Hej!

Jag har problem med en pizzeria som installerade en kolgrill för några år sedan och undrar om några kloka personer har några kloka råd.

Historien börjar med att kommunen godkänner installation av en kolgrill. Kolgrillen blev godkänd med en skorsten som gick en meter ovan taktäckning, någon rening av rökgaser krävdes inte. Flertalet fastigheter runt pizzerian är betydligt högre än skorstenen.

Som alla kan räkna ut (utom kommunen) så fungerade inte detta, gator och trädgårdar fylldes av en tjock kvävande rök. Röken var i klass med en kraftig dimma. Rökgaser sögs in i ventilationen på vårt hus och även in hos grannar. Det bor flera äldre här med lungnedsättningar, jag som är helt frisk fick svårt med andningen.

Jag gjorde i slutet av juli 2018 en anmälan till kommunen, detta ledde under lång tid till ett stort jaså och en hel del bortförklaringar. Jag fick då utav en jurist rådet att begära skriftligt från kommunen vad för åtgärder som skulle göras för att följa miljöbalken. För att korta av första delen av historien så lämnade ägaren in en ritning på hur han tänkte lösa problemet men struntade i detta och satte enbart dit ett fettfilter. Kommunen informerade ägaren att detta inte räckte och våren 2019 så monterades äntligen en reningsanläggning.

Kommunens handläggare skickade en förfrågan till mig om det kändes som att åtgärderna räckte vilket jag ansåg att det gjorde vid tillfället, han bad mig även att ta kontakt med kommunen igen om anläggningen inte sköttes. Denna handläggare slutade tyvärr sin anställning sedan.

På hösten 2019 gick ägaren upp på taket och monterade bort rökgasfläkten på skorstenen, tidigt 2020 så hyrde ägaren ut pizzerian till en annan person och denne person gick upp på taket och ryckte bort luckor på reningsanläggningen. Förmodligen hade anläggningen tätnat och rökgaserna kunde inte strömma ut. Rökgaserna strömmade nu ut genom detta hål i höjd med taktäckningen och vi fick åter igen problem med rök och lukt.

Ny kontakt med kommunen och denna gång skyllde ägaren på att den nya innehavaren eldade fel. Då inget hände så kontaktade jag kommunen igen och ett nytt beslut togs att anläggningen skulle tas i bruk igen och allt stekos skulle gå igenom reningen samt att ett kontrollprogram skulle upprättas.

På grund av semestertider fick innehavaren åtta veckor på sig att fixa problemet efter påskrift av delgivning. Efter att denna tid gått så hade absolut ingenting hänt och det kommer diverse olika bortförklaringar. Det finns en dom i Svea hovrätt om likvärdigt problem fast utan synlig rök, domen gör helt klart att problemen skall åtgärdas. Verksamheten räknas till art och omfattning som miljöfarlig och stora krav ställs därmed, denna dom har jag framfört till kommunen och detta resulterade i ingenting.

Skriva allt som hänt blir för långt men jag tog kontakt med en jurist igen och fick rådet att JO-anmäla vilket jag gjorde, detta kommer inte leda till något men visar vad jag tycker om kommunens handläggning. Fick även några andra råd, ett av dem är att stämma de ansvariga på pizzerian.

Läget är idag efter 2,5år att synlig illaluktande rök strömmar ut när kunder beställer kolgrillat, Coronan gör att kundantalet hålls nere men röken kommer med största sannolikhet öka när pandemin sjunker undan. Ventilationen håller jag strypt så mycket som går. När jag bytte till vinterdäck i höstas blev jag illamående och fick avbryta tills lunchgästerna hade försvunnit och röknivåerna sjönk. Mitt förtroende för kommunen i detta ärende är numera noll och jag räknar med att de inte kommer klara ut problemet.

Har någon några bra förslag på hur jag kan gå vidare? Prata med ägaren är lönlöst, börjar jag lita på det han säger så kan jag nog börja tro på tomten också. Vi har börjat diskutera att flytta men problemet kommer ju finnas kvar hos nya ägaren samt grannarna.
 
Får svara på mitt eget inlägg, jag måste tyvärr väcka en skadeståndstalan som det heter. Hade kommunen skött detta ärende på ett professionellt sätt så hade detta varit löst.
 
Om du inte redan gjort det, så tycker jag att lokaltidningen är en parallell väg att ta. Alltid jobbigt för kommunen när det syns bland väljare i närheten att det inte funkar. Hitta gärna något lungsjuk eller ett dagis i närheten som kan vittna om eländet.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Om du inte redan gjort det, så tycker jag att lokaltidningen är en parallell väg att ta. Alltid jobbigt för kommunen när det syns bland väljare i närheten att det inte funkar. Hitta gärna något lungsjuk eller ett dagis i närheten som kan vittna om eländet.
Tack Hep för förslaget :)

Tyvärr har den lokala tidningen en lång historia bakom sig att bocka och buga för kommunen. De har bytt ägare för ett par år sedan så kanske det kan gå att få in något även om jag är tveksam, men idén är bra så jag skall fundera på om det kan finnas andra som kan ta upp det.

