Jag har en 75 bred PAX-garderob, för utnyttja ytan till max i min etta, men eftersom det inte görs dörrar till denna bredd har jag kapat två 50-dörrar med cirkelsåg för att få till rätt bredd. Tyvärr, visste jag inte att insidan skulle ha massa hålrum i sig, vilket gör att kanten inte blev så rolig. Kunde kanske ha gissat det, eftersom dörrarna inte väger så mycket, men hoppades att det skulle vara en mer massiv insida, som i IKEA:s köksdörrar.

Hursomhelst har jag nu ingen aning om hur jag ska få till en snygg kant. Har funderat både på en trälist och en plastlist, men känns inte riktigt som att det kommer bli snyggt. Har även funderat på att fylla hålrummen med spackel och sen slipa till en snygg kant, men tror att jag har kapat för mycket för det alternativet redan (initialt hade jag tänkt köra på en list).

Någon som har några tips?
 
  • Kant av kapat garderobsdörr med synliga hålrum efter att ha delats med cirkelsåg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kant av kapat PAX-garderobsdörr som visar hålrum efter att ha sågats ner till önskad bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kapat vita garderobsdörrar med synliga hålrum vid kanterna efter kapning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade försökt att rensa ut lite utav "wellpappen" i mellanrummet och gjort plats för en remsa med xx mm plywood som livar med kant masonit (xx = avståndet mellan masoniten, kanske 12?). Sedan strukit på trälim på båda sidor av plywoodremsan, pressat in den i hålrummet och sedan satt det under press med typ sex stycken limklämmor. Dagen efter strukit på ett kantband/kantlist.
 
dasBoot dasBoot skrev:
Jag har en 75 bred PAX-garderob, för utnyttja ytan till max i min etta, men eftersom det inte görs dörrar till denna bredd har jag kapat två 50-dörrar med cirkelsåg för att få till rätt bredd. Tyvärr, visste jag inte att insidan skulle ha massa hålrum i sig, vilket gör att kanten inte blev så rolig. Kunde kanske ha gissat det, eftersom dörrarna inte väger så mycket, men hoppades att det skulle vara en mer massiv insida, som i IKEA:s



Hursomhelst har jag nu ingen aning om hur jag ska få till en snygg kant. Har funderat både på en trälist och en plastlist, men känns inte riktigt som att det kommer bli snyggt. Har även funderat på att fylla hålrummen med spackel och sen slipa till en snygg kant, men tror att jag har kapat för mycket för det alternativet redan (initialt hade jag tänkt köra på en list).

Någon som har några tips?
dasBoot dasBoot skrev:
Jag har en 75 bred PAX-garderob, för utnyttja ytan till max i min etta, men eftersom det inte görs dörrar till denna bredd har jag kapat två 50-dörrar med cirkelsåg för att få till rätt bredd. Tyvärr, visste jag inte att insidan skulle ha massa hålrum i sig, vilket gör att kanten inte blev så rolig. Kunde kanske ha gissat det, eftersom dörrarna inte väger så mycket, men hoppades att det skulle vara en mer massiv insida, som i IKEA:s köksdörrar.
dasBoot dasBoot skrev:
Jag har en 75 bred PAX-garderob, för utnyttja ytan till max i min etta, men eftersom det inte görs dörrar till denna bredd har jag kapat två 50-dörrar med cirkelsåg för att få till rätt bredd. Tyvärr, visste jag inte att insidan skulle ha massa hålrum i sig, vilket gör att kanten inte blev så rolig. Kunde kanske ha gissat det, eftersom dörrarna inte väger så mycket, men hoppades att det skulle vara en mer massiv insida, som i IKEA:s köksdörrar.

Hursomhelst har jag nu ingen aning om hur jag ska få till en snygg kant. Har funderat både på en trälist och en plastlist, men känns inte riktigt som att det kommer bli snyggt. Har även funderat på att fylla hålrummen med spackel och sen slipa till en snygg kant, men tror att jag har kapat för mycket för det alternativet redan (initialt hade jag tänkt köra på en list).

Någon som har några tips?

Hursomhelst har jag nu ingen aning om hur jag ska få till en snygg kant. Har funderat både på en trälist och en plastlist, men känns inte riktigt som att det kommer bli snyggt. Har även funderat på att fylla hålrummen med spackel och sen slipa till en snygg kant, men tror att jag har kapat för mycket för det alternativet redan (initialt hade jag tänkt köra på en list).

Någon som har några tips?
Hej ! Byggare Bob här .
Du har väl dörrens orginal kant kvar den du kapade bort är ju färdig målad .Jag burkar rensa i bort pappen inne i dörrbladet sedan klyver man bort så mycket på oriental kanten samt kapar den så den ryms inne i det nu rensade utrymmet i dörrbladet .Om man rensar med kniv el dyliktca 4 cm djupt och klyver till det du kapat loss ”orginalkanten ” ca 3 cm djupt och bredden som du nu har i dörrbladet - 2-3 på,både bredden och längden .Så du enkelt kan föra in den i hålet i dörren . När du är nöjd så limmar du fast original kanten . Du kan efter att limmet torkat och du skurit bort onödigt lim foga lite med vitt latex så (målar du igen de små hålrum som ser tråkiga ut ) med lite latex . Det går att köpa ett smalt vitt hyllplan och göra likadant som ovan Mvh Byggare Bob
 
  • Gilla
JP500
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.