tjena stenhusägare!

går i tankarna på att också jag ansluta och bli stenhusägare:)
Det värkar enkelt att bygga, bra matrial samt underhållsfritt och det är ju bra .
mina tankar går i enplanshus med källare ( kostnaden är väl mindre att bygga under mark om man har lite grävkontakter)
på bottenplattan tänkte ja mej ha betong med golvvärme
källarväggarna lutar det åt vanliga leca block med isolering utifrån .
Som mellanbjälklag tänkte ja mej typ combideck,peva 45 och sedan betongplatta . Kan man köra golv värme där också eller skulle värmen stråla ner i källaren då ?
annars får det bli 2 cm isolering och golv värmen på det .
OM man gör så, ska man då köra ett par cm betong eller är det bättre att flyta in golv värmen. ?
ska ha undertak i källardelen (tänkte färdigmålad hutonit el dyligt så slipper man spackla måla tid är pengar =) med kabeldragning samt ventilation och spåra i väggen för el till respektive dosa . ytterväggar på markplanet funderar jag på antingen iso leca eller lättbetong vilket är att föredra tycker ni ?
ska ha puts på utsidan . funderade på sto`s tunnputs . Det körde dom på det förra bygget jag var på.. det vart himla fint . ca 3 mm tunnt och starkt och flexibelt. annars blir det hederlig tjockputs. vad tycker ni?
borde man inte kunna bredspackla innerväggarna direkt istället för puts?
Mycket funderingar .. någon som har synpunkter?
 
mange-nanna skrev:
ska ha undertak i källardelen (tänkte färdigmålad hutonit el dyligt så slipper man spackla måla tid är pengar =) med kabeldragning samt ventilation och spåra i väggen för el till respektive dosa
Huntonit var något nytt för mig, men efter att ha surfat lite inser jag att jag sett dom på många ställen. Spar man "bara" kostnader på att man slipper spackla och måla eller är dom lättare att montera också?

Själv hade jag tänkt mig Fermacell-skivor eller helt vanliga gipsskivor i taket, men det är baserat på rekommendationer snarare än kunskap! :)
 
jobbarkompisen har monterat dom där skivorna .. han köpte en spikpistol på biltema och spikade i noten. skivorna han använde var 120*60 har ja för mej. Mkt smidigt montage
 
Isoleringen till valvet kan du fästa på undersidan för att slippa takvärme!
 
det kan ju faktiskt vara smart. slipper man spackla eller gjuta en andra gång på ovansidan. In med rören direkt på armeringen barra =)
 
"funderade på sto`s tunnputs . Det körde dom på det förra bygget jag var på.. det vart himla fint . ca 3 mm tunnt och starkt och flexibelt. annars blir det hederlig tjockputs. vad tycker ni?
borde man inte kunna bredspackla innerväggarna direkt istället för puts?"

Vi ska också bygga ett stenhus. Håller på att jämföra olika väggalternativ, Finja, Maxit och andra. Vi kommer också att putsa med Sto utvändigt. Det har vi på vårt nuvarande hus och vi är jättenöjda. Jag ser inga fördelar med tjockputs. Precis som du undrar jag om det går att bredspackla direkt på innerväggen utan putsskikt. Man kan ju armera med något nät i. Man skulle spara en massa jobb.

erwe
 
matbr107 skrev:
Isoleringen till valvet kan du fästa på undersidan för att slippa takvärme!
Visserligen menar golvvärmebranschen att "monteringsdjupet har liten betydelse för värmeflödet till rummet vid installation i en normal betongplatta på 100mm" eftersom "betongen utgör ett litet värmemotstånd". Står här, på sidan 1.
Men ett mellanbjälklag är tjockare än 100mm, så hur väl fungerar det i praktiken om man väljer att isolera undersidan?
Alternativet är antingen en tvåskiktsgjutning (med EPS eller XPS emellan), eller att lägga spårskivor i kombination värmeplåtar direkt under parkett.

Vad isolerade du med, matbr107? Ja, jag har sett bilder från ditt bygge, men ingen isolering av bjälklaget, därav frågan. :)
 
Man kan väl trycka dit vilken typ av isolering som passar för syftet! Vi fick rådet av vår KA som byggt ett antal hus med gjutet mellanbjälklag och golvvärme att isolera under för att slippa takvärme. Vi har visserligen ett undertak monterat ca 15 cm under själva bjälklaget för att få plats med ventilation osv.

För att svara kort på din fråga så använde vi vanliga Isover "mattor". En snickare på Eksjöhus snackade om att de skuvar dit "friggo"-skivor under direkt mot valvet!

Om du är intresserad av att se bilder på hur det ser ut så finns det ett antal bilder upplagda Isolde (om jag törs hänvisa till vår hemsida igen). Villa Brodén: - Huset 16
 
Oj, jag måste ha missat bilderna med isoleringen.

Med tanke på plåtens profil, är sten- eller glasull att föredra jämfört med cellplast. Det känns bäst när isoleringen ligger dikt an mot bjälklaget. Jag är dock inte säker hur mycket det tomma utrymmet mellan cellplasten och plåten skulle kunna spela in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.