En apelsin En apelsin skrev:
Vad tror ni om tiny house på hjul? Det är väldigt kul! Massor av entusiaster, säkert skoj att bygga... men så mycket 2020. Kommer detta sätt att bo öka och öka som protest mot jättevräkiga villor med biosalong, eller kommer de att stå och ruttna som glorifierade, mindre mobila husvagnar?

[bild]
Jag tror det är en fluga.
Att vilja bo litet och naturnära kanske får ett uppsving som hänger kvar ett tag men finns verkligen behovet att ha huset på hjul för att kunna flytta runt?
För dem som vill vara mobila finns ju fortfarande husbilar och husvagnar.

Nu har vi annars haft en period med rätt stora vräkiga sommar- och fjällstugor och trycker på fritidsboenden är skyhögt.
Kanske kommer vi får se ett uppsving för de mer kompakta och billiga sommarstugorna? Typ som de små stugbyarna som uppfördes under 50-70-talet
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
Climbingcat Climbingcat skrev:
Vem har ens bilar i sitt garage, där har man ju allt annat skit
Jag har bilar och motorcyklar i garaget. Sen har jag en källare för all ”skit”.
Källare är underskattat.
Under 50-70-talet byggdes ju nästan alla hus med källare. Sen blev alla rädda för fukt och började bygga platta på mark.
Källare är egentligen inget problem bara man lär sig av de gamla misstagen.
Kommer vi att se ett uppsving för källare nån gång? Det blir ju allt trängre kring städerna och tomterna blir mindre. Varför inte utnyttja ytan under mark också :)
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 14 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har bilar och motorcyklar i garaget. Sen har jag en källare för all ”skit”.
Källare är underskattat.
Under 50-70-talet byggdes ju nästan alla hus med källare. Sen blev alla rädda för fukt och började bygga platta på mark.
Källare är egentligen inget problem bara man lär sig av de gamla misstagen.
Kommer vi att se ett uppsving för källare nån gång? Det blir ju allt trängre kring städerna och tomterna blir mindre. Varför inte utnyttja ytan under mark också :)
I lund så börjar man bygga på den sämsta åkermarken runt om, ja den som ser ut som en sjö såfort någon nämnt regn.
Där bygger man numera rätt ofta trevåningsradhus, ser ut som en skolåda man ställt på högkant.

Själv bor jag i en sjuttiotalare där man skulle ha källare oavsett vad, så källaren är gjord som en balja i 25cm betong för att kunna stå under vatten.
 
useless useless skrev:
Vem vill ha kök utan överskåp?
Vi har utan överskåp. Har en kort tjej och det funkar sjukt bra med glas och tallrikar i bänkskåpen
Modernt kök med vita plattor och grå bänkskåp utan överskåp, spotlights och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror Marokaskt kakel och spottar kommer att kännas väldigt omodernt om 20 år. Sen har vi såklart väldigt mycket i grå kulör som garanterat kommer att vara omodern om 20 år :crysmile:
 
  • Gilla
Lajnus och 4 till
  • Laddar…
R rallysmulan skrev:
Om 20 år kommer ingen förstår varför folk ville bo i dessa akvarium där hela världen ser vad man gör. Har man en dammtuss på golvet så ser alla det och struntade man i att fixa disken dan innan så börjar grannarna skvallra.
Privatlivet kommer återigen bli viktigt
Förhoppningsvis är trenden med att man ska ha större och större hus borta också.
Nuförtiden ska man visst ha hus som är så stora att man får tillbringa all sin fritid med att städa eller betala för städning.
Med dessa antaganden så kommer jag att bli modern om 20 år. Bor i skogen med 150 m till närmaste granne. I en 40 kvm stor timmerstuga utan akvarium fönster.
Tror verkligen på konceptet tiny house, varför ska man ha ett stort hus bara för att kunna ha massa onödiga saker
jag är av den uppfattningen ”att var sak har sin plats” ska man ha stora fönster så är det viktigt att de ligger så att så liten insyn som möjligt är möjligt. Alltså inte mot en väg men gärna mot sin gräsmatta hav eller skog. Jag gillar tanken på att vårt hus ser ut att vara byggt när det är byggt. Vi brukar vandra runt och kolla på hus och tänka att det huset är typiskt 80 tal osv. Jag hade önskat att alla var tvungna att skriva anno... på huset för att man se om man gissat rätt.
 
