Jag ska fundera ett par vändor till och ge mig ut på tomten för att sitta och mumla lite för mig själv. Det hela kompliceras också av att vi inte vet nu vad vi kommer vilja göra med tomten, särskilt "skogen" i framtiden. Kanske vi bestämmer oss för att vi vill utöka "trädgården" åt det hållet genom att jämna ut, fälla några träd, och så vidare; kanske bestämmer vi oss för att vi vill ha kvar skogen istället. Just nu har vi, som alltid, massa andra projekt. Känns som det är denna tid på året man inser hur mycket man skulle kunna göra.

Detta var dock väldigt bra information. Det verkar som att alla är överens om att ganska lite kommer att trivas inne i tallskogen, så då har jag en utgångspunkt att förhålla mig till.

Om/när det blir någon häck i sommar så ska jag försöka hålla tråden uppdaterad. Stort tack för alla svar så här långt!
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Klokt tänkt. Trädgårdar blir sällan bra om man stressar fram dem eller går emot de naturliga förutsättningarna för mkt. Sitt där under tallkronorna och känn in vad ni och naturen vill ha.

Senaste numret av Allt om Trädgård innehåller en hel del som verkar passa in på din tomt,
 
  • Gilla
halper och 2 till
  • Laddar…
Om du väljer grupper/dungar så gräv en grop i mitten som du fyller med organiskt material. Tänk på det som en kompost men det går också att lägga ner grövre material av trä. Vartefter högen krymper så kan du fylla på och på sätt så förbättras jorden för dina buskar över lång tid.
Om märken lutar en aning så kan du också göra en låg vall på "nedsidan" för att fånga in mer regnvatten till planteringen. I skogsplanteringar kan två stockar lagda som ett v fylls den funktionen.
Med mer utbredda planteringar så fyll på med liknande material och kanske i alla fall lägga stockar på eventuell nedsida för att öka mängden tillgängligt vatten lokalt.
 
Z z_bumbi skrev:
Om du väljer grupper/dungar så gräv en grop i mitten som du fyller med organiskt material. Tänk på det som en kompost men det går också att lägga ner grövre material av trä. Vartefter högen krymper så kan du fylla på och på sätt så förbättras jorden för dina buskar över lång tid.
Om märken lutar en aning så kan du också göra en låg vall på "nedsidan" för att fånga in mer regnvatten till planteringen. I skogsplanteringar kan två stockar lagda som ett v fylls den funktionen.
Med mer utbredda planteringar så fyll på med liknande material och kanske i alla fall lägga stockar på eventuell nedsida för att öka mängden tillgängligt vatten lokalt.
Det låter som bra idéer! Vatten får vi i mängder men ofta inte när det behövs. Brukar vara antingen öken eller lervälling.

En sak jag funderade på är om man kunde plantera i låga lådor (typ pallkragar) av obehandlat trä. Min idé var att jag kunde gräva en grop så gott jag kan (beroende på förekomsten av stenbumlingar osv) som jag ställer en pallkrage över. Denna fylls sedan med "bra" jord beroende på vad man planterar och så får man en "kruka" med extra djup botten. (En rad med sådana kan ställas över ett dike som är någon decimeter smalare än pallkragarna.) Efter några är efter att växtlighet har etablerat sig plockar man bort "ramen" och får då till en början en fyrkantig klump, som över tiden mjuknar i formen till en bevuxen vall, inbillar jag mig. Om man ser till att grop + låda är tillräckligt höga (30 cm grop + två våningar pallkrage = 70 cm jord, typ) så kanske häcken kan trivas någorlunda i den även om marken i övrigt inte är optimal.

Denna vall skulle då fungera lite som den vall du tänker på, med skillnaden att vallen är samma sak som häcken växer i.

Så länge man inte vågar bygga upp pallkragar mer än 50 cm ovanför den ursprungliga marknivån och så länge en rad med pallkragar efter varandra inte anses ha murkaraktär så kanske det rentav är möjligt att göra utan mark- eller bygglov!
 
Plantera en rad med tall...

eventuellt andra tallarter för utom contorta som inte borde få existera i Sverige.

Jag skulle inte laborera med "jordförbättring".
Det leder bara till mer arbete med sly/ogräs mm.

Gran trivs inte på tallmarker.

