, men har IVT kanske gjort någon produktutveckling?
Jag tänker nog köra pumpen tills den går sönder. Hoppas bara att det inte sker på julafton med -30 grader ute.
Hej.

Enligt IVT så ger en ny pump, förutom ökad livslängd, en energibesparing på runt 1500 KWh/år. Kan kanske tyckas inte är så mycket men måste man ändå byta ut sin BVP så är det väl OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.