Jag tycker svartjobb är ok om det är vid sidan. dvs. den som utför jobbet redan fullgör sin plikt mot samhället genom att arbeta som vanligt på dagarna och "hjälpa" folk på kvällar/helger för att dryga ut kassan lite.

Att gå och stämpla och "undervika" att ta ett vanligt jobb eller att vara "sjukskriven" och jobba svart som en dåre är rent förkastligt.

Vidare så är ju problematiken att jag en vanlig dag på jobbet 8h tjänar ca 700kr efter skatt. Har jag en snickare hemma som tar 350kr/h så räcker ju min arbetsdag bara till 2h arbete för snickaren. det får ju på något vis vara så att man kan ha råd att ha en snickare ISTÄLLET för att man gör det själv. Självklart inte rakt av då man betalar för kunnande, hantverkskap osv men ändå. Jag känner att en dag på mitt jobb borde ju kunna räcka till att ha en hantverkare iaf. en halvdag eller så.

Jobbar jag då över för att ha råd med snickaren så tjänar jag ca 175kr/h efter och då jobbar jag två timmar för att ha råd med hantverkaren 1 timma. Då börjar det ju likna något men då blir jag ju tvungen att ta av min fritid för att kunna betala hantverkaren.

Så självklart förstår jag att folk betalar svart och även dom som jobbar svart.

Sedan är det ju så som sagts tidigare i tråden att många jobb skulle inte bli gjorda om dom inte var svarta för att kostnaden blir för hög. Så jag tror verkligen på lägre avgifter på lönesidan på något vis så det blir billigare att anliga hantverkare. då skulle det bli fart på saker och ting.
 
sawsaw skrev:
Vad jag kostar svart är VITT minus moms plus 10%. Visst blir arbetet utfört enligt föreskrift men inget mer.
Det blir alltså 12% billigare att anlita dig svart. Jag tolkar det som att du inte vill jobba svart, alternativt att du har att göra med mycket idioter?
Hur som helst känner jag byggare som gärna gör ett och annat jobb utan momsen, rätt och slätt. Med andra ord 20% billigare än vitt.

Det handlar ju inte bara om att "jobbar jag svart måste jag ändå ha in för pension etc". Ju mer du tjänar vitt ju mer får du skatta, inte bara i pengar räknat utan också högre procentuellt sett. Så visst tjänar du på att jobba svart. Hur du personligen väljer att göra är din sak hur som helst.
 
S
hempularen skrev:
Jag tolkar det nog mer som ett uttryck för att sawsaw inte vill göra svartjobb.
Alldeles riktigt!
 
himmagjort skrev:
Glöm inte att försäkringar inte gäller om du inte kan visa att du anlitat fackfolk för t.ex. våtrum och el.
Det stämmer inte alls vad gäller våtrum. Det som är avgörande är att det ska vara fackmässigt utfört.
Dessutom har jag svårt att tro att det gäller el också. Om det blir en brand i en tjugo år gammal elanläggning kan man knappast vara skyldig att ha kvar en faktura eller liknande som visar att en elektriker har gjort det.
 
Frågor kring moderering som har tagits upp i den här tråden är raderade. Skicka PM till mig istället. Tack!
 
Kan man göra renoveringar själv men sedan anlita en fackman som ser över arbetet för att se att allt är rätt gjort?

Tack för svar!
 
För småföretagaren är där inget att tjäna på svartjobben, utan det är väl mer kundernas tjat, om att få det så billigt som möjligt. Därför har möjligheterna även öppnat sig för hantverkare från tidigare östländerna. För vilka referenser eller garantier finns att tillgå med utländsk arbetskraft. Vad det sedan gäller de svarta pengarna, så har nu äntligen även riksdag och regering börjat begripa, att där är inget att göra åt detta problem, om det nu är ett sådant. För statskassan har det ingen större betydelse om skattepengar missar transporten till Stockholm någon gång, pengarna kommer in ändå. Skatt på inkomst är inte heller någon större inkomstkälla för samhället, utan det är närmast momsen och diverse punktskatter, som samhället snurrar runt på. Hur det har gått med Ekobrottsmyndigheten vet jag inte, men förslag finns att den skall skrotas, för det gick visst inte ihop att driva den, med alla tidigare propåer, om hur mycket skatt som undanhåll av företagarna. Hade nog varit bättre att från början satsa de pengarna på att kolla upp Politiker och Tjänstemän inom den offentliga sektorn, och deras fiffel där.
 
Hindsberg skrev:
Kan man göra renoveringar själv men sedan anlita en fackman som ser över arbetet för att se att allt är rätt gjort?

Tack för svar!
klart man kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.