  • Gilla
Sbsten och 4 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag har bilar och motorcyklar i garaget. Sen har jag en källare för all ”skit”.
Källare är underskattat.
Under 50-70-talet byggdes ju nästan alla hus med källare. Sen blev alla rädda för fukt och började bygga platta på mark.
Källare är egentligen inget problem bara man lär sig av de gamla misstagen.
Kommer vi att se ett uppsving för källare nån gång? Det blir ju allt trängre kring städerna och tomterna blir mindre. Varför inte utnyttja ytan under mark också :)
Därför att kommunerna inte vill ta ansvar för översvämmade källare och släcker således den möjligheten direkt i nya detaljplaner.
 
S sibbsan skrev:
Stora fönsterpartier i rakt söderläge. Gärna 4m takhöjd och pulpettak.
För att stå ut med solen monterar man snordyra markiser som åker ut och in varannan minut när det är halvklart väder. Och AC måste man ju ha annars avlider man i värmen.

För att slippa insyn så planterar man en 5m hög thujahäck som man inte når att klippa och måste hyra skylift.
Låter som du mest är Avundsjuk obs det är inte mig du beskriver och varför måste man ha skylift känner många med thujahäckar och all klipper dem med vanligt verktyg.
 
  • Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Utöver många fullträffar i tråden vill jag inredningsmässigt lägga till nakna glödlampor. Snart kommer 80talets PH-lampa i full renässans och vi återgår till belysningsformer från 60-80talet.

Dessutom minimalism. Jag tror faktiskt att den trenden är något som kommer försvinna, kanske i samband med en full panikstorm av att all förvaring rivits ut/byggts bort till förmån för svulstiga öppna ytor. Folk kommer, som vissa nämnt, längta efter de borttagna bastu:arna, de inbyggda garderoberna, de stora skafferierna och "grovingångarna" där man förvarar sina pryttlar och vardagsskräp. Kattvindar är väl på gränsen, men nog kommer en o annan vara saknad.
PH lampan har väl aldrig varit omodern inte min stil men ute har den aldrig varit.
 
Bubblare!

Cortensstål, hela fasader, i trädgården... genuint material, men färgar av sig kommer definitivt påminna oss om 2020tal! Kanske på ett bra sätt? Kanske med fasa?
Trappsteg i cortenstål utanför hus med vit dörr och fönster, omgiven av gröna växter och rosa blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modernt hus med fasad i cortenstål under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Vificktomt och 8 till
  • Laddar…
Trädgården full av led spottar som lyser rakt upp i himlen.
 
  • Gilla
Takfönster och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Trädgården full av led spottar som lyser rakt upp i himlen.
våra nyinflyttade grannar har ärvt trädgårdsbelysning som de ännu inte luskat ut hur de kontrolleras :)
 
  • Haha
  • Gilla
Ingenjörshobby och 5 till
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
våra nyinflyttade grannar har ärvt trädgårdsbelysning som de ännu inte luskat ut hur de kontrolleras :)
Så de är på 24/7/365? Hemautomation har ju nämnts tidigare i tråden :rofl:
 
När allt är ljusgrått :sick:
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Så de är på 24/7/365? Hemautomation har ju nämnts tidigare i tråden :rofl:
de verkar ha någon form av styrning, typ astrour eller liknande, men de har inte hittat vart detta sitter. Nåja, de har bara haft huset ett halvår... :)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
de verkar ha någon form av styrning, typ astrour eller liknande, men de har inte hittat vart detta sitter. Nåja, de har bara haft huset ett halvår... :)
Det är din förra granne som styr med sin app :D
 
  • Gilla
  • Haha
Chandler och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.