AXS
A AndersS skrev:
Kolla att du kan måla över den så nära efter behandling, vissa innehåller vax, etc.
Blir kanske först om 5 år, denna har både vax och pigment. Vanligt lut behöver efterbehandling, hoppas slippa det med denna.
 
AXS AXS skrev:
Blir kanske först om 5 år, denna har både vax och pigment. Vanligt lut behöver efterbehandling, hoppas slippa det med denna.
Tolkade ditt inlägg som om det inte blev bra skulle det målas istället vid påsk, inlägget var lite kryptiskt.
 
AXS
A AndersS skrev:
Tolkade ditt inlägg som om det inte blev bra skulle det målas istället vid påsk, inlägget var lite kryptiskt.
Sorry, det var lite otydligt.

Såhär tänkte jag göra:
-Köpa panellut som har pigment, vax och olja i sig.
-Testa när jag kommer till sommarstugan.
-Skiter det sig med färgen så kapar jag bara allt virke och lägger på hög. Så får jag måla och spika någon annan helg.
-Ser det bra ut blir det till att kapa upp allt för väggarna, måla och spika.

Läste att svamp ger ett inte lika vitt resultat. Går även att torka en gång med trasa efter någon timme.

Kom på att jag måste bygga ställning för allt med. Blir många brädor som ska lutas...
 
H
AXS AXS skrev:
Ska sätta upp massa furupanel i påsk. Hälften sågade jag i somras och hälften är ny och inplastad.

Såg nu att den panel som legat framme sågad börjar gulna redan. Den är acceptabel men får inte gulna mer.

Hur ska jag behandla all panel för att behålla den ljust furufärgad eller lätt lätt vit?

Såg denna och funderar på ett lager av White i länken:
[länk]

Vad har ni för andra förslag?
-kan behandla innan den spikas.
-vill kunna spika inom några timmar.
-vill kunna måla över i framtiden.
Ett fabrikant sa att man duschade ättigblandning på brädorna för att de inte skulle bli grå på virkesupplag. Kan vi vara värt att forska i som detta är en vedertagen behandling.
 
  • Gilla
DTS
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Sorry, det var lite otydligt.

Såhär tänkte jag göra:
-Köpa panellut som har pigment, vax och olja i sig.
-Testa när jag kommer till sommarstugan.
-Skiter det sig med färgen så kapar jag bara allt virke och lägger på hög. Så får jag måla och spika någon annan helg.
-Ser det bra ut blir det till att kapa upp allt för väggarna, måla och spika.

Läste att svamp ger ett inte lika vitt resultat. Går även att torka en gång med trasa efter någon timme.

Kom på att jag måste bygga ställning för allt med. Blir många brädor som ska lutas...
En metod som fyller alla dina krav är matt panellack som du pigmenterar till valfri kulör (i affären) Använde Caparol men finns andra. Speciellt bra att den torkar mycket fort och brädorna kan läggas på hög samt att en strykning räcker= går fort
 
AXS
D Dr Jumping Jack skrev:
En metod som fyller alla dina krav är matt panellack som du pigmenterar till valfri kulör (i affären) Använde Caparol men finns andra. Speciellt bra att den torkar mycket fort och brädorna kan läggas på hög samt att en strykning räcker= går fort
Lack verkar ju smidigt på alla sätt. Men försvinner inte träkänslan? Har minnen av flagnande furu från uppväxten...
 
AXS
Beställt panellut nu, återkommer med test vid leverans.
 
AXS AXS skrev:
Beställt panellut nu, återkommer med test vid leverans.
hej! Hur har det gått med detta!? Så nyfiken, har funderingar på denna produkt till vårt kl-trähus som levereras inom kort. Vi snackar massiv gran i vägg och tak!
- lätt/svårt att applicera?
- flammigt eller snyggt resultat och vad användes?
- ungefärlig torktid?
- använde du något mer?
Bilder! Gärna bilder!
 
  • Gilla
Stuganinorr
  • Laddar…
AXS
SoÅre SoÅre skrev:
hej! Hur har det gått med detta!? Så nyfiken, har funderingar på denna produkt till vårt kl-trähus som levereras inom kort. Vi snackar massiv gran i vägg och tak!
- lätt/svårt att applicera?
- flammigt eller snyggt resultat och vad användes?
- ungefärlig torktid?
- använde du något mer?
Bilder! Gärna bilder!
Hej! Gillar det skarpt, kan verkligen rekommendera.

Vi la upp 4 + 4 brädor och körde på med svamp. Typ polerade in det. Det var torrt nog att flytta efter några minuter. Vi lät det stå någon timme innan vi la på hög, spikade upp det dagen efter. Tror vi behandlade ca 400löpmeter på en dag, men då med två barn som var med.

Resultat blev över förväntan och väldigt jämt.

Men! Vi försökte behandla gul panel som redan satt uppe, var svårt att få jämt. Kommer behöva köra minst en omgång till. Fick inte heller ner luten i springorna.

Nypolerade träpaneler på vägg nära fönster i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybehandlad träpanelvägg med synliga ojämna fläckar och en häftpistol i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS AXS skrev:
Hej! Gillar det skarpt, kan verkligen rekommendera.

Vi la upp 4 + 4 brädor och körde på med svamp. Typ polerade in det. Det var torrt nog att flytta efter några minuter. Vi lät det stå någon timme innan vi la på hög, spikade upp det dagen efter. Tror vi behandlade ca 400löpmeter på en dag, men då med två barn som var med.

Resultat blev över förväntan och väldigt jämt.

Men! Vi försökte behandla gul panel som redan satt uppe, var svårt att få jämt. Kommer behöva köra minst en omgång till. Fick inte heller ner luten i springorna.

[bild]

Men tack snälla för supersnabbt svar! Svamp alltså, inte roller eller pensel, intressant!
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
SoÅre SoÅre skrev:
Men tack snälla för supersnabbt svar! Svamp alltså, inte roller eller pensel, intressant!
Yes, tyckte det fungerade grymt. Pensel och sen torka av/polera med svamp kan nog funka det med.

Men vi ville ha väldigt lite pigment, effekt av att det är nysågat helst.
 
AXS AXS skrev:
Yes, tyckte det fungerade grymt. Pensel och sen torka av/polera med svamp kan nog funka det med.

Men vi ville ha väldigt lite pigment, effekt av att det är nysågat helst.
Hur ser träet ut nu, några år senare? Fortfarande nysågat-känsla eller gulnade det i alla fall?
 
AXS
S Svaludden skrev:
Hur ser träet ut nu, några år senare? Fortfarande nysågat-känsla eller gulnade det i alla fall?
Ska ta några bilder om jag är där i sommar. Huset försvann i bodelning...

Förra året var det bäst där jag hade på lite mer lut-olja än de som hade minst.

Återkommer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.