/ATW
 
Jag skulle ta mig en funderare på vad som faktiskt är er tomt i dagsläget också. Allt som är på er fastighet är inte definitionsmässigt tomtmark och är det en smygande övergång mellan skog och tomt skulle jag säga att det är troligt att allemansrätten idag gäller på del av er mark.

Beroende på hur stor fastigheten är kan det mycket väl gå att hävda hela som tomtmark, men då måste det finnas en tydlighet i det.

Nu får du förvisso anlägga en häck i skogen på din mark även om det inte är tomtmark, men jag skulle nog ändå rekommendera att flytta ut häcken i det öppna och hävda tomt fram dit, även om ni äger några hundratal kvadratmeter även bortom häcken.
 
Ianspråktagande av tomt är en sak och hemfridszon en annan.
Annars är jag för idén om att ha "punktplanteringar" för att påvisa hur långt ut din tomt sträcker sig. Sätt små staket runt eller på utsidan av dem för att visuellt förstärka att det är en gränsdragning.
 
VidarH VidarH skrev:
Ianspråktagande av tomt är en sak och hemfridszon en annan.
Nej, det är det faktiskt inte, men det finns inget skäl att fastna i det. Vi kan kalla det hemfridszon istället om det känns bättre.

Min poäng var att hela TS fastighet inte med nödvändighet är hemfridszon givet förutsättningarna, så jag tror inte att skogsflanörer som kommer in på fastigheten normalt gör något fel – allemansrätten gäller med största sannolikhet.

Så då får man fråga sig, vill man försöka göra en avskärmning i skogen även om folk egentligen har rätt att gå på båda sidor, göra en avskärmning i hemfridszonsgränsen eller utöka hemfridszonen (genom exempelvis avverkning). TS verkar luta åt alternativ ett, jag förordar alternativ två.
 
Vilken vacker miljö, jag har dessvärre inga goda råd om vare sig häckar eller andra planteringar som kan ge insynsskydd. Med mycken möda och stort besvär kan man kanske få något att växa i denna främmande miljö men även om en överlevnad är möjlig blir det aldrig några frodiga och välvuxna plantor, därtill är miljön för extrem. Det som trivs i en sådan natur växer där nu.

Vilka ingrepp man än gör kommer det att förfula platsen, det blir en anomali som omedelbart drar blickarna till sig eftersom den är så avvikande från den ursprungliga miljön. Som att sätta en ensam köksstol mitt i vardagsrummet, den hör inte dit och saknar ett sammanhang.

Tar du bort några träd som nu ger skugga kommer du omedelbart att få hallon som först invaderar platsen. Därefter kommer sly och allehanda ogräs som gynnas av ökat ljusinsläpp. En sådan miljö är känslig, en stor tillgång enligt mitt sett att se och jag skulle göra allt i min makt för att bevara en så vacker och tilltalande bit av naturen..
 
Jag syftade på att det är skillnad på att ha en tomtgräns "någonstans bland träden" och om det finns strukturer som påvisar en klar tomtgräns. Å andra sidan så finns det en pågående konflikt mellan en tomtägare och kommunen häromkring som har andra åsikter i ämnet...
 
Ja det är en intressant frågeställning det där. Jag har aldrig tänkt på begreppet hemfridszon som relevant i ett villaområde i en tätort. Att vi har "skog" beror på att vi har två tomter (ca 1000 kvadrat styck). Enligt sägnen köpte den ursprungliga ägaren granntomten också för att han inte ville ha fler grannar än nödvändigt. Den står nu obebyggd förutom en lekstuga som har bygglov trots att det är omöjligt, med skogen kvar. Står man precis i utkanten av vår skogstomt så är lekstugan ett stenkast bort, och bostadshuset 7–8 meter bortom det. Vår mark uppgår till ungefär 2000 kvm mitt i ett villaområde.

Hur som helst, det är en bra tanke att insynsskyddet osv kan placeras närmare och mer i anslutning till "hemfridszonen" snarare än "fastigheten". Det är ju inte i "skogen" vi är när vi förväntar oss att vara ostörda och utan insyn, utan på baksidan nära huset (som det där badrumsfönstret vätter mot). Det är även där på baksidan som man har överraskats av grannar när man tagit en dusch med trädgårdsslangen under tiden då vi renoverade badrummet och saknade dusch ... (fast mår man dåligt av att titta så titta inte då!)

