J JPW skrev:
Kan det inte vara så att detta tok-slöseri kommer att vara typiskt för idag?
Ja var finns lilla Greta?
Ett kubformat hus, alltså klassiskt tvåvåningshus är energimässigt den bäst lösningen. Platta envåningshus och framförallt vinkelhus är rent energislöseri. Förhållandet mellan husets inre volym och den yttre begränsningsytan borde ingå i enrgibesiktningen
Nu talar Mp om straffavgift för hög elförbrukning i privathus. Varför sätter man inte in attacken mot de fula arkitektritade husen som ej är energisparande i stället?

Annas tack för en fantastisk tråd.
Svarta hus och ändå fulare järnvitriolfasad blir rejäla sänken vid försäljning.
Har riktigt fasadtegel, valde bort allt annat.
Kakel och keramikplattor (sk. "klinker) tror jag rätt snart kommer ur mode.
Kakel för mig är offentlig pissoar och äckliga nakna gubbar i simhallens tvättrum när jag var liten. Ombonat och trevligt vill man ha i ett hem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Chandler och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dubbelgaraget. Vem behöver det med självkörande bilar som hämtar dig vid entrén när det behövs?

Men framförallt, poolen. När dagens pooler behöver renoveras om 20 år kommer många att fyllas igen.
Vem har ens bilar i sitt garage, där har man ju allt annat skit
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 7 till
  • Laddar…
E erik_qwerty skrev:
Snyggt badrum! Jag ser dock en sak som jag aldrig riktigt förstått mig på och som kanske passar på den här listan: "Inbyggd" toalett som man inte lyckas bygga in i väggen på riktigt, utan som får en låda bakom sig i stället för den vanliga tanken. Vad är poängen?
Lådan på väggen väljer den som tänker efter före, om du får ett läckage behöver inte hela kaklet rivas ner för att säkra tätskitet! Att reparera skadan blir mycket billigare om dessutom har du varit klok nog att spara en dryg kvm kakel.så blir. Lådan utanpå väggen valde vi medvetet när vårt badrum renoverades från golv till tak 2011 och samma val gör vi nu när vårt andra ska renoveras.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Kul tråd :)
Vi valde vitt kakel och grått klinker till vårt badrum för 15år sen. Tanken var att det skulle vara tidslista.

Nu när vi hade en vattenskada och det kom hantverkare som skulle riva och renovera så gissade han rätt på +-1 år.
 
  • Gilla
Chandler och 5 till
  • Laddar…
GreenYoda
Utöver många fullträffar i tråden vill jag inredningsmässigt lägga till nakna glödlampor. Snart kommer 80talets PH-lampa i full renässans och vi återgår till belysningsformer från 60-80talet.

Dessutom minimalism. Jag tror faktiskt att den trenden är något som kommer försvinna, kanske i samband med en full panikstorm av att all förvaring rivits ut/byggts bort till förmån för svulstiga öppna ytor. Folk kommer, som vissa nämnt, längta efter de borttagna bastu:arna, de inbyggda garderoberna, de stora skafferierna och "grovingångarna" där man förvarar sina pryttlar och vardagsskräp. Kattvindar är väl på gränsen, men nog kommer en o annan vara saknad.
 
  • Gilla
limstift och 3 till
  • Laddar…
Börka kaar Börka kaar skrev:
Hihi.. håller med, jag har inte heller förstått varför den kallas "inbyggd", snarare "utbyggd"!! Ser ut som en tron att ha toan monterad på en låda. Inte snyggt alls. Vad är det för fel att ha vanlig wc...?!
Vägghängt wc väljer den som inte är road av att ligga på knä och torka upp efter snedseglare som inte kan pricka rätt i toaletten.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 4 till
  • Laddar…
Traildreamer Traildreamer skrev:
Jag är runt och letar hus nu och kan väl säga att det redan börjat kännas daterat för mig. Stora kakelplattor håller däremot ... än så länge.
Vi kommer välja stora klinker och kakel med rakskurna kanter för att få minimalt med fogar till vårt badrum. Ingen är road av att skura fler fogar än absolut nödvändigt för att behålla badrummet rent!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Gjorde om badrummet nyligen och slog ganska snart av hur snabbt glasduschväggar kalkas igen. Känns ju inte direkt hållbart i 20 år till
 
  • Renoverat badrum med träbänkskiva, handfat, spegel och en glasduschvägg samt badhanddukar och våtdräkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Chandler och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
GreenYoda GreenYoda skrev:
Utöver många fullträffar i tråden vill jag inredningsmässigt lägga till nakna glödlampor. Snart kommer 80talets PH-lampa i full renässans och vi återgår till belysningsformer från 60-80talet.
80-tal?
PH5 är från 1958 och den första PH-lampan konstruerades 1924. Vi köpte vår på mitten av 90-talet.
 
  • Gilla
Lillsafo och 6 till
  • Laddar…
GreenYoda
BirgitS BirgitS skrev:
80-tal?
PH5 är från 1958 och den första PH-lampan konstruerades 1924. Vi köpte vår på mitten av 90-talet.
Du har såklart helt rätt, det var jag som klyddade med siffrorna.
 
L Leafy skrev:
Fördelen med huntonitplattan är ju att du plockar ner ett helt innertak på någon minut :)
Vi har huntonittak i vissa rum, oljat ekgolv i köket som även är en stor planslösning som innehåller matplats och vardagsrum. Vi har minimerat överskåpen i köket och ska bygga en stor trall till våren :crysmile::crysmile:. Men då jag tänkte bo här i många många år till så får jag väl själv stå och svära över 2020 års renoveringar och göra om det när det blir utdaterat.
Exakt så som jag också bygger nu ✌️
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Utöver många fullträffar i tråden vill jag inredningsmässigt lägga till nakna glödlampor. Snart kommer 80talets PH-lampa i full renässans och vi återgår till belysningsformer från 60-80talet.
Haha, ja nakna glödlampor får åtminstone mig att tänka på 80-talet.

En granne på den tiden, för övrigt en alkoholiserad finländare som bodde ovanpå mig, var en föregångare på området och hade som enda belysning en naken 60-wattare i en sladd från taket.

Det lustiga var att när finnen gett sig av, och nästa fyllskalle flyttat in, behöll den nye hyresgästen lampan :D

Själv har jag alltid haft skärm på lampor, hur otrendigt det än må vara.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
80-tal?
PH5 är från 1958 och den första PH-lampan konstruerades 1924. Vi köpte vår på mitten av 90-talet.
PH-lampor är snygga men ruskigt dyra. Skulle vilja ha en bordslampa men ännu inte hittat någon till för mig överkomligt pris.
 
  • Gilla
liran och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Ingen som nämner metrokakel?

jag är själv skyldig till det, vi har satt det i vårt kök för 3 år sedan och jag har redan blivit trött på den. Tur vi inte renoverade badrummet då, jag skulle nästan kunde ha sprängt det idag om vi hade metrokakel-iklädda väggar.
Det kaklet blir ju aldrig omodernt, det har varit modernt i 100 år.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det kaklet blir ju aldrig omodernt, det har varit modernt i 100 år.
Att något var modernt för 100 år sen betyder inte att det har varit modernt hela tiden. Just när det gäller metrokakel har det ju varit väldigt omodernt under större delen av tiden.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.