Det är ju även tråkigt för andra näringsidkare i restaurangbranschen här, genom att strunta i lagar och regler så konkurrerar denna pizzeria på olika villkor gentemot de som följer kraven.
 
Staffans2000
Om så många grannar störs så påtagligt som du beskriver, är ni en makt att räkna med. Dela ut flygblad utanför Pizzahaket. Gå till kommunen i samlad trupp. Gå in allihopa strax före lunchen i pizzan och var ivägen, helt enkelt. -När du släcker grillen, går vi!
Skulle snuten komma, är det ännu bättre, för då kanske ni till och med syns i de lokala TV:nyheterna.

Staffan
 
P PGu skrev:
Hej!

Jag har problem med en pizzeria som installerade en kolgrill för några år sedan och undrar om några kloka personer har några kloka råd.

Historien börjar med att kommunen godkänner installation av en kolgrill. Kolgrillen blev godkänd med en skorsten som gick en meter ovan taktäckning, någon rening av rökgaser krävdes inte. Flertalet fastigheter runt pizzerian är betydligt högre än skorstenen.

Som alla kan räkna ut (utom kommunen) så fungerade inte detta, gator och trädgårdar fylldes av en tjock kvävande rök. Röken var i klass med en kraftig dimma. Rökgaser sögs in i ventilationen på vårt hus och även in hos grannar. Det bor flera äldre här med lungnedsättningar, jag som är helt frisk fick svårt med andningen.

Jag gjorde i slutet av juli 2018 en anmälan till kommunen, detta ledde under lång tid till ett stort jaså och en hel del bortförklaringar. Jag fick då utav en jurist rådet att begära skriftligt från kommunen vad för åtgärder som skulle göras för att följa miljöbalken. För att korta av första delen av historien så lämnade ägaren in en ritning på hur han tänkte lösa problemet men struntade i detta och satte enbart dit ett fettfilter. Kommunen informerade ägaren att detta inte räckte och våren 2019 så monterades äntligen en reningsanläggning.

Kommunens handläggare skickade en förfrågan till mig om det kändes som att åtgärderna räckte vilket jag ansåg att det gjorde vid tillfället, han bad mig även att ta kontakt med kommunen igen om anläggningen inte sköttes. Denna handläggare slutade tyvärr sin anställning sedan.

På hösten 2019 gick ägaren upp på taket och monterade bort rökgasfläkten på skorstenen, tidigt 2020 så hyrde ägaren ut pizzerian till en annan person och denne person gick upp på taket och ryckte bort luckor på reningsanläggningen. Förmodligen hade anläggningen tätnat och rökgaserna kunde inte strömma ut. Rökgaserna strömmade nu ut genom detta hål i höjd med taktäckningen och vi fick åter igen problem med rök och lukt.

Ny kontakt med kommunen och denna gång skyllde ägaren på att den nya innehavaren eldade fel. Då inget hände så kontaktade jag kommunen igen och ett nytt beslut togs att anläggningen skulle tas i bruk igen och allt stekos skulle gå igenom reningen samt att ett kontrollprogram skulle upprättas.

På grund av semestertider fick innehavaren åtta veckor på sig att fixa problemet efter påskrift av delgivning. Efter att denna tid gått så hade absolut ingenting hänt och det kommer diverse olika bortförklaringar. Det finns en dom i Svea hovrätt om likvärdigt problem fast utan synlig rök, domen gör helt klart att problemen skall åtgärdas. Verksamheten räknas till art och omfattning som miljöfarlig och stora krav ställs därmed, denna dom har jag framfört till kommunen och detta resulterade i ingenting.

Skriva allt som hänt blir för långt men jag tog kontakt med en jurist igen och fick rådet att JO-anmäla vilket jag gjorde, detta kommer inte leda till något men visar vad jag tycker om kommunens handläggning. Fick även några andra råd, ett av dem är att stämma de ansvariga på pizzerian.

Läget är idag efter 2,5år att synlig illaluktande rök strömmar ut när kunder beställer kolgrillat, Coronan gör att kundantalet hålls nere men röken kommer med största sannolikhet öka när pandemin sjunker undan. Ventilationen håller jag strypt så mycket som går. När jag bytte till vinterdäck i höstas blev jag illamående och fick avbryta tills lunchgästerna hade försvunnit och röknivåerna sjönk. Mitt förtroende för kommunen i detta ärende är numera noll och jag räknar med att de inte kommer klara ut problemet.

