Hej! Hjälp oss gärna med att få ett snyggt exteriört utseende på vårt enplanshus. Ser det osymmetriskt ut med fönsterna med tanke på olika storlekar osv? Hur kan vi få till det ännu bättre? Centrera fönstret på vänstra sidan?
 
  • Ritning av ett enplanshus med olika stora fönster och centralt placerad dörr.
Helt min personliga åsikt, men jag tycker fuskspröjs är fult. Om ni ska ha spröjsade fönster, riktiga eller ej, blir det viktigt att alla enskilda förnsterrutor har samma mått. Olika fönsterstorlekar som ritningen visar passar bättre utan spröjs.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Ser lite ut som köpt på Blocket. Det lilla fönstret är kanske i köket över diskbänken? Och så linjerar inte fönstrens underkant.
Jag hade valt tvåluftsfönster uta spröjs, lite bredare och alla linjerade.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ser lite ut som köpt på Blocket. Det lilla fönstret är kanske i köket över diskbänken? Och så linjerar inte fönstrens underkant.
Jag hade valt tvåluftsfönster uta spröjs, lite bredare och alla linjerade.
Vad menar du med köpt på blocket?
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
L Lovisa Widen skrev:
Vad menar du med köpt på blocket?
Man tar vad man får tag på. Fyra identiska fönster, två udda och en dörr som inte alls matchar något av dom andra fönstrena.
 
Hur skulle vi kunna göra det bättre då?
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Man tar vad man får tag på. Fyra identiska fönster, två udda och en dörr som inte alls matchar något av dom andra fönstrena.
Hur skulle vi kunna göra det bättre då? Samt varför passar ej dörren?
 
Dörren har ett modernt utseende; fönstren har en fejkad äldre stil. Prova med att ta bort spröjsen i fönstren (även det bredvid dörren) och se hur det ser ut.
 
Det är inte fyra identiska. De två stora i mitten har en lägre underkant.
 
Staffans2000
Det absolut viktigaste är att det ser bra ut inifrån och att fönstren passar för såväl solljus som möbler och utsikt. Det är min insikt. In ock ut. Inte ut och in.

Staffan
 
  • Gilla
Fluppisen
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Dörren har ett modernt utseende; fönstren har en fejkad äldre stil. Prova med att ta bort spröjsen i fönstren (även det bredvid dörren) och se hur det ser ut.
Sambon här! Vi hade så innan men vi tyckte inte om det helt enkelt.
 
Det är ju ert hus, och därmed er smak som är det viktiga. Men ni kanske bör byta till en annan stil på dörren då? Samt ha samma storlek på alla fönster. Om ni vill ha fönstret över diskbänken som det är nu kanske en annan typ av spröjs, t.ex. som ett X, skulle "maskera" att det avviker mot de andra.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det absolut viktigaste är att det ser bra ut inifrån och att fönstren passar för såväl solljus som möbler och utsikt. Det är min insikt. In ock ut. Inte ut och in.

Staffan
Varför inte både och?

En byggnad kan uppfylla både ”inne och ute” om man lägger sin själ i projektet (eller anlitar en arkitekt).
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L Lovisa Widen skrev:
Hej! Hjälp oss gärna med att få ett snyggt exteriört utseende på vårt enplanshus. Ser det osymmetriskt ut med fönsterna med tanke på olika storlekar osv? Hur kan vi få till det ännu bättre? Centrera fönstret på vänstra sidan?
Jag tycker fasaden känns ”spretig” och ger inget bra helhetsintryck. Det är dock svårt att ge råd om fönstersättning om man inte har tillgång till planlösningen.
 
1 16386 skrev:
Helt min personliga åsikt, men jag tycker fuskspröjs är fult. Om ni ska ha spröjsade fönster, riktiga eller ej, blir det viktigt att alla enskilda förnsterrutor har samma mått. Olika fönsterstorlekar som ritningen visar passar bättre utan spröjs.
1 16386 skrev:
Helt min personliga åsikt, men jag tycker fuskspröjs är fult. Om ni ska ha spröjsade fönster, riktiga eller ej, blir det viktigt att alla enskilda förnsterrutor har samma mått. Olika fönsterstorlekar som ritningen visar passar bättre utan spröjs.
Vilket alternativ är bäst av dessa då?
 
  • Tre arkitektoniska ritningar av enplanshus med olika design på entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.