Hej, vi funderar på att flytta vår befintliga kakelugn som idag inte är i bruk. Någon som vet vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret att demontera ner ugnen och bygga upp den igen.
 
  • Gilla
Carl-Olof Almbladh
  • Laddar…
P Petrus1979 skrev:
Hej, vi funderar på att flytta vår befintliga kakelugn som idag inte är i bruk. Någon som vet vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret att demontera ner ugnen och bygga upp den igen.
Man får riva ugnen och bygga upp den igen. Det är bara själva kaklet man behåller.
Så kostnad för demontering och bygge av ny ugn. Sist jag lät uppföra en ugn betalade jag 40' + ugnen (kaklet).
 
Den stora frågan är väl, var hitta kakelugnsmakare?:thinking:

Alla får det att låta som att det sitter en kakelugnsmakare i varenda buske.
 
P Petrus1979 skrev:
Hej, vi funderar på att flytta vår befintliga kakelugn som idag inte är i bruk. Någon som vet vad det skulle kosta mellan tummen och pekfingret att demontera ner ugnen och bygga upp den igen.
Hur gick det med kakelugnen?
Vi har fått pris på att ta ner och sätta upp igen, 55 000 kr. Gissar att det är dyrare idag än för några år sedan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
M MadWil skrev:
Hur gick det med kakelugnen?
Vi har fått pris på att ta ner och sätta upp igen, 55 000 kr. Gissar att det är dyrare idag än för några år sedan.
Tycker det låter hyfsat i rätt härad. För vår del gick det för något år sedan ca 35' för sättning och 7' för material (tegel och murbruk). Till det kom eldstadsplan och liknande. Exklusive moms.
 
  • Gilla
MadWil
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Tycker det låter hyfsat i rätt härad. För vår del gick det för något år sedan ca 35' för sättning och 7' för material (tegel och murbruk). Till det kom eldstadsplan och liknande. Exklusive moms.
Priset vi fick på 55 tusen är ink moms, material och arbetstid.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag fick i samma veva höra att man årligen bör tillföra ny fog på kakelugnen. Har eldat i kakelugn hela mitt liv och har aldrig hört det tidigare 🤷 Är det någon som brukar foga sin kakelugn och gör det någon skillnad?
 
M MadWil skrev:
Jag fick i samma veva höra att man årligen bör tillföra ny fog på kakelugnen. Har eldat i kakelugn hela mitt liv och har aldrig hört det tidigare 🤷 Är det någon som brukar foga sin kakelugn och gör det någon skillnad?
Nja, förr i tiden kunde kakelugnsmakarna åka runt och bättra på fogen på hösten. Detta var, tror jag, mest för det estetiska .Jag har ej behövt ännu, men en för 10 år sedan nysatt kakelugn jag har (som jag eldar kanske 2m3 i varje år), behöver nu bättras i fogarna. Min fog är infärgad i samma gröna föärg som ugnen.
 
  • Gilla
MadWil och 1 till
  • Laddar…
M MadWil skrev:
Priset vi fick på 55 tusen är ink moms, material och arbetstid.
Låter mycket rimligt. Det handlar ju om att de plockar ner ugnen och bygger en ny ugn med ert nuvarande ytskikt. Jag tror jag betalade 40' för ca 10 år sedan för att sätta upp en ugn.
 
  • Gilla
MadWil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.