Tänkte bygga en altan till fjällstugan i Sälen.

Det alternativet som jag tänkte först var att leja ut jobbet för att gräva och sätta plintar djupt typ 2 m.

Sedan har jag sett mycket reklam för slutagräv och deras markskruv, blir billigare och går snabbare enl deras kalkylator. Men känner en viss oro när det är i fjällen och det blir mycket snö på altanen och tjäle.

Någon som har använt sig av slutagräv i svenska fjällen för detta och dela med sig av sina erfarenheter?
 
Jag skulle kollat markförhållandena först...

Är det väldränerande med sten och grus kan du ju bara slänga ut lite stenar och sätta igång och bygga...

/ATW
 
Byggde en carport med 1,2m skruvar, bor i snözon 3. Inte helt optimalt när man vill ha de ganska exakt placerade och det finns fetingstenar i marken (blev en diff på ca. 5-10 cm på de två stenar som montörer inte lyckades spräcka) men annars gick det snabbt & smidigt.
 
M MrTobbe skrev:
Byggde en carport med 1,2m skruvar, bor i snözon 3. Inte helt optimalt när man vill ha de ganska exakt placerade och det finns fetingstenar i marken (blev en diff på ca. 5-10 cm på de två stenar som montörer inte lyckades spräcka) men annars gick det snabbt & smidigt.
Hur länge sedan var det? Har det satt sig något? Eller andra problem?
 
Typ i höstas så inte hunnit med första tjällossningen ännu, men det man hört om denna lösning är nog bara positivt när man väl fått ned dem, stora stenar kan ställa till det om man måste få ned dem på exakta ställen.
 
  • Gilla
LBviking
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.