Vilka dimensioner skall jag använda på tryckimpregnerat virke för altan på mark?
 
Hej, istället för skapa en ny tråd så hoppas jag att någon kan hjälpa mig här. Jag ska bygga ett trädäck på plattor men som ändå ska komma upp 30 cm i höjd för att det ska vara i höjd med entrédörren. Det handlar om en yta på 2,5 m x 6,5 m.

Jag har köpt 45x145 reglar som ska bilda ramen och på den ska jag lägga på trall 28x120. Spillet från 45x145 ska jag ha som fötter runt ramverket för att komma upp i höjden 30 cm.

Jag tänker inte gräva ur, fylla med makadam. Utan jag kör på markduk direkt.

Några frågor.
1. Jag har en hängränna som kommer försvåra att få till ramen, då reglen på kortsidan inte får plats bakom stupröret, hur ska man lösa detta? Ramen måste ju ändå bli vinkelrätt i alla hörn.

2.jag ska inte använda balksko, utan tänker skruva ihop alla reglar. Min fråga är om det går med vanlig trallskruv 5x80 (3-4 skruvar) eller måste det vara franska Träskruvar? Alternativt vagnsbult?

3. I ramverket ska jag ha ett antal staketstolpar, 70x70. Något man bör tänka på? Tänkte ha två franska Träskruvar 8x100 i varje stolpe i det yttersta reglen som bildar ramen.

Jag är tacksam för all hjälp. Är en nybörjare så har noll erfarenhet men har läst och Googlat en hel del.
Tack på förhand!
 
  • Utsikt över en blivande plats för trädäck, jordyta nära en entré med synligt stuprör och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Yta utanför hus med grön panel och röda takpannor där användare planerar att bygga ett trädäck, med synligt stuprör och entrédörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Sätt reglarna så nära stupröret du kan komma, gera därefter en kort regel 45° som du sätter framför stupröret.

2. Kör 6x80 istället. Vanlig träskruv för utomhusbruk, klass C4

3. Bäst blir det om du kan sätta stolpen i ett innerhörn där yttre regeln och golvregel möts så du kan skruva den från två håll.
Går bra att skruva med 6x80 träskruv det med.
Om du bara kan skruva den från ett håll så kör med fransk skruv och sätt en spillbit på var sida om stolpen så säkrar du den åtminstone i sidled.
 
maah maah skrev:
1. Sätt reglarna så nära stupröret du kan komma, gera därefter en kort regel 45° som du sätter framför stupröret.

2. Kör 6x80 istället. Vanlig träskruv för utomhusbruk, klass C4

3. Bäst blir det om du kan sätta stolpen i ett innerhörn där yttre regeln och golvregel möts så du kan skruva den från två håll.
Går bra att skruva med 6x80 träskruv det med.
Om du bara kan skruva den från ett håll så kör med fransk skruv och sätt en spillbit på var sida om stolpen så säkrar du den åtminstone i sidled.
Hej, tack för snabb respons.
Jag ska nog byta ut skruvarna 5x80 mot 6x80, tack

Gällande första frågan, har du en bild på hur det kan se ut? Jag har har lite svårt att förstå hur du menar då yttre reglen som ska bilda ramen på långsidan är den regel som jag ska fästa alla staketstolpar i och när du skriver gera 45 grader så kommer jag inte kunna ha en stolpe i ramen för staketstolpe närmast fasaden, då jag inte vill skruva i fasaden. Hoppas du förstår vad jag menar.

Gällande fråga tre så var jag inga golv reglar, utan en ram bara som jag ska skruva trallen på. Så det är ingen bärlina först och sedan reglar på det. Om jag ni förstod dig rätt.
 
Jag tänkte typ såhär

Schematisk illustration av trall med reglar och påtänkt placering för stöd och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver inte skruva den inre regeln i fasaden. Bara palla upp den i rätt nivå med några markplattor eller liknande. När du skruver ihop allt med alla reglar och trall på kommer det inte att röra sig nånstans.

Men jag fattar inte vart du ska ha stolparna, mot befintliga staketet till vänster eller mot gången av markplattor till höger?
 
maah maah skrev:
Jag tänkte typ såhär

[bild]

Du behöver inte skruva den inre regeln i fasaden. Bara palla upp den i rätt nivå med några markplattor eller liknande. När du skruver ihop allt med alla reglar och trall på kommer det inte att röra sig nånstans.

Men jag fattar inte vart du ska ha stolparna, mot befintliga staketet till vänster eller mot gången av markplattor till höger?
maah maah skrev:
Jag tänkte typ såhär

[bild]

Du behöver inte skruva den inre regeln i fasaden. Bara palla upp den i rätt nivå med några markplattor eller liknande. När du skruver ihop allt med alla reglar och trall på kommer det inte att röra sig nånstans.

Men jag fattar inte vart du ska ha stolparna, mot befintliga staketet till vänster eller mot gången av markplattor till höger?
Tack nu förstår jag hur du menar. Men om jag ska ha reglarna på längden istället på bredden som Du har ritat så funkar det här lika bra? Jag ska nämligen lägga trallen på samma sätt som trallen vid vår entré. Då måste jag ha reglarna på längden. Och för det har jag tänkte 15 plattor enligt bilden.

Jag ska riva befintliga staketet du ser både på långsidan och kortsidan och ha 70x70 i skruvade i ramen. Men cc 70 cm drygt mellan staketstolparna.
 
  • Handritad skiss av en trall med måttangivelser och placering av reglar eller plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser bra ut (y)

Jag har aldrig använt färdiga stolpar när jag gjort räcken.
Jag tar alltid 2st 45x95 som jag skruvar och limmar ihop. Den ena regeln låter man då gå ner längs med golvregeln medans den andra vilar ovanpå.
Blir väldigt stabilt på det sättet.

Typ såhär:

Schematisk illustration av två ihoplimmade och ihopskruvade träreglar för att konstruera ett stadigt räcke.
 
maah maah skrev:
Det där ser bra ut (y)

Jag har aldrig använt färdiga stolpar när jag gjort räcken.
Jag tar alltid 2st 45x95 som jag skruvar och limmar ihop. Den ena regeln låter man då gå ner längs med golvregeln medans den andra vilar ovanpå.
Blir väldigt stabilt på det sättet.

Typ såhär:

[bild]
Okej så bra.
Okej ja verkar bli väldigt stabilt så, dessvärre så är mina 70x70 redan köpta, får bli så på baksidan istället. Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.