A ArneTW skrev:
[...]
Jag skulle inte laborera med "jordförbättring".
Det leder bara till mer arbete med sly/ogräs mm.
[...]
Sly och ogräs bryr jag mig inte så mycket om i detta fall. Just nu är marken oanvänd och rätt risig ändå. Om vi någon gång i framtiden skulle vilja göra något åt den så är det ändå antingen tusentals timmar jobb eller stora maskiner som krävs.
 
  • Kvällsbild av skogstomt med lekstuga och villa i bakgrunden, upplyst av gatlyktor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Vilken vacker miljö, jag har dessvärre inga goda råd om vare sig häckar eller andra planteringar som kan ge insynsskydd. Med mycken möda och stort besvär kan man kanske få något att växa i denna främmande miljö men även om en överlevnad är möjlig blir det aldrig några frodiga och välvuxna plantor, därtill är miljön för extrem. Det som trivs i en sådan natur växer där nu.

Vilka ingrepp man än gör kommer det att förfula platsen, det blir en anomali som omedelbart drar blickarna till sig eftersom den är så avvikande från den ursprungliga miljön. Som att sätta en ensam köksstol mitt i vardagsrummet, den hör inte dit och saknar ett sammanhang.

Tar du bort några träd som nu ger skugga kommer du omedelbart att få hallon som först invaderar platsen. Därefter kommer sly och allehanda ogräs som gynnas av ökat ljusinsläpp. En sådan miljö är känslig, en stor tillgång enligt mitt sett att se och jag skulle göra allt i min makt för att bevara en så vacker och tilltalande bit av naturen..
Ja, var så säker! Det är ju nästan tusen kvadratmeter sådan här tallskog så den gör man inget åt i en handvändning. Under det närmaste årtiondet har vi fullt upp med att styra upp trädgården närmast huset som har förfallit under många år efter att de tidigare ägarna blev för gamla. Skogen blir kvar – kanske för evigt!
 
Vanlig bok klarar sig faktiskt rätt bra i mager, dålig podsol. Den kommer behöva lite vattning i början men sedan kommer den klara sig. Den kanske inte blir lika tät och snabbväxande som i god matjord, men den kommer gå att göra häck av.
 
En uppdatering, bara för att jag tycker det är trevligt när trådar berättar ”hur det gick”.

Jag har nu läst och tagit till mig era råd och åsikter, men trots det gjort lite på mitt eget sätt … istället för en traditionell häck som går längs tomtgränsen -– något som skulle vara otroligt arbetskrävande med tanke på skog och sten – så håller jag på att fundera på några separata sektioner grön vägg av den praktiska men illa omtyckta stackars Thuja occidentalis. Väggarna är tänkta att placeras lite om lott i djup- och breddled sett från huset och trädgården, för att på så sätt bryta siktlinjen och därmed förhindra direkt insyn.

Den första sektionen består av tio små plantor (tänkte att små plantor bättre anpassar sig till de lokala förhållanden som råder) som står precis där de skymmer kommunens kalhygge sett från huset, dvs där behovet av insynsskydd uppstod mest akut efter röjningen av skog vårvinter 2021.

Som bonus maskerar de också ett fult område i trädgården vi ännu inte gjort något med.

Kanske uppdaterar tråden igen, men det är nog lite av ett flerårsprojekt det här … :p
 
  • Enstaka thuja-plantor som insynsskydd framför kalhygge i en skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tio små thuja-plantor planterade i rad som insynsskydd längs en tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fox Lane och 2 till
  • Laddar…
Det där kan bli bra men räkna med rejäl vattning om sommaren blir som just nu. Thujan blir hög med tiden så håll efter årligen när den nått önskad höjd. Det är heller inte fel att klippa in sidorna något så att den håller sig tät även nedtill även om TS inte tänker sig en välklippt häck utan mer naturligt. Får plantorna växa fullständigt fritt kan man inte i ett senare skede reparera försvunnen täthet och avsikten var ju just visst insynsdkydd.

Jag kan tänka mig att även friväxande taxus skulle klara sig om man pysslar om den som barn tills den etablerat sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.