Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet i Vasastan i Stockholm, byggår 1906. Under 70-talet genomgick huset en omfattande renovering där planlösningar ändrades (mindre lägenheter slogs samman till större), fönster byttes, tak sänktes, mekanisk frånluftsventilation installerades och stammar byttes. Lägenheten saknar mycket detaljer och känsla från sitt byggår, något jag hoppas kunna återföra. När jag väl får tillträde finns massor av saker på att-göra-lista varav det mest spännande blir att kika vad som döljer sig ovanför de sänkta innertaken och under den holländska parketten :)

Något jag grubblar över är dessa två valv som är placerade vid öppningarna som finns i hjärtmuren. Tittar jag på originalritningarna kan jag se att åtminstone öppningarna fanns redan 1906, men valven är jag osäker på. Byggde man så här vid början av 1900-talet, eller är det en skapelse från 70-talet?

Kan det ha varit rektangulära öppningar från början med foder runtom? Kan valven ha någon bärande funktion eller är de enbart dekoration? Svåra att göra sig av med?
 
  • Interiör av lägenhet visande klassiska valv i hjärtmuren, träbyrå och vita dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rundat valv i en vitmålad hjärtmur som leder till ett annat rum, med parkettgolv och en tavla på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det troliga är att de satts in senare, dessa valv är rätt typiska för 80-talet. Det går nog inte att se på bilderna, men det bör gå att se på plats om konstruktionen förefaller vara av samma typ av trä som andra delar. Du kan också prata med andra i huset om denna typ av valv finns i andra bostäder.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O olpo skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet i Vasastan i Stockholm, byggår 1906. Under 70-talet genomgick huset en omfattande renovering där planlösningar ändrades (mindre lägenheter slogs samman till större), fönster byttes, tak sänktes, mekanisk frånluftsventilation installerades och stammar byttes. Lägenheten saknar mycket detaljer och känsla från sitt byggår, något jag hoppas kunna återföra. När jag väl får tillträde finns massor av saker på att-göra-lista varav det mest spännande blir att kika vad som döljer sig ovanför de sänkta innertaken och under den holländska parketten :)

Något jag grubblar över är dessa två valv som är placerade vid öppningarna som finns i hjärtmuren. Tittar jag på originalritningarna kan jag se att åtminstone öppningarna fanns redan 1906, men valven är jag osäker på. Byggde man så här vid början av 1900-talet, eller är det en skapelse från 70-talet?

Kan det ha varit rektangulära öppningar från början med foder runtom? Kan valven ha någon bärande funktion eller är de enbart dekoration? Svåra att göra sig av med?
Lycka till med din nya bostad. Vasastan är ju fullt av hus från denna tid, när väldigt mycket byggdes mellan 1905 och 1909. Planritningarna är ofta rätt lika från hus till hus. De arkitekter som ritade mest av alla var Dorph och Höög, finns representerade på nästan alla gator. Rummen hade ofta rätt mycket dörrar, en del tycker att det är för många. Min gissning när jag tittar en gång till på bilderna är att det varit en dörr som tagits bort och att man då gjort valv. Under parketten finns troligen ett brädgolv. Dessa var inte tänkta som annat än undergolv, men en del tar fram dessa golv och slipar. En tänkbar nackdel är att isoleringen blir sämre och stomljud hörs mer. Vad som finns under de sänkta taken beror på, ibland finns tyvärr tekniska installationer, men ofta är det enkelt att återställa. Det finns flera affärer som säljer byggnadstillbehör i rätt stil, som Sekelskifte på Karlavägen, den delen som är nära Vasastan och Byggfabriken på Roslagsgatan. Om du tar hjälp med renovering så kolla noga, i vårt hus finns tyvärr en hel del negativa erfarenheter med slarv, men även goda erfarenheter av seriösa hantverkare. Fråga gärna grannar om erfarenheter.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen!

Mycket riktigt är huset ritat av Dorph och Höög. Lägenheten ligger i Birkastan, där den här arkitektfirman verkar ha varit extra flitiga till följd av god relation med markägaren Rörstrand. Har för mig att jag läste att de ritat upp emot en tredjedel av husen i området, men kan minnas fel. :)
 
Låter det ihåligt när du knackar på själva valvet eller är det stumt?
 
tensiden tensiden skrev:
Låter det ihåligt när du knackar på själva valvet eller är det stumt?
Jag ska testa och lyssna så fort jag fått tillträde till lägenheten. Är ett litet tag kvar, men det rycker så i fingrarna att jag inte kan bärga mig från att ställa frågor om valvet redan nu.. :)
 
tensiden tensiden skrev:
Låter det ihåligt när du knackar på själva valvet eller är det stumt?
Nu har jag knackat! Det låter väldigt stumt. Jag har borrat ett hål på ett ställe för att undersöka och det verkar vara puts innanför - inget tegel så vitt jag kan se. Smulorna som kommer ut är ljusgrå.

Väggen är ju bärande - men putsen är väl inte del av den bärande konstruktionen? Är det OK att knacka bort putsen på egen hand eller behöver man göra en bygganmälan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.