it-snubben skrev:
Varför skulle trafon brännas? Trafon har speciell ingång som växlar till forcerat läge. Timern är ju en brytare. Finns ingen nämnvärd belastning genom den.
Nu gäller mitt svar Systemairs trafo med två vred (REU).
Den har inte en inbyggd funktion för att byta hastighet utan matar helt enkelt ut spänningen från dom olika vreden på två plintar som sedan går över timer/relä och tillbaks till plint och sedan ut till lilla fläkten.

Gå gärna in på systemairs hemsida och kolla på produktsidan.
Trafo finns under Elektriska ventilationstillbehör>Varvtalsregleringar>REU

Som det står på el-schemat måste den anslutas med växlande kontakt.
 
Det kansk var ide att anväda en yrkesgrupp för detta ändamål!REGLERARE!!
de kan svara på detta. ej vent gubbar som knut hej
 
FrittDrag_II skrev:
Nu gäller mitt svar Systemairs trafo med två vred (REU).
Den har inte en inbyggd funktion för att byta hastighet utan matar helt enkelt ut spänningen från dom olika vreden på två plintar som sedan går över timer/relä och tillbaks till plint och sedan ut till lilla fläkten.

Gå gärna in på systemairs hemsida och kolla på produktsidan.
Trafo finns under Elektriska ventilationstillbehör>Varvtalsregleringar>REU

Som det står på el-schemat måste den anslutas med växlande kontakt.
Tack för den väl befogade varningen. Jag har tittat på el-schemat och sett vad du menar. De timers som jag har köpt till är av växlande typ så det funkar ju i normala fall. Men det innebär ju också att jag inte kan ha mer än en timer inkopplat utan relä. Inga större problem tror jag. Det kommer att finnas plats i elskåpet för relä.


Knut von Hage skrev:
Det kansk var ide att anväda en yrkesgrupp för detta ändamål!REGLERARE!!
de kan svara på detta. ej vent gubbar som knut hej
Öhhh. Vaknat på fel sida idag?

Jag tycker jag har fått bra svar.
 
it-snubben:
Bra att du är med på min tankegång, är tyvärr inget ovanligt att elektriker bränner upp systemairs transformatorer då dom tycker att dom t.ex. kan spara in en kabel *oops*.
Även dom vanliga en-hastighets transformatorerna från systemair är lite lustiga att koppla in om man vill hitta på något extra funktion typ styra spjäll eller någon form av forcering.

Lycka till med bygget :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.