A
useless useless skrev:
Vem vill ha kök utan överskåp?
Haha jag vill!

/ 28årig kvinna
 
  • Gilla
New_options och 3 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Eller nya områden där alla hus är olika beroende på vem som byggt dem. Du sitter i din röda stuga och vad ser du varje dag genom fönstren? Kanske en dallasvilla i gigantformat? Eller du har byggt en sober byggnad med ljusgrå puts till dig och grannen föredrar chockrosa fasadfärg?
Hur fixar man det i framtiden?
Inget problem, husen kommer inte att stå kvar "i framtiden". :rofl:
 
N NOP skrev:
Eller nya områden där alla hus är olika beroende på vem som byggt dem. Du sitter i din röda stuga och vad ser du varje dag genom fönstren? Kanske en dallasvilla i gigantformat? Eller du har byggt en sober byggnad med ljusgrå puts till dig och grannen föredrar chockrosa fasadfärg?
Hur fixar man det i framtiden?
Håller verkligen med dig.
Idag handlar det för många mest om att "build your dream" och fler och fler områden ser rent förfärliga ut. Ett sammelsurium av olika illa ihoppassande stilar.
Noll harmoni, ingen gemytlig plats att bo på.
 
  • Gilla
Lillsafo och 3 till
  • Laddar…
Hur kommer man i framtiden att se på hus på 300 kvm och bedöms som "compact living"?
 
Fribyggartomter är det som efterfrågas mest. Både från privat och kommunpolitiskt håll.
Utan utformningsbestämmelser.

Problemet är kanske egentligen att tomterna är så små idag, jämfört med förr. Alla märkliga hus ligger ihop klämda bredvid varandra och tomtens byggrätt maxas. En familj på fyra kan knappt gå runt huset tillsammans.

Det byggdes märkliga villor förr också men tomterna var större och det fick plats träd runt huset som gör intrycket annorlunda.
 
  • Gilla
Börka kaar och 9 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Utan att ha sett ditt hus men absolut, det bör finnas köpare. Har en polare som har en gammal "läkarvilla" från 20-30-talet med smårum för tjänstefolket, samt en källare av kulverttyp med massor av smårum. Älskar verkligen det huset, rätt stort och 4 våningar med källaren, men så länge det basala är funktionellt så ska det vara så mycket rum som möjligt. Tillagningskök med lucka till matrummet osv. Det är väl jag som är konstig men när jag lagar mat vill jag oftast vara ifred, inte vara mitt i huset.
min dröm är att ha ett hus med 2 kök. Ett industrikök i rostfritt stål, kakel och golvbrunn som man kan städa med högtryckstvätt där man kan laga mat på riktigt. 100% funktion och noll estetik. Sen ett häng kök dit man kan bära ut såsen, steken och potatisen och skära upp/koka upp och dra en vinare med gästerna där det är 100% estetik och funktionen kommer i andra hand.
 
  • Gilla
  • Älska
fremax och 6 till
  • Laddar…
hoffret hoffret skrev:
Självklart har vi höjda underskåp, i vår sista lägenhet resonerade vi som så att jag och frun i genomsnitt var 9 cm längre än medellängd i Sverige och därför höjde underskåpen 9 cm, men med bänkskivan på 99 cm blev det tom. lite för högt för oss (särskilt med gashäll) och dessutom en aning svårsålt..
nu har vi landat på att 95 cm är perfekt för oss..
Att mäta längdskillnad till hjässan blir förstås fel, det är ju i bålhöjd man jobbar vid en bänk. Med det sagt tycker jag också att 90 cm känns som en utdaterad standard och att bänkar bör vara lite högre. Lite får man förstås kompromissa för att barn ska nå upp vilket förstås även gäller överskåp (hopplöst att få någon att duka som inte ens når tallrikarna; hej underskåpsförespråkare!).