Har någon några bra förslag på hur jag kan gå vidare? Prata med ägaren är lönlöst, börjar jag lita på det han säger så kan jag nog börja tro på tomten också. Vi har börjat diskutera att flytta men problemet kommer ju finnas kvar hos nya ägaren samt grannarna.
Hej, Hur är det med pizzerian och ägaren , är det inte en fastighetsägare som hyr ut en lokal till pizzerian? Vet denna fastighetsägare om problemen i så fall eller har de ens tillstånd av denna för rökkanalen?
Jag antar också att den gamla restaurangägaren tog med sig sin utrustning som dessutom kunde bringa ett värde på beg. marknaden så i den vevan åkte rökgasfläkten ut utan den nya hyresgästens vetskap som blev överraskad av problemet efter inflyttning.
Räddningstjänsten i kommun handlägger enbart ärendet ur brandskyddssynpunkt samt upprättar tillsynsplan därav ingår det ej nån riskbedömning ur miljöaspekten.
Luktproblem på gator o torg samt garage tar inte miljöenheten nån notis om då det ej går under ditt eget boende. Miljöförvaltningen anser att en viss lukt får förekomma men det är alltid en bedömning från fall till fall som beror på bland annat intensitet och varaktighet eftersom det ej går att mäta fram.
Men en sak är väl att ha bra omsättning på sin egen luft i bostaden men du har strypt den så mycket det går säger du?
Hur som helst du kan även kontrollera om en godkänd obligatorisk ventilationskontroll är utförd i din fastighet, ett sådant certifikat ska sitta i trapphuset. Hittar du inget certifikat i trapphuset så kan du vända dig till stadsbyggnadskontoret som granskar dessa
 
Det här verkar ju hyffsat stört!
Vilka inrättningar har vi i landet som kan påverka en direkt avstängning av denna företeelse?
Kommunen?
Politikerna, valår snart?
Länsstyrelsen?
Polisen?
Miljö och hälsa på kommunen?
Tidningarna?
Uppdrag granskning?
Hyreshusets ägare?
Någon av dessa måste ju tycka att det förhållande som råder är helt galet och kan hjälpa till och trycka på rätt knappar.

Lycka till.

/W
 
Hej!

Vår bostad är en villa utan krav på ventilationskontroll, även flertalet omkringliggande fastigheter är villor med trädgårdar. Hade det varit ett hyreshus så hade det fungerat med att bygga om ventilationsanläggningen så hade problemet varit löst inomhus.

Ägaren av pizzafastigheten byggde om pizzerian och drev den själv under något år, han hyrde sedan ut denna i befintligt skick och enligt kommunen så avskrev han sig ansvar för anläggningen och överförde ansvaret på nuvarande innehavare. Vid denna tidpunkt låg rökgasfläkten lös på taket, de har efter detta monterat en ny rökgasfläkt vilket inte löst problemet, den gamla rökgasfläkten ligger kvar lös på taket. Man kan ju undra hur sotningsfrister samt brandskyddskontroller utfördes på en anläggning som inte var komplett.

För att inte skriva om diverse lagar och paragrafer här så om någon är intresserad så finns en intressant dom i Mark och Miljööverdomstolen att läsa M 11676-13.

Jag tackar för svaren jag fått men för att kunna sälja huset och även hjälpa grannarna så måste jag gå den juridiska vägen. Kommunen kan ju fundera på deras handläggning då vårt beslut att flytta beror direkt på deras oförmåga att lösa detta.
 
Jag kan tillägga att jag var ute nu och filmade hur röken strömmar ur skorstenen för att sedan följa taket mot vår tomt, rökgasfläkten är definitivt inte igång.
 
Bilden här är när de kopplat förbi skorstenen helt, nu går det via skorstenen och är något bättre men fortfarande ren katastrof.
 
  • Rök som kommer ut direkt från husets tak istället för genom skorstenen med en gata i förgrunden.
C
Har du pratat med de som driver pizzerian?
 
Kan göra en uppdatering i detta ärende. Kontaktade en jurist som skickade en tillsynsanmälan till kommunen. Det var efter detta tyst från kommunen och inget hände, då juristen frågade kommunen vad de tänkte göra så svarade kommunen med att avsluta ärendet. Enligt kommunens avslut så var röken normal för verksamheten och åtgärder var gjorda för att följa kraven på brandsäkerhet.

Vid samtal med innehavaren av pizzerian så hade han en teori om att den rök vi filmade var röken från deras cigaretter när de stod utomhus och rökte. Till skillnad från ett liknade ärende i Kungsbacka där mätningar gjordes så syns röken i detta fall klart och tydligt. Den som undrar hur det luktar kan ta en kolgrill och lägga några köttbitar på denna och sedan sticka in huvudet i röken.

Beslutet om avslut har vi överklagat till länsstyrelsen. Mindre än två veckor efter överklagan, 27 juni så är pizzerian ute för försäljning. Lördag 3 juli uppstår en brand i fläktar och kanaler tillhörande kolgrillen, detta i en anläggning som kommunen påstår följer reglerna och att sotnings och rengöringsfrister följs.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
R
Så vitt jag vet så kan fastighetsägaren inte avskriva sig ansvaret för fastighetens brandskydd till en hyresgäst.
 
R rolflidvall skrev:
Så vitt jag vet så kan fastighetsägaren inte avskriva sig ansvaret för fastighetens brandskydd till en hyresgäst.
Det har du säkert rätt i, tyvärr så verkar inte kommunen ha koll på vilka regler som gäller och vem som har ansvar.

Efter branden så fungerar inte anläggningen, trots detta så eldar de. Röken kommer nu via öppna dörrar samt via en fläkt på taket som förmodligen hör till ventilationen. Med tanke på detta så är nog risken hög att räddningstjänsten får besöka dem en gång till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.