Och för att något hitta tillbaka till ämnet, kanske blir dagens bänkhöjd i framtiden en sådan vattendelare som gamla bänkar före 90-standarden kom – fint kök, men riv ut och bygg om, den här gamla standarden från före 2024 kan vi inte leva med!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Y Yashar skrev:
Kör med robot dammsugare istället och nyttjar utrymmet till att öka yta på allrummet. Den fungerar felfritt.
Ok, lycka till. Jag har haft centraldammsugare i 25 år och vill inte ha något annat, ska installera i nya huset även om det blir krångligt och jobbigt.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
När ska det bli inne med mexitegel igen? Jag väntar tålmodigt...
Senaste numret har en artikel!

Tidningsomslag för "Byggnadskultur 1.21" med foto av historiska byggnader och rubriker om kulturarv och arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Haha ja du svarar ju själv, men ja, det är snyggt nu, men om några år tror jag vi kommer vara mycket trötta på det. Lite som badrummen med sjöstenskakel känns nu såhär 20 år senare.
Jag är runt och letar hus nu och kan väl säga att det redan börjat kännas daterat för mig. Stora kakelplattor håller däremot ... än så länge.
 
Keiller Keiller skrev:
Förnumstiga texter på väggarna.
[bild]
Vem orkar läsa sånt nu när vi har Google Home som berättar allt som alla i den öppna planlösningen kan höra?

Carpe diem :D
Oj! Har jag aldrig sett!
Trodde inte det fanns någon som hade en "Carpe Diem" text eller liknande annat än ironiskt och då endast på en tavla eller liknade så man kan ta bort den när man inte känner sig tokrolig längre...
 
"Vitt o fräscht" känns väl redan daterat?
De flesta jag känner vill bo nånstans med lite personlighet och känsla och inte i en tom utställningshall...
 
  • Gilla
Liljencrantz
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Kan inte annat än hålla med!
Nu är ni taskiga. Mitt gigantiska uterum är ju inte ens byggt ännu - och alltså redan daterat. Nu går jag och gräver en ny rabatt i ren frustration. Innan jag bygger vidare förstås. Envis och kränkt!
 
  • Gilla
  • Haha
Bure och 12 till
  • Laddar…
Om 20 år kommer ingen förstår varför folk ville bo i dessa akvarium där hela världen ser vad man gör. Har man en dammtuss på golvet så ser alla det och struntade man i att fixa disken dan innan så börjar grannarna skvallra.
Privatlivet kommer återigen bli viktigt
Förhoppningsvis är trenden med att man ska ha större och större hus borta också.
Nuförtiden ska man visst ha hus som är så stora att man får tillbringa all sin fritid med att städa eller betala för städning.
Med dessa antaganden så kommer jag att bli modern om 20 år. Bor i skogen med 150 m till närmaste granne. I en 40 kvm stor timmerstuga utan akvarium fönster.
Tror verkligen på konceptet tiny house, varför ska man ha ett stort hus bara för att kunna ha massa onödiga saker
 
  • Gilla
gaia och 9 till
  • Laddar…
S
Jag tycker redan mycket låter utdatert..
Generellt kommer det vara säker som uppfyller ett av dessa kraven:

1. Saker som åldras snabbt och visar tiden det är byggt vid med pinlig noggrannhet. Förslag: uttag med usb, hemautomation, inbygda högtalare.
2. Saker som är hopplöst/tidskrävande att ta bort. Förslag: Vitmålade trägolv, vägghängd toa(lite som med bruna/gröna/röda toalett idag), omodernt kakel - båda stora och de 10x10 eller 20x20 i vitt.
3. Saker som är modernt nu och sjukt opraktiskt i längden - förslag: kök utan mönster och handtag (särskilt dom hela väggarna med köksmöbler i högglans vit utan handtag), kök utan överskåp, duscha rakt på kakel, walk in closet som är byggt i rum som inte passar för det.

Sen har jag några grejer som inte passar in i någon särskild kategori:
Tapeter med motiv (typ bild på New York)
Golv på golv med kvartslist (fuskbygge värre än lag nr 8 med tapet i mina ögon)
 
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.